Byggahus.se
Inte vid dörren. Jag har en nyckel under en sten, inget väderskydd. En bekant har ett svart rör med nyckeln i, det är instoppat i en tät blombuske. På en balk i garaget hade min mormor och morfar nyckeln. Under en blomkruka på altanen har svärmor nyckeln. Det finns många platser...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inte vid dörren. Jag har en nyckel under en sten, inget väderskydd. En bekant har ett svart rör med nyckeln i, det är instoppat i en tät blombuske. På en balk i garaget hade min mormor och morfar nyckeln. Under en blomkruka på altanen har svärmor nyckeln. Det finns många platser...
Var hade mormor och morfar gömt nyckeln till garaget då? :thinking:
;)
 
Tycker ni krånglar till det. Min frus mormor hade en enkel princip. Om hon var hemma så var dörren olåst och när hon gick ut så satte hon nyckeln i i låset, på utsidan, så att alla kunde se att hon inte var hemma.

Förvisso var detta lite mer åt Heimlagas hemtrakter men ändå, bra princip som fungerade i nästan 100 år för tanten.
 
  • Gilla
  • Älska
ViktorHg och 10 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Var hade mormor och morfar gömt nyckeln till garaget då? :thinking:
;)
Alltid öppet...
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Här har vi löst det genom att jag gömt min nyckel hos grannen och grannen gömt sin nyckel hos mej.:cool:
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Här har vi löst det genom att jag gömt min nyckel hos grannen och grannen gömt sin nyckel hos mej.:cool:
Under dörrmattan?
 
Skicka bilder på var ni gömmer nyckeln. :)
 
  • Haha
  • Gilla
jonas.o och 7 till
  • Laddar…
B
Jag har gömt en nyckel i en ip44 klassad utanpåliggande eldosa i ett olåst uthus. Öppnas enkelt utan verktyg. Det går en kabel rakt igenom dosan, men det är inga skarvar/wago i dosan.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Finns hur mycket bra ställen som helst, som är väldigt svår att hitta om man inte vet. Kanske på en spik bakom avslutet av en fasadbräda, i en lampa, under någon sten...
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Skicka bilder på var ni gömmer nyckeln. :)
Gärna tillsammans med adress också? ;)
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Tycker ni krånglar till det. Min frus mormor hade en enkel princip. Om hon var hemma så var dörren olåst och när hon gick ut så satte hon nyckeln i i låset, på utsidan, så att alla kunde se att hon inte var hemma.

Förvisso var detta lite mer åt Heimlagas hemtrakter men ändå, bra princip som fungerade i nästan 100 år för tanten.
Bodde hon på Malta? När vi semestrade på Gozo för drygt 20 år sedan berättade man att det var precis så man gjorde där. Vi såg flera exempel på det. De hade sådan social kontroll på varandra där och om någon stal från någon annan eller begick andra brott blev den och kanske hela familjen utfryst från samhället, vilket troligen var det värsta som kunde hända. Då kunde man inte bo kvar på ön.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
H heimlaga skrev:
Jag rekommenderar en tvåstegs nyckelgömma.
Håller helt med, jag växte upp med denna lösning och farsan gjorde det tillräckligt bökigt för att vi barn inte skulle vänja oss med att skita i nyckel och använda den i onödan. Det är rätt smart för tar man för vana av att använda den ligger den inte på rätt plats när man väl verkligen behöver den.

Mina barn är för små än men jag lär nog fundera ut någon liknande lösning senare.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Dessutom är det riktigt dumt att det blir en stig fram till gömstället, eller att någon ser var man går och hämtar nyckeln. Det bör vara något man gör i undantagsfall.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Bodde hon på Malta? När vi semestrade på Gozo för drygt 20 år sedan berättade man att det var precis så man gjorde där. Vi såg flera exempel på det. De hade sådan social kontroll på varandra där och om någon stal från någon annan eller begick andra brott blev den och kanske hela familjen utfryst från samhället, vilket troligen var det värsta som kunde hända. Då kunde man inte bo kvar på ön.
Finland, ej tätort.
 
Ett mer seriöst svar. Vi har löst nyckelproblemen (tappade glömda osv) med att montera ett Yale Doorman. Det är nog det bästa vi gjort. Aldrig mer nyckelproblem.

Backuppen för det låset blir via bekanta i närheten som fortfarande har en nyckel som passar. Lite krångligt att hämta förstås, men i nödsituation fungerar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.