"de korta boräntorna kommer att höjas tidigare än väntat."

Någonstans har det blivit fel här tror jag? Om prognosen tror att korta räntorna höjs tidigare än väntat, är det väl inte väntat att de ska höjas senare?

Iofs är väl alltihop mest gissning på så lång sikt, men det ser ju lite roligt ut.
 
S
Jag får lite känsla av att banker titt som tätt säger att räntan kommer att höjas utan att det händer. Jag börjar tro att dom gör det för att få folk att binda räntan (till högre ränta). Deras mål är väl att tjäna pengar inte värna om kunders ekonomi
 
  • Gilla
  • Älska
Hullefar och 13 till
  • Laddar…
Sådana ”larm” kommer som sagt med jämna mellanrum. Men de kommer inte att ha fel alltid. Man bör nog ha en liten beredskap för det. Däremot så har väl alla som tror ”det blir lägre pris om jag köper nästa år istället för just nu” varit förlorare de senaste 20 åren.
Jag tror att i beslutet att köpa skall man inte väga in spekulationer om framtida prisutveckling. Annat än att se till att ha lite marginal för sämre tider. Behöver du en bostad idag så köp något du har råd med idag.
 
  • Gilla
Fishdoc och 14 till
  • Laddar…
3
Det nämns ingenting gällande de MASSIVA stimulanspaket som genomförs världen över. Att det redan ska ske negativa effekter på ekonomin nästa år låter minst sagt osannolikt. En stark lärdom från 2008 var att inte lätta stimulanserna för snabbt efter en kris. Då resulterade det i en höjning av reporäntan snabbt resulterade i en ännu större sänkning. Dock har de långa räntorna gått upp i sen tid men det säger ingenting om reporäntan..
 
  • Gilla
karlbrutal och 2 till
  • Laddar…
Apropå de absurda stimulanserna så är de som infördes efter 08-krisen peanuts i jämförelse med de abnorma mängder som printats upp nu. Världsekonomin översvämmad av valuta -> Tillgångspriser går upp (råvaror, fastigheter, aktier etc), nu är ju folk oense, men mitt sunda förnuft är att det tids nog kommer att panik-larmas om inflation -> Räntorna på världsmarknaden kommer höjas för att stävja inflationen -> börsen kraschar och bostadspriser tillika. Detta är ett scenario jag inte ser som osannolikt.
 
Jag tror att man får ta det mesta med en stor skopa salt. Även de som anses som kvalificerade bedömare gör i bästa fall en bra gissning. Så här trodde man för 6 år sedan tex...

Blev ganska precis tvärtom :rofl:
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Grönt träblock ligger på en nedåtgående rödaktig linjediagram över ett rutnät, symboliserar fallande aktiemarknad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
FredrikMo
  • Laddar…
Jo du har rätt i det avseendet Men aldrig förr har det tillförts så mycket valuta på så kort tid till det finansiella systemet som på senaste året, och mig veterligen har inte huspriser gått upp 20% på ett heller, börsen har rusat och många råvaror är dyrare än någonsin. Om detta inte är inflation så vet jag inte vad som är. Detta enda vi väntar på är att vi får ett larm om snabbt stigande inflation i USA. Ett bra exempel är att amerikanska ekonomin beräknades ha tappat 300 miljarder dollar i inkomster pga covid. Motmedicinen på detta är breda stimulanser utbetalat i checkar mm på runt 3000miljarder dollar, alltså 10 ipren när du behövde 1 är väldigt farligt. Proportionerligt? Mycket av detta har lagts som sparande då spenderande inte satt igång mkt pga av covid. Men ja, man ska ta vad ”experterna” säger med en nypa salt och bilda sig en egen uppfattning.
 
  • Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
Inflationen är ju dock inget oväntat. Alla har ju pratat om att den kan komma, särskilt sedan coronastimulanserna drog igång. Högre räntor har det ju pratats om i 10 år. Det är ju det oväntade som skapar panik, men dit hör nog inte ränteuppgångar eller högre inflation i dagsläget. Inom rimliga gränser såklart.
 
  • Gilla
Tompatallo
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Inflationen är ju dock inget oväntat. Alla har ju pratat om att den kan komma, särskilt sedan coronastimulanserna drog igång. Högre räntor har det ju pratats om i 10 år. Det är ju det oväntade som skapar panik, men dit hör nog inte ränteuppgångar eller högre inflation i dagsläget. Inom rimliga gränser såklart.
K Kallens skrev:
Inflationen är ju dock inget oväntat. Alla har ju pratat om att den kan komma, särskilt sedan coronastimulanserna drog igång. Högre räntor har det ju pratats om i 10 år. Det är ju det oväntade som skapar panik, men dit hör nog inte ränteuppgångar eller högre inflation i dagsläget. Inom rimliga gränser såklart.
Så är det, men den kraftiga reaktionen på världens börser när den amerikanska 10åringen nyligen rörde sig uppåt vittnar om något annat än rimliga gränser. Känsligheten för räntehöjningar har mao nog aldrig varit större. Inflation med höjda räntor och fortsatt relativt hög arbetslöshet ger oss dessutom stagflation, alla ekonomiers mardröm. Känns som att marknaden räknar prompt med låga räntor permanent framöver, jag är inte så säker på det. Som sagt tror jag risken är att inflationen kickar igång i samband med att vi är post-covid och alla ska ut och spendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.