Davidbagare
Hej,

Någon mer som anlitat hantverkare från Blocket?

Jag var i behov av ett lättre putsjobb och har en kille som jag anlitat tidigare som är superduktig. Men såklart kostar det därefter.

Nu hade jag ett enklare putsjobb jag behövde hjälp med, och sprang på en blocketannons med en ”pensionerad målarmästare” som gjorde både puts- och målerijobb. 200kr/h. Perfekt, tänkte jag.

Men herrrgud. Han kom på utsatt tid iallafall, och började jobba. Men när han nästan var klar (enligt honom, med ett halvdant resultat) så tog han upp betalningen. Och då minsann kom det fram att det inte håller att jobba för 200kr/h när det handlar om ett 3h jobb. Utan då ville han ha betalt för en hel dag, 1800kr.

Min magkänsla sa redan innan han kom att nån skit skulle hända, så blev ju märkbart irriterad när han säger detta. Och att han hade kunnat meddela detta innan han började jobba. Gick med på att betala 1500kr, vilket det förmodligen hade kostat mig själv att göra samma jobb..

Nu blir det till att ringa min putskontakt för att rätta till jobbet.

Läxa lärd: Kör med hantverkare där man vet vad man får. Det blir bättre och billigare i långa loppet!

• Gilla
Sson85 och 7 till
  • Laddar…
Kontakta blocket att annonsen är vilseledande.
Och även skattemyndigheten.

• Gilla
Berndtan och 8 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Läxa lärd: Kör med hantverkare där man vet vad man får. Det blir bättre och billigare i långa loppet!
Men ärligt: Vad väntar du dig av en hantverkare som debiterar 200kr/h? Även om det är kolsvart?

Det priset är ju helt omöjligt att det inkluderare skatt. Och jag resonerar som så, att en hantverkare som gladeligen fuskar med skatten, kan nog gladeligen fuska med hur arbetet utförs också.

• Gilla
Uffe A och 17 till
  • Laddar…
Varför betala 1500 kr om ni kommit överens om 3x200=600 kr?
Finns inte en chans att jag hade gjort det.

• Gilla
Berndtan och 8 till
  • Laddar…
Hej,

Jag var i behov av ett lättre putsjobb och har en kille som jag anlitat tidigare som är superduktig. Men såklart kostar det därefter.

Nu hade jag ett enklare putsjobb jag behövde hjälp med, och sprang på en blocketannons med en ”pensionerad målarmästare” som gjorde både puts- och målerijobb. 200kr/h. Perfekt, tänkte jag.

Men herrrgud. Han kom på utsatt tid iallafall, och började jobba. Men när han nästan var klar (enligt honom, med ett halvdant resultat) så tog han upp betalningen. Och då minsann kom det fram att det inte håller att jobba för 200kr/h när det handlar om ett 3h jobb. Utan då ville han ha betalt för en hel dag, 1800kr.

Min magkänsla sa redan innan han kom att nån skit skulle hända, så blev ju märkbart irriterad när han säger detta. Och att han hade kunnat meddela detta innan han började jobba. Gick med på att betala 1500kr, vilket det förmodligen hade kostat mig själv att göra samma jobb..

Varför gav du honom mer än överenskommet? Kommer du betala om han vill ha betalt för heldag eller full vecka?

• Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
Och då minsann kom det fram att det inte håller att jobba för 200kr/h när det handlar om ett 3h jobb. Utan då ville han ha betalt för en hel dag, 1800kr.
Att hantverkare gillar att debitera för påbörjad timme är ju inte tyvärr ovanligt, men nu ska de börja med påbörjad dag. Sen blir det väl påbörjad vecka och så vidare ....

• Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Varför betala 1500 kr om ni kommit överens om 3x200=600 kr?
Finns inte en chans att jag hade gjort det.
Där håller jag inte riktigt med. Om man får ett arbete utfört till en helt orimligt låg kostnad, och om det hade varit bra gjort (det var det ju inte i det här fallet). Då skulle jag nog kunna falla för ett argument i den stilen. Men jag skulle helt klart ha blivit sur för den dåliga kommunikationen. Och en förutsätting vore ju att det fortfarande är relativt lågt pris.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Där håller jag inte riktigt med. Om man får ett arbete utfört till en helt orimligt låg kostnad, och om det hade varit bra gjort (det var det ju inte i det här fallet). Då skulle jag nog kunna falla för ett argument i den stilen. Men jag skulle helt klart ha blivit sur för den dåliga kommunikationen. Och en förutsätting vore ju att det fortfarande är relativt lågt pris.
Samtidigt rörde det sig om en pensionär. Denne lever redan på sin pension och 200 kr extra i timmen kan bli ett fint tillskott till pensionen som kanske kan ge lite guldkant på tillvaron. Kommer man överens om ett pris är det givetvis det som gäller. Du tycker alltså det är ok att säga ett lågt pris för att få jobbet och sen när man väl fått det så blåser man kunden och begär över dubbla priset. Man häpnar, men med tanke på hur hantverkarbranschen fakturerar ibland blir man ju inte direkt överraskad.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Så du betalade 2,5 gånger överenskommet pris för ett såpass halvdant jobb att du kommer betala ännu mer för att få det tillrättat?
Jag förstår till fullo din upprördhet över att han kom med informationen i efterhand, men kan för mitt liv inte förstå varför du gav med dig.

• Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Troligen är det såna som dig som gör att hantverkare fular och bedrar folk? Uppenbarligen fungerar det.

• Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Men vad är det med människor?

Varför betalar man en "rövare" som inte utfört ett fullgott arbete och som dessutom har fräckheten att överdebitera?
Inte undra på att det finns en massa "bönhasar" ute på marknaden.

Dags att sluta med syltryggsfasoner att gynna "rövare". "Rövarna" förtjänar en spark där solen aldrig lyser.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
I impala65 skrev:
Men vad är det med människor?

Varför betalar man en "rövare" som inte utfört ett fullgott arbete och som dessutom har fräckheten att överdebitera?
Inte undra på att det finns en massa "bönhasar" ute på marknaden.

Dags att sluta med syltryggsfasoner att gynna "rövare". "Rövarna" förtjänar en spark där solen aldrig lyser.
Nu är det väll knappast målaren som ska ha en spark där bak utom TS som dels var så korkad att han gick med på att anlita någon som tar 200 och dels betala 1500 för något som inte ens var värt sparken där solen aldrig lyser.

Måste medge att han var smart den hantverkaren och att det tydligen finns snåljåpar fortfarande som är lättlurade

• Haha
Davidbagare
  • Laddar…
Hej,

Du erkänner här på forumet att du går med på 250% betalning för ett undermåligt jobb som du måste låta någon annan fixa? Ja det var verkligen modigt. Men ger kanske inte sååå mycket förståelse av och sympati.

Davidbagare
elpaco elpaco skrev:
Du erkänner här på forumet att du går med på 250% betalning för ett undermåligt jobb som du måste låta någon annan fixa? Ja det var verkligen modigt. Men ger kanske inte sååå mycket förståelse av och sympati.
Varför tror du att jag är ute efter förståelse och sympati?

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
K
Hej,

Ett tips för framtida jobb. En duktig hantverkare annonserar inte på blocket. Faktum är att en duktig hantverkare sällan annonserar alls för det behövs inte.
Nu har du ju tyvärr fått erfara detta på ett mycket tråkigt vis .

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.