Byggahus.se
man kan ju föreslå ägaren att köpa ut svarven?
 
G gaia skrev:
man kan ju föreslå ägaren att köpa ut svarven?
Från vad?
 
  • Gilla
korsriddaren och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
[länk]
Precis. Skulle hävda res derelicta enlig länkarna ovan iom att det gått så lång tid och därvid hade jag rätt att sälja den mot avhämtning
Sen skulle jag vänta och se vad som händer.
Ev kommer en polisanmälan men skulle vara extremt tveksam om nån åklagare vill ta i det hela då man hänvisar till just tid och res derelicta

Kvar är då en civilrättslig stämning ... och frågan är då om han har nått att hämta med en sådan.
Du kan ju hävda att du ska ha hyra för att svarven under den tiden den stog hos dig till dess res derelicta slog in efter sisådär 2 år.
Plus att bara dels måste han då lägga ut lite pengar och om han förlorar får stå för både dina och hans rättegångskostnader. Detta gör att många väljer att INTE använda sig av det verktyget.

Men som alltid ... kolla med en jurist. .. nu har du ju ett juridiskt begrepp att prata med dem om vilket borde underlätta en del.
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Var ärlig och lämna tillbaka svarven. Förstår inte idioterna som sitter här och uppmuntrar varandra till olika sätt att vara en skitstövel på.
Vem är en skitstövel egentligen?
Att bara ha mage att först göra sig oanträffbar i 10 år, och därefter komma och göra anspråk. Hur länge tycker du det är okej att låta någon magasinera saker gratis, utan att höra av sig?
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 17 till
  • Laddar…
Davidbagare
P pethson skrev:
Mer eller mindre har jag ju gett bort den efter 8-9 år då den stod i vägen.
Säg detta till sonen. Berätta som det är bara. Du har gett bort den och vill ogärna kräva tillbka nåt du gett bort.
Sen tar du det därifrån, utifrån sonens respons.
 
  • Gilla
nissenhj och 18 till
  • Laddar…
Säg att han har tur att den finns kvar ( om den finns kvar) och ge honom numret dit den finns för att hämta den. Inget att tjafsa om.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vem är en skitstövel egentligen?
Att bara ha mage att först göra sig oanträffbar i 10 år, och därefter komma och göra anspråk. Hur länge tycker du det är okej att låta någon magasinera saker gratis, utan att höra av sig?
Fri tillgång till en svarv är ju inte gratis det heller.
Eftersom hans kompis tydligt haft stor nytta av den så har han/dom ju sparat en hel det pengar under dessa år, mot att själva köpt en svarv / köpt tjänsten svarvning.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Det finns folk till allt.....håller på med bildelar och sålde hela hjulhus fram till nån manta eller ascona eller vad det var. Ganska svåra bitar och inga småpengar. Han frågade om de kunde stå kvar och de stod inte i vägen för mig direkt. Var mest ett behov av pengar för mig just då. 3,5 år senare ringer han och frågar om han kan hämta dem. Absolut sa jag. Skulle aldrig komma på tanken att börja krångla bara för att han möjligen har förverkat sin rätt till dem.
11år för svarven kan ju låta lite väl dock men avtal fanns och ts som köpte huset hade ju under tiden kunnat försökt lokalisera personen. Antar att det är just det det faller på om det blir rättssak av det hela. Svarven tillhör säljaren av huset och vill man få äganderätten så får man nog öppna ett ärende hos kronofogden eller nåt sånt först. Inte bara anta att det sköter sig själv med tiden.
 
  • Gilla
  • Haha
korsriddaren och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
magasinera saker gratis, utan att höra av sig?
Vilket är nyckelorden här, gratis eller höra av sig?
 
Jag skulle vara totalt ärlig med sonen och säga att jag anser att danne brutit mot andemeningen i avtalet. Jag betraktar en tid som skälig tid, ca 6 månader. Efter detta skulle jag anse svarven som min.

Vill han ha svarven nu får han betala skälig hyra för utrymmet. Säg 1500 kr per år räknat 6 månader efter tillträdesdatum för köpet av huset. Om jag ens skulle gå med på att ge tillbaka den.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag skulle vara totalt ärlig med sonen och säga att jag anser att danne brutit mot andemeningen i avtalet. Jag betraktar en tid som skälig tid, ca 6 månader. Efter detta skulle jag anse svarven som min.

Vill han ha svarven nu får han betala skälig hyra för utrymmet. Säg 1500 kr per år räknat 6 månader efter tillträdesdatum för köpet av huset. Om jag ens skulle gå med på att ge tillbaka den.
Du har ju skrivit ett avtal...

Så du är inte ärlig utan oärlig.

Det är otroligt hur mycket ohederlighet som bubblar upp på detta forum med jämna mellanrum.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 13 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag skulle vara totalt ärlig med sonen och säga att jag anser att danne brutit mot andemeningen i avtalet. Jag betraktar en tid som skälig tid, ca 6 månader. Efter detta skulle jag anse svarven som min.

Vill han ha svarven nu får han betala skälig hyra för utrymmet. Säg 1500 kr per år räknat 6 månader efter tillträdesdatum för köpet av huset. Om jag ens skulle gå med på att ge tillbaka den.
Då är det ju läge att påpeka det efter 6månader, inte bara ensidigt bestämma att det är så.
 
  • Gilla
  • Haha
korsriddaren och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då är det ju läge att påpeka det efter 6månader, inte bara ensidigt bestämma att det är så.
Klart jag kan. Är vi oense får rätten avgöra. Det är därför vi har ett rättssystem.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Du har ju skrivit ett avtal...

Så du är inte ärlig utan oärlig.

Det är otroligt hur mycket ohederlighet som bubblar upp på detta forum med jämna mellanrum.

/ATW
Med tanke på dina tidigare inlägg och hur du uttrycker dig med olika härskartekniker är det nästan, bara nästan, en ära att bli kallad ohederlig. Då det på något förvridet sätt ger mig en känsla av att jag faktiskt har rätt i det jag säger.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.