Byggahus.se
E
joakim_j joakim_j skrev:
Men det är en enorm brasklapp isf (och något som inte nämns någonstans. Vi bara antar det eftersom det blir helt orimligt annars).
Japp. Det klarar vi av, vi ingenjörer.

För övrigt är jag sjukt trött på hela diskursen om att allt är hemskt med media för det står fel saker i tidningen ibland. Det har det alltid gjort. Det är en jävla krönika! Och vi som inte satt längst bak uppfattade det i skolan redan för 30 år sen, det var ett icke-problem. Sen hände något runt 2010 när plötsligt alla som satt längst bak fick internet.

En skrämmande andel vuxna människor verkar inte kunna skilja en opinionstext eller krönika från en nyhetsartikel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Jag har då absolut för hög tomgångsförbrukning på kåken. Så 30% är nog inte orimligt men det beror naturligtvis på hur man räknar.
Förbrukar årligen runt 8-9tusen kWh på hushålls och garage-el trots att värmen är 100% ved. Varmvattnet är elvärmt.
Har väl rätt normalt med utebelysning , ingen fasadbelysning tex.

Men är jag i garaget så drar ju belysningen där runt 500W och det kan ju lysa fast man mest är ute på gården och tittar in ibland bara. Då är det ju onödig tomgångsförbrukning. Idag skulle det vara vettigt att styra belysningen med sensorer.

Värmesystemet har 3 pumpar på vardera minst 40W. Laddomaten exkluderad.
Bara där har jag kontiunerligt 120W som säkert kan minskas med pumpbyte, ombyggnad eller styrning. Har köpt en ny pump och börjar sanera lite i energislösandet.
När jag byggde detta kostade pumpen mycket i förhållande till strömmen. Det blev billiga pumpar. Idag är förhållandet ett annat.
Det finns mycket annat här också som skulle gå att minska på. Frågan är hur mycket man har råd och ork att byta ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E erimos skrev:
Japp. Det klarar vi av, vi ingenjörer.

För övrigt är jag sjukt trött på hela diskursen om att allt är hemskt med media för det står fel saker i tidningen ibland. Det har det alltid gjort. Det är en jävla krönika! Och vi som inte satt längst bak uppfattade det i skolan redan för 30 år sen, det var ett icke-problem. Sen hände något runt 2010 när plötsligt alla som satt längst bak fick internet.

En skrämmande andel vuxna människor verkar inte kunna skilja en opinionstext eller krönika från en nyhetsartikel.
Hm, jag antar att det var riktat mot mig eftersom det var mig du citerade. Jag förstår inte riktigt var du vill komma, men du verkar upprörd och det var inte alls min mening att såra någon så jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig.

För övrigt så låg artikeln med påstendet under sektionen "vetenskap".
 
E
joakim_j joakim_j skrev:
Hm, jag antar att det var riktat mot mig eftersom det var mig du citerade. Jag förstår inte riktigt var du vill komma, men du verkar upprörd och det var inte alls min mening att såra någon så jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig.

För övrigt så låg artikeln med påstendet under sektionen "vetenskap".
Kristoffers text är dock märkt med både ”krönika” och ”kultur” och det var ju där du uppmärksammade citatet enligt sin egen utsago.

men som sagt, är det något vi ingenjörer hanterar bra så är det motsägelsefull och inkomplett information.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E erimos skrev:
Kristoffers text är dock märkt med både ”krönika” och ”kultur” och det var ju där du uppmärksammade citatet enligt sin egen utsago.
Absolut. Därför gick jag till källan, och det var källan jag ifrågasatte.
 
BirgitS
M mnils skrev:
Falsk marknadsföring, varje gratisprenumerant ökar deras presstöd det är det jag inte vill bidra till.
DN brukar inte få något presstöd.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 2 till
  • Laddar…
Jag har också alltid fnyst åt påståenden om att du kan spara tusentals kWh bara genom at inte låta TV och andra apparater stå i standby läge.

Men på senare tid har jag som teknikkonsult varit inblandad i två projekt i helt olika branscher där vi i ena fallet sparade in ungefär en kärnreaktor (utslaget över hela världen) på att styra en apparat så den stänger av sig med mikrosekundsupplösning när den inte används. En apparat som finns på miljontals ställen. Den håller sig avstängd i några millisekunder. Kan vara avstängd några hundra millisekunder per sekund.

i andra fallet en funktion som räknar ut när en maskin (miljontals i världen) kan kompromissa bort lite prestanda i några sekunder, det sparar in ca 2miljoner liter eldningsolja per dag. Det blir en omärkbar prestandaförsämring.

