Byggahus.se
Kanske räcker det med en liten siemens Logo eller något dylikt?

Elektroskandia - Produkter

Finns ju ett antal olika modeller beroende vilka behov man har och det känns tryggt
med en så pass stor och seriös tillverkare.
 
Glöm inte att titta på Siemens Logo. Du får ett startpaket för ca 1400kr + moms och det innehåller PLC, kabel, program och liten manual. En modul med analoga ingångar kostar nog inte så mycket.
 
Hoppsan här var det många som hade varit och skrivit!

Om du inte redan har temperaturmätare i tankarna som du kan ta temperaturen ifrån får du ganska troligt mer rätt temperaturmätning om du använder digitala signaler för mätning av temperaturen istället för analog i tankarna (bussöverföring av data).

--- Mats ----
Hur fungerar dessa och vad för "styrkort" är det som gäller?

Om man använder sig av analoga temperaturgivare behöver dessa ha någon särsklid matning för att fungera med en plc med analoga ingångar. Eller skickar plc:n ut spänning eller ström för avkänning?

Någon som vet får gärna föklara lite mer i detalj hur det kan fungerar. Jag anar stora möjligheter!

Glöm inte att titta på Siemens Logo. Du får ett startpaket för ca 1400kr + moms och det innehåller PLC, kabel, program och liten manual. En modul med analoga ingångar kostar nog inte så mycket.
Ser ju riktigt bra ut, finns det någon återförsäljare som säljer till privatpersoner?

Jag funderar nästan på att styra utebelysningen med en plc kan vara ett bra projekt att börja med.

/Mattiaz
 
JanneT5 skrev:
Fråga 1: Krävs analoga in/ut?
2: Hur många digitala in/ut måste du ha? Räkna lätt med att ha 30%ledigt i utgångsläge.

En microPLC kan man klara sig med men blir snabbt himla dyr om man måste köpa till utbyggnads kort.
Fråga3: Vilket programmeringsspråk kan den person som ska göra programmet.
Det är tråkigt att köpa ett märke man inte kan vara i och knacka i.

Köp en micro PLC om du kan se att du klarar dig med de (få) in/utgångar som finns.
Som tidigare skriver så får du med program (Licens) och kabel.
Pajjar den är det bara att köpa en nyare microplc i framtiden.

Alternativet är att satsa på en riktig PLC och då är den kompatibel ett bra tag frammåt men då är den dyyyr.

Själv har man ett helt jäng I/O kort till Siemens S7 300 systemet liggande för ett ev projekt till huset. Problemet är att själva CPUn skulle bli så dyr så det hela blev vilande.

(Bygger just nu ett projekt med Festo plc på jobbet.) :-8

För att inte tala om STEP 7 som man behöver för att programera burken
 
jakim skrev:
Glöm inte att titta på Siemens Logo. Du får ett startpaket för ca 1400kr + moms och det innehåller PLC, kabel, program och liten manual. En modul med analoga ingångar kostar nog inte så mycket.
Kan jag starkt rekommendera. Bra mycket bättre än moeller easy som enligt min uppfattning har en större begränsning än LOGO
 
Mattiaz skrev:
Hoppsan här var det många som hade varit och skrivit!


Hur fungerar dessa och vad för "styrkort" är det som gäller?

Om man använder sig av analoga temperaturgivare behöver dessa ha någon särsklid matning för att fungera med en plc med analoga ingångar. Eller skickar plc:n ut spänning eller ström för avkänning?

Någon som vet får gärna föklara lite mer i detalj hur det kan fungerar. Jag anar stora möjligheter!



Ser ju riktigt bra ut, finns det någon återförsäljare som säljer till privatpersoner?

Jag funderar nästan på att styra utebelysningen med en plc kan vara ett bra projekt att börja med.

