C
Har en hel stuv med grundmålat(vitt) liggande enkelfas. Till ett helt hus.

Huset skall bli grått. Borde jag slänga på ett stryk slutfärg innan uppsättning?

Det jag är rädd för är att plankorna slår sig om jag knäcker stuven och målar dem. Det är ju mycket så det kommer ta en stund att måla i så fall. Kommer behöva vara lite finurlig och bygga någon sorts torkstation också.

Hur hade ni gjort? Frågan har säkert diskuterats tidigare.

Det man är rädd för är ju vita ränder på väggen när det krymper.
 
Absolut bäst är att måla ett varv innan du spikar upp det, annars blir det lätt som du säger.

Det kommer inte slå sig om du lägger panelen fint och med stöd på flera punkter.
 
C
L Lutte skrev:
Absolut bäst är att måla ett varv innan du spikar upp det, annars blir det lätt som du säger.

Det kommer inte slå sig om du lägger panelen fint och med stöd på flera punkter.
Ja fast jag kan väl inte stapla 1-2 dagar gammal nymålad panel på varandra? Klibbar väl ihop och blir tryckmärken?
 
Nä inte stapla på varandra utan bara ett lager. Googla torkställning målning eller liknande så för du inspiration till hur du kan lösa det.

Alternativt så målar du båda varven när panelen är monterad och tar och bättrar på eventuellt om det krymper.
 
C
L Lutte skrev:
Nä inte stapla på varandra utan bara ett lager. Googla torkställning målning eller liknande så för du inspiration till hur du kan lösa det.

Alternativt så målar du båda varven när panelen är monterad och tar och bättrar på eventuellt om det krymper.
Ja, det är väl bara att lägga strö med distansklossar i mellan till nästa strölager? Borde fungera tycker jag.

Tänkte då måla under semestern. Tyvärr är min semester slut några veckor, kanske en månad innan de skall upp. Blir lätt några veckor på torkställningen.
 
Den dagen jag ska byta panel tänkte jag ställa upp virkespaketet på infarten. Bredvid ställer jag ut 3-4pallar jag lägger ut ett lager brädor på och målar dom och översta lagret som är kvar i paketet. Nästa dag ströar jag det målade och gör samma procedur igen osv osv tills paketet är slut😬
 
C
Vad tror ni om att stuva det målade virket på hemmabyggd målarställning i garaget? Bra eller dålig idé?

Fristående kallgarage. RH tenderar att ligga runt 60% så här års.

Blir enklare än att försöka täcka för väder och vind.

Väl medveten om att virke som skall monteras ute skall förvaras ute dock.
 
Redigerat:
Torkstäkkn
C Xcqn skrev:
Vad tror ni om att stuva det målade virket på hemmabyggd målarställning i garaget? Bra eller dålig idé?

Fristående kallgarage. RH tenderar att ligga runt 60% så här års.

Blir enklare än att försöka täcka för väder och vind.

Väl medveten om att virke som skall monteras ute skall förvaras ute dock.
Funkar utmärkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.