Byggahus.se
Hejsan!

Börjar med att skriva att jag hoppas att detta har hamnat rätt!

Det är så att jag har för tillfället såtende lockpanel på ett av fastighetens fritidshus.
Detta skulle jag vilja byta till liggande panel.

Om jag har förstått det rätt så behöver jag en fasadritning?

Finns det program som smidigt nog omvandlar foto till ritat? Finns ju sjukt många smida filter, appar etc. Och att man bara behöver anpassa skala + skriva ut mått?
Alt vart får man tag på det och vad brukar kostnaden vara? (Göteborg)

MvH
 
Principiellt är det enkelt och du kan troligtvis lösa det på egen hand med penna och papper.

1. Hör med kommunen (Göteborgs Stad i ditt fall) om du behöver bygglov för ändringen. I bästa fall är det fritt fram, i värsta fall behöver du söka bygglov.

Ifall du behöver göra en ansökan:
2. Begär ut relationsritningarna från kommunens arkiv.
3. Rita in ändringarna på ritningarna.
4. Skicka in.
 
splinter splinter skrev:
Principiellt är det enkelt och du kan troligtvis lösa det på egen hand med penna och papper.

1. Hör med kommunen (Göteborgs Stad i ditt fall) om du behöver bygglov för ändringen. I bästa fall är det fritt fram, i värsta fall behöver du söka bygglov.

Ifall du behöver göra en ansökan:
2. Begär ut relationsritningarna från kommunens arkiv.
3. Rita in ändringarna på ritningarna.
4. Skicka in.
Tack för svar!

Har skickat in till kommunen, men dom fick bara skickat ut ett gammalt bygglov. Får väl se om dom lyckas hitta något mer!

Har dessutom fått kontakt med en på forumet som är duktig på att rita, så finns risk att han får en hel del jobb om kommunen hittar noll!
 
Hur gick det för dig?
Vi har ett 100 år gammalt sommarställe i Skåne där vi vill göra en mindre fasadändring. Kommunen har inga ritningar på huset alls och det känns surt att behöva betala en arkitekt för fasadritningar på en sånt litet ärende. Vi ska sätta igen en dörr bara
 
FrökenFunkis FrökenFunkis skrev:
Hur gick det för dig?
Vi har ett 100 år gammalt sommarställe i Skåne där vi vill göra en mindre fasadändring. Kommunen har inga ritningar på huset alls och det känns surt att behöva betala en arkitekt för fasadritningar på en sånt litet ärende. Vi ska sätta igen en dörr bara
Nej nej du behöver inte arkitekt för det :)
Jag är byggnadsingenjör och befinner mig långt ifrån deras priser som brukar ligga på cirka på cirka 1000-1200kr/h. Om du vill kolla tillsammans så PMa mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.