/Mattiaz
Jag har köpt en del LOGO moduler från Tyskland via Ebay. Där är utbudet ganska stort och prisvärt. CPU utbyggnadsmodul, kabel,mjukvara och nätdel har jag kommit över där. Det finns även en bra tysksajt som säljer nya LOGOs till bra priser. Där går det oxå att komma över vettiga startpaket där kabel och mjukvara ingår. Tilläggas bör att finns en heldel olika typer av CPUer. Så det gäller att tänka sig för innan man handlar. Som ett exempel är det inte alla LOGOs som har inbyggda klockur. Kan ju vara bra och ha ifall man vill att utelampan ska tända sig vid en viss tidpunkt på dygnet : )
 
Mats Bengtsson skrev:
Om du inte redan har temperaturmätare i tankarna som du kan ta temperaturen ifrån får du ganska troligt mer rätt temperaturmätning om du använder digitala signaler för mätning av temperaturen istället för analog i tankarna (bussöverföring av data).

--- Mats ----
Tycker det låter väldigt avancerat att mäta en temperatur i en tank via bus. Det låter svindyrt och onödigt. Menar du att han ska köpa en plc med profibus modul och en tempgivare med tillhörande kommunikationsmodul för att mäta en temp i en tank. Jag hade köpt resonemanget i fall manbara vill ha avläsning av temperaturen för då kan han ju köpa ett av de populära kitten med tempgivare,mjukvara, kretskort som finns att köpa på värmepumpsforumet , som man pluggar in och avläser med dator. Vill man styra nåt med hjälp av tempen som Mattiaz vill göra är ju inte buss systemet speciellt enkelt att använda för att inte tala om dyrt om man ska använda profibus. Hur som helst.. Jag kanske inte förstår vad du menar Mats ,så du får förklara dig : )
 
Per72 skrev:
Tycker det låter väldigt avancerat att mäta en temperatur i en tank via bus. Det låter svindyrt och onödigt. Menar du att han ska köpa en plc med profibus modul och en tempgivare med tillhörande kommunikationsmodul för att mäta en temp i en tank. Jag hade köpt resonemanget i fall manbara vill ha avläsning av temperaturen för då kan han ju köpa ett av de populära kitten med tempgivare,mjukvara, kretskort som finns att köpa på värmepumpsforumet , som man pluggar in och avläser med dator. Vill man styra nåt med hjälp av tempen som Mattiaz vill göra är ju inte buss systemet speciellt enkelt att använda för att inte tala om dyrt om man ska använda profibus. Hur som helst.. Jag kanske inte förstår vad du menar Mats ,så du får förklara dig : )
Att överföra temperatur digitalt istället för via analogt är inte dyrt eller komplicerat. Tekniskt är det enklare och billigare att få över rätt värde digitalt än analogt, och du klarar dig med tre ledare vilket är sama antal ledare som du helst vill ha i en annalog mätning med lång kabel.

Beroende på vilken teknisk lösning du väljer kan det sedan rusa iväg prismässig, inte av tekniska skäl utan marknadsprismässiga. Du skriver till exempel att för viss PLC gäller profibuss och att det kostar mycket pengar. Då blir det alternativet med den valda baslösningen naturligt nog mindre intressant prismässigt. Men när detta skrevs var valet av plc inte gjort.

Sedan kompplar du till slut styrningen till mätningen, på något sätt förutsättande att om man hämtar in ett visst värde från en viss plats med en viss teknik påverkar det hur du styr en viss annan utrustning, den kopplingen förstå rjag inte, jag förutsätter man inte skall styra temeperaturgivaren så jag ser inte hur de två faktorerna hänger ihop.

--- Mats ---
 
Mattiaz skrev:
Hoppsan här var det många som hade varit och skrivit!


Hur fungerar dessa och vad för "styrkort" är det som gäller?

Om man använder sig av analoga temperaturgivare behöver dessa ha någon särsklid matning för att fungera med en plc med analoga ingångar. Eller skickar plc:n ut spänning eller ström för avkänning?

Någon som vet får gärna föklara lite mer i detalj hur det kan fungerar. Jag anar stora möjligheter!



Ser ju riktigt bra ut, finns det någon återförsäljare som säljer till privatpersoner?

Jag funderar nästan på att styra utebelysningen med en plc kan vara ett bra projekt att börja med.

