Byggahus.se
Jag har takpanel med downlights / spotar infällda i apparatdosor. Det är ursprungligen halogen med spotar i grupper om tre med en driver i en fjärde dosa (kopplingsdosa).

Bild på halogenspot (med täckring monterad):

Inbyggd spotlight i tak med träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fler och fler av dessa har börjat ge upp (värdelösa G4-anslutningar som oxiderar av värmen). För ett par år sedan letade jag efter alternativ och hittade Malmbergs MD-99 AC med inbyggd driver som passar i en apparatdosa.

MD-99 förpackning, monterad med och utan täckring:
Förpackning för Malmbergs MD-99 LED Downlight med specifikationer och bild på produkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggd LED-spotlight i tak med vit ram mot ljus träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LED-spotlight infälld i träpanel med synligt brunnet kant och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu när det var dags att byta ut några fler så har Malmbergs av någon outgrundlig anledning gjort om så att drivern (eller någon nödvändig elektronik i alla fall) ligger i en separat box som inte får plats i apparatdosan. Boxen fanns tidigare också men var i princip bara en dragavlastare kring en kopplingsplint, och kunde därför tas bort.

Gamla boxen (bild från förpackingen):
Eluttag halvt övermålat med väggfärg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya boxen:
Osäker bild på en vit strömbrytare eller anslutningsbox för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har tips på en annan spot/driverkombo som kan lösa mitt problem? Jag har inte hittat någon annan passande apparatdosor med inbyggd driver, och de drivers som är små nog för att få plats i en kopplingsdosa kan bara driva en spot. Jag behöver som sagt kunna driva tre med en driver som ryms i en kopplingsdosa.

Hur gör man annars? Det är ju galet om jag ska behöva ta hål i taket för att få upp en driver. Eller kan man få bort kopplingsdosan genom hålet så att man kan få upp en driver ovanpå taket?
 
Mikael_L
Jag har en gång installerat e9974545 där inkopplingsboxen ser ut som din första bild, dvs jag bara klippte bort boxen och anslöt med 2 st Wago 221 -tvåor.

Den produkten finns ju fortfarande i sortimentet såvitt jag kan se, men du menar kanske att de har ändrat på den?
 
Ja precis, det är samma artikelnummer men de har flyttat drivern till boxen. Det sitter en lapp på kabeln att den ej får klippas.

Jag lyckades dock hitta tillräckligt många gamla genom att rota igenom två olika Hornbach-butiker. Var även in hos Mambergs butik och biträdet där berättade att fler letat den gamla varianten tidigare, men nu var det helt slut sen länge. Han förstod inte heller varför den gjorts om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.