Byggahus.se
F
Min Nibe 310 är 20 år gammal och ska bytas ut. Nya 5kw FLVP kostar ju dock 100 000kr idag så kan lika gärna sätta en LVVP istället. Man kan ju sätta en enkel kanalfläkt för ventilationen. Men då hittade jag CTC Ecovent i360 innedel. Verkar ju perfekt vid utbyte av FLVP? Inbyggd ventilation, borde bara vara att koppla på.
https://ctc.se/produkter/ventilationslosningar/ctc-ecovent-i360f

Kombinera den med t ex CTC EcoAir 610m https://ctc.se/produkter/luftvattenvarmepumpar/ctc-ecoair-600m

SCOP 4.81 i medelklimat men jag vet inte vilken framledningstemp. Nån som har erfarenhet av detta?
 
harry73
Har en 15 år gammal nibe F360p, vi bytte kompressor och värmeväxlare. Kostade 23tkr efter rot och de kunde komma och fixa allt inom 2 veckor. Visst kan en ny och större värmepump ge en större besparing, men den kostar betydligt mer och man har en lång leveranstid.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
F
harry73 harry73 skrev:
Har en 15 år gammal nibe F360p, vi bytte kompressor och värmeväxlare. Kostade 23tkr efter rot och de kunde komma och fixa allt inom 2 veckor. Visst kan en ny och större värmepump ge en större besparing, men den kostar betydligt mer och man har en lång leveranstid.

Då den ändå är 20 år så vet jag inte om jag är så sugen på att laga den. Tycker den väsnas något fantastiskt också, hade varit skönt att få kompressorn utomhus.


En ny 2KW FLVP går ju på 50k bara det. Har fått offerter på LVVP på 110 000kr, kan få i december. Men då hittade jag CTCn ovan som ju kan vara intressant i ett utbyte.
 
harry73
F Fideliox skrev:
En ny 2KW FLVP går ju på 50k bara det.
Jag tror det är ännu dyrare nu för tiden. Jag fick höra att en ny nibe F370 skulle kosta ca 70 000.
Då var valet att laga den gamla för 23 000 ett lätt val.
 
F
harry73 harry73 skrev:
Jag tror det är ännu dyrare nu för tiden. Jag fick höra att en ny nibe F370 skulle kosta ca 70 000.
Då var valet att laga den gamla för 23 000 ett lätt val.

Där ser man, ännu mindre värt då alltså. Jag kanske skulle sålt min 310 på blocket och få tillbaka en del.
 
F Fideliox skrev:
Min Nibe 310 är 20 år gammal och ska bytas ut. Nya 5kw FLVP kostar ju dock 100 000kr idag så kan lika gärna sätta en LVVP istället. Man kan ju sätta en enkel kanalfläkt för ventilationen. Men då hittade jag CTC Ecovent i360 innedel. Verkar ju perfekt vid utbyte av FLVP? Inbyggd ventilation, borde bara vara att koppla på.
[länk]

Kombinera den med t ex CTC EcoAir 610m [länk]

SCOP 4.81 i medelklimat men jag vet inte vilken framledningstemp. Nån som har erfarenhet av detta?
Pris 160-190? Låter dyrt? Men priserna har gått upp, så inget är väl sig likt längre.
 
F
C cergod skrev:
Pris 160-190? Låter dyrt? Men

Vad menar du? Offert jag fått på Thermia ligger på 110 000kr. Kostar CTC så mycket mer?
 
Jag gick in på dina två länkar, finns pris längst ner, pris för första cirka 70, pris för andra från 90. Antar att båda delarna behövs, men det kanske bara är extra höga "rekommenderade" priser.
 
Jag tycker CTCs lösning med kombinerad FLVP och LVVP är elegant och perfekt för de som ska byta en gammal FLVP. LVVP ersätter i princip elpatronerna.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
F
C cergod skrev:
Jag gick in på dina två länkar, finns pris längst ner, pris för första cirka 70, pris för andra från 90. Antar att båda delarna behövs, men det kanske bara är extra höga "rekommenderade" priser.

Aha kanske blir billigare om man köper två delar tillsammans? Får ringa en lokal ctc åf imorrn och höra.
 
Står det någonstans om den återvinner värme från inneluften/ventilationen, eller är det bara en fläkt som blåser ut utan återvinning? Tittade genom länkarna men förstod inte riktigt.
 
Det är bara en frånluftsfläkt i paketet, ingen återvinning.
 
J Josth skrev:
Det är bara en frånluftsfläkt i paketet, ingen återvinning.
Jaha, så fel man kan ha då. Nåväl, en LVVP sparar mer än en äldre FLVP i alla fall så helt fel är det inte.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tror det är ännu dyrare nu för tiden. Jag fick höra att en ny nibe F370 skulle kosta ca 70 000.
Då var valet att laga den gamla för 23 000 ett lätt val.
Förutom då att en gammal FLVP är rätt så ineffektiv jämfört med de nyare.
 
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Förutom då att en gammal FLVP är rätt så ineffektiv jämfört med de nyare.
när jag diskuterade alternativ med installatören för min gamla trasiga nibe F360p (från 2007), kom vi fram till följande:
- F360P är ungefär lika effektiv som F370, men kontrollmenyn är modernare för F370. Jag misstänker att samma gäller för F310.
- Det som begränsar livslängden är kompressorn (med värmeväxlaren), så en gammal F360 med ny kompressor, har ungefär samma livslängd som en ny F370
- Ny kompressor med värmeväxlare kostar 23000kr, ny F370 kostar 70000kr

- Vill man styra mot timpriser, då kan det finnas en fördel med en F370, men annars är det för mig väldigt tydligt vilket är mest fördelaktigt.

Man kan såklart också uppgradera till en F730, men då ska man se till att frånluftkanalen är isolerad, annars får man kondensproblem i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.