/Mattiaz
En digitalt överförd temperaturgivare använder någon typ av seriellt överföringsprotokoll. Fungerar på ungefär samma sätt som ett modem eller ett nätverk, man använder "tråden" till att skicka pulser, och pulserna som skickas används för att berätta vilket värde som finns på givaren. En enkel sådan är DS18S20:

"The DS18S20 Digital thermometer provides 9-bit centigrade temperature measurements and has an alarm function with nonvolatile user-programmable upper and lower trigger points. The DS18S20 communicates over a 1-Wire® bus that by definition requires only one data line (and ground) for communication with a central microprocessor. It has an operating temperature range of -55°C to +125°C and is accurate to ±0.5°C over the range of -10°C to +85°C. In addition, the DS18S20 can derive power directly from the data line ("parasite power"), eliminating the need for an external power supply."

--- Mats ---
 
Tänk på att 1-wire ursprungligen är avsett för korta sträckor inom en apparat och inte som en fältbuss. Den går att använda på det viset under vissa förutsättningar. Det finns dokument från Maxim m.fl. om vad man bör tänka på.

Bl.a. bör man undvika att mata sensorerna via dataledningen (parasitic power) då det ger svårdiagnosticerade problem som beror på accessmönstret. Drivningen i centralenheten är också betydligt mer komplicerad när avstånden ökar.

Med det sagt så använder jag 1-wire på precis det viset själv. Bra drivning, separat strömmatning och robust mjukvara som hanterar enstaka störda mätvärden är en bra och billig kombination.
 
Mats Bengtsson skrev:
Att överföra temperatur digitalt istället för via analogt är inte dyrt eller komplicerat. Tekniskt är det enklare och billigare att få över rätt värde digitalt än analogt, och du klarar dig med tre ledare vilket är sama antal ledare som du helst vill ha i en annalog mätning med lång kabel.

Beroende på vilken teknisk lösning du väljer kan det sedan rusa iväg prismässig, inte av tekniska skäl utan marknadsprismässiga. Du skriver till exempel att för viss PLC gäller profibuss och att det kostar mycket pengar. Då blir det alternativet med den valda baslösningen naturligt nog mindre intressant prismässigt. Men när detta skrevs var valet av plc inte gjort.

Sedan kompplar du till slut styrningen till mätningen, på något sätt förutsättande att om man hämtar in ett visst värde från en viss plats med en viss teknik påverkar det hur du styr en viss annan utrustning, den kopplingen förstå rjag inte, jag förutsätter man inte skall styra temeperaturgivaren så jag ser inte hur de två faktorerna hänger ihop.

--- Mats ---
Trådstartaren har att dömma av första inlägget tänkt sig att styra nån sorts konstruktion med ackumulatortank, solceller osv. Han har tänkt sig en plc för att styra automatiken.Skulle tro att han behöver några/nån shuntventil,tempgivare och cirkulationpump. Jag antar att det ska starta nån pump som driver vattnet vidare vid en viss tanktemperatur Det enklaste för mig( om man inte vill köpa ett färdigt koncept) är att koppla ihop allt i en plc. Hur man kopplar i en digital tempgivare i en Mini Plc som exempelvis en Siemens LOGO vore intressant att veta. Kanske du vet Mats? Det enklast är att köpa en aktiv 0-10v givare men sådana är ganska dyra. Borde gå med ett PTC motstånd oxå ,men hur man får till det på ett bra sätt har jag inte koll på nu. Finns det nån här på forumet som vill förbarma sig och hjälpa till med det så blir jag glad. Inte för att jag har provat och programera microkontrollers men det låter bra mycket mer svårjobbat än plc.
 
Jag hade använt en Pt100-givare som jag hade anslutit till en analog ingång. Det är förvisso ingen lek att på ett korrekt sätt omvandla den avlästa signalen till en temperatur uttryckt i grader celsius/kelvin i en microPLC utan explicit stöd för detta, men eftersom jag antar att du bara skall ha en del tröskelvärden så kan du skala om dessa för hand så att de "matchar" den avlästa signalen.

