Byggahus.se
Hej,

Håller på med ett altanbygge där stommen är klar och jag just börjat skruva dit trallen "inuti" fris-sektionerna. Se fält markerade A, B, C D i bild nedan:

Handritad skiss av en tomtindelning med markerade områden A och B, och detaljer numrerade 1 till 6.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har skruvat fast frisbrädorna 1 och 2 och har just påbörjat trallbrädorna i sektion A med att mha kapsågen försöka få till exakt lika långa brädor, dvs. längden av A:s bredd (dvs. avståndet mellan fris 1 och 3).
Dock har jag efter 5-6 st sågade brädor insett att det är en rätt svår och tidskrävande metod, som heller inte blir så exakt som jag vill. Därför söker´jag nu efter bättre metoder.

Den bästa metoden vore väl att A:s trallbrädor inte kapas alls först utan skruvas fast på plats och därefter sågas samtliga A-brädor av på plats till rätt längd, dvs. exakt till där fris 3 tar vid.

Så hur löser man ovan på bäst vis? Vilket verktyg är bäst för ändamålet. Då jag har både område A, B, C och D, samt den 45-gradiga sågningen vid frisbräda 4 är jag beredd att köpa mig nya verktyg för ändamålet,

Cirkelsåg har jag, men den funkar ju inte nu när jag har fris 2 på plats. Sticksågen går nog också bort då inte kan hålla en rak linje. Sänksåg är ett annat alternativ - ett verktyg som jag inte använt förut.. Något mer alternativ?

Mkt tacksam för tips och ideer!

/Martin
 
Sänksåg och skena. Så här la jag trall senast.
Nyinstallerat trädäck i olika nyanser av brunt med synliga skruvhuvuden och en röd förlängningssladd över plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd trall av trä med synliga skarvar där en sänksåg och skena användes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Hej

Tack för snabbt svar. Vilken sänksåg har du? Rekommenderar du den eller ngn annan?

Hur gör man intill exvis husväggen? Man kommer ju inte ända in. Hur nära kommer man?
Måste jag kanske skruva loss frisbräda 2 eller kan jag komma så nära frisbräda 2 med sänksågen att resten går att ta med multimaskinen?

/Martin
 
In mot husväggen kan du ju använda multiverktyg eller en liten japansåg.
 
  • Gilla
eztoril och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte bara ta bort frisbräda 2 och använda din cirkelsåg? Den har jag använt för att kapa alla mina ändar innan jag satte fris.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Kan du inte bara ta bort frisbräda 2 och använda din cirkelsåg? Den har jag använt för att kapa alla mina ändar innan jag satte fris.
Även om jag tar bort frisbräda 2 har hört att cirkelsågen flisar upp trallbrädorna, vilket det sägs att sänksågen inte gör. Stämmer?

/Martin
 
S
Men fris nr 2 blir väl inte så problematisk för längden på A-trallen? Den kan väl sitta kvar?Bara måtta och se om du behöver klyva sista trallbrädan. Sånt hade jag helst räknat ut när man dimensionerar altanen. Behöver du klyva, röstar jag för att lägga den smalare mot huset. Glöm inte att runda av kanten på den avsågade sidan, ser mkt bättre ut.

Men vanligtvis lägger man väl frisen sist, låter trallen löpa ut lite där frisen ska gå, som du ser i tidigare inlägg, och så kan man ren-kapa efteråt och sätta fris. Sänksåg med skena är då lyxvariant, cirkelsåg som du styr längs med en rak bräda funkar också, så har jag gjort med framgång. Dvs för klyvning och renkapning.
 
Jag har inte haft det problemet iallafall.
 
  • Nybyggd trätrall för altan med pelare och lösa brädor belägna på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
E eztoril skrev:
Även om jag tar bort frisbräda 2 har hört att cirkelsågen flisar upp trallbrädorna, vilket det sägs att sänksågen inte gör. Stämmer?

/Martin
jag har inte märkt att det fransat vid renkapning. Makita Cirkelsåg med standardklinga, kapat ganska många meter med den utan problem.
 
S stugfar skrev:
jag har inte märkt att det fransat vid renkapning. Makita Cirkelsåg med standardklinga, kapat ganska många meter med den utan problem.
OK, kanske ska försöka med cirkelsåg då. Jag har en grön Bosch PKS 66 AF (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=492962) som från köp hade en sångklinga med 12 tänder. Därför, för att få ett fint snitt beställde jag igår en 48-tandad sågklinga (48-tandad). "Ju fler tänder, desto finare snitt", sägs det.

Kom på att jag inte behöver ta bort frisbräda 2. Jag har ju redan gjort ett par trallbrädor i rätt längd. Därför kan jag ju redan sänka ner min cirkelsåg längst upp, i början, och däefter påbörja sågningen därifrån.

Fråga: Om jag nu ska köra med cirkelsågen med anslag mot en bräda (eller liknande), hur håller jag fast denna bräda? Högst upp, vid frisbräda 2, kan jag ju enkelt använda mig av en snabbtving, men jag ser inte hur jag enkelt kan tvinga fast brädan närmast huset?

/Martin
 
S
Vill du verkligen verkligen inte ha ett yttepytte-skruvhål i innersta trallen (jag hade nog bara skruvat fast riktbrädan där), så skruva inte fast innersta trallbrädan innan utan ta bort den och använd snabbtving i dess hål, och montera dit den sist?
 
Lägg en tejpremsa längs sågsnittet så minskar du risker för flisor.
Är du osäker vid att använda cirkelsåg som sänksåg, så ta bort 2:a frisen, som flera sagt. Likadant invid husväggen. Ta bort den trallbrädan och kapa den med fogsvans/kapsåg.
 
Om brädan redan sitter där så ta två bitar spillvirke. Fäst en (bit a) på ovansidan av anhålliet och lägg den andra (bit b) under bit a. Om du nu fäster en tving på bit a mellan anhållen och bit b så trycks allt fast. Går det inte att köra tving så ställ en normalfet kompis på bit a.

Eller så skruvar du bara.
 
S stugfar skrev:
Vill du verkligen verkligen inte ha ett yttepytte-skruvhål i innersta trallen (jag hade nog bara skruvat fast riktbrädan där), så skruva inte fast innersta trallbrädan innan utan ta bort den och använd snabbtving i dess hål, och montera dit den sist?
Tack för tipset! Jag ska nog göra lite som du säger: Strunta i innersta trallen och istället skruva dit en temporär bräda mellan golvreglarna för att därefter skruva fast anhållet i denna. Den sista trallbrädan kan jag lösa med multimaskinen sen.

/Martin
 
A AG A skrev:
Lägg en tejpremsa längs sågsnittet så minskar du risker för flisor.
Är du osäker vid att använda cirkelsåg som sänksåg, så ta bort 2:a frisen, som flera sagt. Likadant invid husväggen. Ta bort den trallbrädan och kapa den med fogsvans/kapsåg.
Tack för tipset! Idag fick jag hem en ny cirkelsågklinga, en 48-tandad dito. Ska prova den i morgon och se hur snittet blir. Om det inte blir bra ska jag prova med tejp.

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.