Byggahus.se
Äntligen ett pris som går ner!
 
  • Gilla
  • Haha
InsidersUnited och 10 till
  • Laddar…
M
Vänsterpartiet (och en hel del andra) hävdar ju att vi har bostadsbrist, hur kan priserna på något det är brist på gå ner?
 
M mnils skrev:
Vänsterpartiet (och en hel del andra) hävdar ju att vi har bostadsbrist, hur kan priserna på något det är brist på gå ner?
Folk måste lägga pengar på att betala för tyskarnas el. Då har man inte råd med lika hög ränta, som ju förövrigt är på g upp.

Efterfrågan och utbud typ konstant men mindre pengar över. Då går priserna ner.
 
Måste ändå säga att jag är överraskad att priserna inte sjunker mer. Köpa en villa i Sthlm för 10 miljoner (låna typ 6 miljoner?j det är om vi har en ökning från 1 till 4 % ränta en ökning på 15000 i månaden. Säg att huset använder 20000 kWh per år så har vi säkert kring 50000 i ökad elkostnad vilket är kostnader på över 20 i månaden. Jag är överraskad att det inte gör prisfallet ännu kraftigare.
 
  • Gilla
P-son83
  • Laddar…
Samtidigt går priser på allt som har med byggande att göra upp iom högre energipriser & inflation, så antalet hus i Sverige ökar inte lika fort som befolkningen ökar och folk måste ha någonstans att bo, leder väl till att folk måste börja bo allt trängre med fler personer per ytenehet vilket kan hålla uppe huspriserna trots de ökade elkostnaderna osv...
 
  • Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
L
V VetarN skrev:
Måste ändå säga att jag är överraskad att priserna inte sjunker mer. Köpa en villa i Sthlm för 10 miljoner (låna typ 6 miljoner?j det är om vi har en ökning från 1 till 4 % ränta en ökning på 15000 i månaden. Säg att huset använder 20000 kWh per år så har vi säkert kring 50000 i ökad elkostnad vilket är kostnader på över 20 i månaden. Jag är överraskad att det inte gör prisfallet ännu kraftigare.
jag tror jag har svaret på din tanke. Man har inte förstått detta fullt ut. Exempelvis min rörliga ränta ändrades först denna månad så jag dubblade min räntekostnad. Sedan är det först augusti som har extremt elpris. Så den kombon har inte slagit plånboken förrän nu. Tror ”folk” behöver få känna på det konkret för att agera.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Måste ändå säga att jag är överraskad att priserna inte sjunker mer. Köpa en villa i Sthlm för 10 miljoner (låna typ 6 miljoner?j det är om vi har en ökning från 1 till 4 % ränta en ökning på 15000 i månaden. Säg att huset använder 20000 kWh per år så har vi säkert kring 50000 i ökad elkostnad vilket är kostnader på över 20 i månaden. Jag är överraskad att det inte gör prisfallet ännu kraftigare.
Det är alltid en viss eftersläpning när priserna sjunker på bostäder, så var det 2008 oxå
Statistiken visar bara sålda objekt och det tar ett tag för säljarna att acceptera ett lägre pris än det som de förväntat sig. de som försökt sälja i början på sommaren men inte fått sitt objekt sålt till det pris de förväntat sig gör ett nytt försök nu
 
  • Gilla
Lewdis och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
et är alltid en viss eftersläpning när priserna sjunker på bostäder, så var det 2008 oxå
I Amerikatt så vände huspriserna inte upp(eller slutade gå ner) förrän 2011 (började i Kalifornien), då började stora fonder köpa upp huspaket på 1000tals (ibland 10 000) villor från bankernas foreclosure inventory. Men då var det extremt, förhoppningsvis blir detta inte något liknande. Bostadsmarknaden är en oljetanker, det tar ett tag att svänga =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.