Byggahus.se
Du kan inte välja ”månadsspott” du väljer rörligt.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
"Om du gjort ett aktivt val att få månadsspot men har en mätare anpassad för timmätning tvingar vi ändå på dig timspot mot din vilja, och talar inte om det för dig på ett begripligt sätt" är väl vad som händer här....
Det val du redan gjort hos en annan leverantör, gäller även fortsättningsvis, så om du byter elleverantör så behövs inget nytt medgivande.
Om du givit t ex Greenly tillåtelse att hämta dina tim-mätta förbrukningsdata för att kunna testa deras app, så har du tillåtit tim-mätning. Vattenfall får den informationen och agerar på den.
Så tror jag att det gått till.
 
D Daniel 109 skrev:
Du kan inte välja ”månadsspott” du väljer rörligt.
Tur att du är så duktig. Vi andra fattar ändå vad som avses. Jag är långt ifrån ensam i min villfarelse om begreppet "månadsspotpris".

Webbsida för Öresundskraft som diskuterar säsongsvariation i prissättning, med informationsruta och navigeringsmeny.

En skärmbild av en sajt som visar historisk elprisstatistik i tabellform för olika månader över år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svensk elbolag hemsida, BOO ENERGI, information om elpriser, viktigt meddelande, logotyp, knappar för användarportal.
 
  • Gilla
marieed2 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, det är korrekt, sista nedstängningen vid Ringhals var väl 2020 om jag inte missminner mig. Putins krig har dock inte gjort situationen bättre.
Det verkliga problemet kom sommaren 2021, när de 2 nya kablarna från sydnorge togs ibruk och den tidigare instängda vattenkraften där inte behövde gå via SE3 o SE4.
 
H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
Hej Hampus,
Det du kan göra är att byta till annan elhandlare, då kan du välja och få schablonavräknat genomsnittspris igen. Det finns drygt 120 bolag att välja mellan, kolla på elpriskollen eller elskling.

Mvh Roger Ahlman

Energi-och klimatrådgivare Blekinge och Tingsryd
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Men det är ju inte varje enskilt hushålls tycke och smak om elprisavtal som tråden gäller! Det gäller ju ett stort företags sätt att bryta ett pågående avtal! Om man vill ha timpris så tecknar man ett sådant avtal. Om man vill ha rörligt avtal med schablondebitering per månad så tecknar man ett sådant. Det är ju grejen att ett företag kan ändra mitt i avtalsperioden som upprör. Jag har sagt upp mitt avtal med Vattenfall som skulle startat i februari pga detta. Tack trådstartaren för info!
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Tecknar du rörligt avtal med Vattenfall så får du avräknat per timme om de får data per timme. Det är inte något de ändrat nu vad jag vet.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
C Caddyn skrev:
Men det är ju inte varje enskilt hushålls tycke och smak om elprisavtal som tråden gäller! Det gäller ju ett stort företags sätt att bryta ett pågående avtal! Om man vill ha timpris så tecknar man ett sådant avtal. Om man vill ha rörligt avtal med schablondebitering per månad så tecknar man ett sådant. Det är ju grejen att ett företag kan ändra mitt i avtalsperioden som upprör. Jag har sagt upp mitt avtal med Vattenfall som skulle startat i februari pga detta. Tack trådstartaren för info!
Fast det är inte fråga om att Vattenfall bryter ett avtal utan att de inte varit tillräckligt tydliga med vad som står i avtalsvillkoren. För det är inte fråga om att bryta ett avtal, utan om att avtalsvillkoren sedan många år tillbaka innehåller en formulering som de flesta kunder inte varit medvetna om.

(Plus att det verkar lite oklart om Vattenfall gått från att tillämpa det avtalsvillkoret från att tidigare inte ha gjort det - eller om det är något annat som ligger bakom.)
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
De avtalsvillkor jag hittar på Vattenfalls hemsida är från 2022-01-24. Där framgår tydligt att det är elmätarens avräkningsform som avgör om man har timpris eller månadspris. Vad är det som är ändrat mer nyligen?
Inget är ändrat för mig heller…står rörligt pris på fakturan och ingen annan info från vattenfall. Avtalsområde 4.
 
M Mikael 81 skrev:
Fast det är inte fråga om att Vattenfall bryter ett avtal utan att de inte varit tillräckligt tydliga med vad som står i avtalsvillkoren. För det är inte fråga om att bryta ett avtal, utan om att avtalsvillkoren sedan många år tillbaka innehåller en formulering som de flesta kunder inte varit medvetna om.

(Plus att det verkar lite oklart om Vattenfall gått från att tillämpa det avtalsvillkoret från att tidigare inte ha gjort det - eller om det är något annat som ligger bakom.)
M Mikael 81 skrev:
Fast det är inte fråga om att Vattenfall bryter ett avtal utan att de inte varit tillräckligt tydliga med vad som står i avtalsvillkoren. För det är inte fråga om att bryta ett avtal, utan om att avtalsvillkoren sedan många år tillbaka innehåller en formulering som de flesta kunder inte varit medvetna om.

(Plus att det verkar lite oklart om Vattenfall gått från att tillämpa det avtalsvillkoret från att tidigare inte ha gjort det - eller om det är något annat som ligger bakom.)
Tecknade mitt avtal med Vattenfall via Compricer. Det hade inte framgått ens till dem, att Vattenfalls rörliga elavtal är lika med timdebitering. Så Vattenfall har uppenbart inte alls varit tydliga med den informationen!
Än en gång tack till trådstartaren, Vattenfall är borta för min del.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag har motsatt problem. Jag beställde timdebitering till ena huset för flera veckor sedan och då sa Vattenfall att det bara skulle ta någon vecka att genomföra bytet. Går jag in och kollar mina avtal så står det fortfarande "Rörligt Elpris". Hur svårt ska det vara att byta till timpris?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har motsatt problem. Jag beställde timdebitering till ena huset för flera veckor sedan och då sa Vattenfall att det bara skulle ta någon vecka att genomföra bytet. Går jag in och kollar mina avtal så står det fortfarande "Rörligt Elpris". Hur svårt ska det vara att byta till timpris?
Är det Vattenfall som elnätsleverantör också? Olika elnätsleverantörer är olika snabba, och man kan ju gissa att en del har extra mycket att göra nu i höst.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
fick mailet, loggade in på vattenfall - där står att jag har rörligt avtal.

Tittar på pappersfakturan nu från oktober - där står det att jag har timdebitering.

loggar in idag igen på vattenfall - där står fortfarande att jag har rörligt avtal...

testar att se vad jag kan byta till för avtal, då kan jag byta till rörligt avtal.


Otroligt förvirrande :(:mad:
 
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rörligt avtal är timberäknat om de får mätdata per timme.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Hur vet man om dom får mätdata per timme eller månad om avtalen heter exakt samma?
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.