Själv hade jag valt Crouzet Millenium III för dess kraftfulla funktionsbibliotek, rikliga antal ut och ingångar och vettiga pris, eller Moeller Easy för att lämpliga modeller går att koppla ihop i nätverk (till ett vettigt pris) och att det finns flashiga grafiska LCD-displayer med en liten knappsats att ansluta (också dessa är relativt prisvärda). Var och en är dock salig i sin tro.

Redigering:
För priser så kolla på eBay eller RS Components AB.
Jag tycker att du skall satsa på en microPLC med inbyggd PID-regulator, det kommer du att uppskatta.
 
thobjo skrev:
Jag hade använt en Pt100-givare som jag hade anslutit till en analog ingång. Det är förvisso ingen lek att på ett korrekt sätt omvandla den avlästa signalen till en temperatur uttryckt i grader celsius/kelvin i en microPLC utan explicit stöd för detta, men eftersom jag antar att du bara skall ha en del tröskelvärden så kan du skala om dessa för hand så att de "matchar" den avlästa signalen.

Själv hade jag valt Crouzet Millenium III för dess kraftfulla funktionsbibliotek, rikliga antal ut och ingångar och vettiga pris, eller Moeller Easy för att lämpliga modeller går att koppla ihop i nätverk (till ett vettigt pris) och att det finns flashiga grafiska LCD-displayer med en liten knappsats att ansluta (också dessa är relativt prisvärda). Var och en är dock salig i sin tro.

Redigering:
För priser så kolla på eBay eller RS Components AB.
Jag tycker att du skall satsa på en microPLC med inbyggd PID-regulator, det kommer du att uppskatta.
Moeller Easy har jag använt en del. Om man jämnför den med SiemensLOGOn tycker jag inte valet är så svårt. Det var så svårt och få till ett vettigt prg i easyn tyckte jag på grund av att det inte gick att lägga upp mer än exempelvis 4 kontakter i en linje innan man var tvungen att sätta en intern eller extern utgång. Det gjorde att man blev väldigt begränsad. En nackdel till är att det bara går att prg i ladder i Moellers instegsmodeller. I alla Siemens apparater kan man programera i funktionblocksdiagram och ladder. Nackdelen med LOGOn är i såfall att det inte mig veterligen finns några displayer och köpa till som det enligt dig finns till Easyn. Kan ju vara intressant och ha en : )
Nu har inte jag använt Crouzet så den kan jag inget säga om. Vad tycker du om Easyns programeringsmöjligheter? Kanske använde jag mig av en gammal mjukvaruversion, 5.0 eller nåt sånt tror jag den heter
 
petersv skrev:
Tänk på att 1-wire ursprungligen är avsett för korta sträckor inom en apparat och inte som en fältbuss. Den går att använda på det viset under vissa förutsättningar. Det finns dokument från Maxim m.fl. om vad man bör tänka på.

Bl.a. bör man undvika att mata sensorerna via dataledningen (parasitic power) då det ger svårdiagnosticerade problem som beror på accessmönstret. Drivningen i centralenheten är också betydligt mer komplicerad när avstånden ökar.

Med det sagt så använder jag 1-wire på precis det viset själv. Bra drivning, separat strömmatning och robust mjukvara som hanterar enstaka störda mätvärden är en bra och billig kombination.
Håller med, utnyttjar man parasitmatningen får man både begräsningar och svårigheter. Men lägger man tilld en tredje sladden, spänning, så klarar bussen runt 300 meter avstånd, och det bör räcka för en villa.

--- Mats ---
 
Jag valde Easyn framför LOGO!n för jag ansåg att LOGO!n inte hade några vettiga "basenheter" som kunde uppfylla mina krav på antal I/O, främst analoga sådana (jag har glömt bort både mina krav och på vilket sätt LOGO!n inte uppfyllde dem :)). Som jag skrev tidigare är dock var och en salig i sin tro. Förresten, kostar inte programvaran till LOGO! en mindre förmögenhet?

Easyn är, som du skriver, bedrövligt dryg att programmera. Millenium III är som en barnlek att programmera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.