I båda fallen har besparingen kunnat göras med väldigt små insatser, 5 eller 6 ingenjörer i några månader.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Snabbräknade lite bara för skojs skull.
Om man kan minska tomgångsförbrukningen med 100W så blir det 72kWh i månaden.
Och då elpriserna(fastpris avtalen) var 30-40 öre /kWh så är det i storleken ca 25kr ... orka bry sig...
men nu är ju inte de i den storleken längre ... utan 10ggr mer , dvs ca 250 spänn i månaden.
Helt klart värt att kolla över vad det är som drar och åtgärda.

Ska då se över vad det är som drar, även om mitt avtal på 58öre/kWh gäller i 2 år till, det skulle ju vara trevligt att ha minimerat elförbrukningen till dess, om dessa kan-vi-nacka-ansvariga-politiker-20år-bakåt-som-varit-med-och-orsakat-detta priser kvarstår

Själv kommer jag att köpa ett antal smarta strömpluggar , dels kul med nya leksaker, dels så sparar man ju fan in kostnaden på en plugg ganska snabbt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har också alltid fnyst åt påståenden om att du kan spara tusentals kWh bara genom at inte låta TV och andra apparater stå i standby läge.

Men på senare tid har jag som teknikkonsult varit inblandad i två projekt i helt olika branscher där vi i ena fallet sparade in ungefär en kärnreaktor (utslaget över hela världen) på att styra en apparat så den stänger av sig med mikrosekundsupplösning när den inte används. En apparat som finns på miljontals ställen. Den håller sig avstängd i några millisekunder. Kan vara avstängd några hundra millisekunder per sekund.

i andra fallet en funktion som räknar ut när en maskin (miljontals i världen) kan kompromissa bort lite prestanda i några sekunder, det sparar in ca 2miljoner liter eldningsolja per dag. Det blir en omärkbar prestandaförsämring.

I båda fallen har besparingen kunnat göras med väldigt små insatser, 5 eller 6 ingenjörer i några månader.
Ja, det på stor systemnivå finns det mycket att vinna, men lycka till med att skala 30% av förbrukningen på det genomsnittliga svenska husållet utan att sänka komforten. Så mycket drar helt enklet inte småförbrukarna i hemmet.
 
joakim_j joakim_j skrev:
... Är det verkligen möjligt att belysning och apparater i standby kan utgöra 30% av förbrukningen i en villa?
Beror väl vad man räknar som tomgång. Men mitt hus drar ca 700W när vi sover och värmepumpen inte producerar.
Total förbrukning ligger på 18.000 kWh per år, så mitt svar på din fråga är "Ja, det är fullt rimligt".
 
Själv är jag ganska medveten men vet också av erfarenhet att mina föräldrar inte bryr sig nämnvärt om att släcka lampor, byta till led, stänga av dator/tv /musik i rum där de inte befinner sig osv. Så tror dessa 30% är oerhört olika baserat på hushåll. I vissa fall kan det nog stämma men tror ej det stämmer totalt sett.
Dock kontorslokaler och offentliga platser är ju kanske intressanta att diskutera. Museum utan besökare? Kontorsvåningar där folk jobbar hemifrån i stor utsträckning? Gatubelysning utan någon som rör sig? …
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
När min för detta fru rymde med sin älskare minskade förbrukningen i villan från 24000 kWh till 17000. Det är ungefär 30%. Tomgångsförbrukning hm...
Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Beror väl vad man räknar som tomgång. Men mitt hus drar ca 700W när vi sover och värmepumpen inte producerar.
Total förbrukning ligger på 18.000 kWh per år, så mitt svar på din fråga är "Ja, det är fullt rimligt".
Låter väldigt högt tycker jag. Men man kan ju inte räkna VVB, kyl, frys, cirkulationspumpar och ventilation som tomgång direkt.

Vad mer kan dra så mycket mitt i natten?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Den stora besparningspotentialen torde finnas i typ industrin, handel, kontor osv och inte i privata hushåll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Låter väldigt högt tycker jag. Men man kan ju inte räkna VVB, kyl, frys, cirkulationspumpar och ventilation som tomgång direkt.

Vad mer kan dra så mycket mitt i natten?
Vad som ingår i - eller ska exkluderas ur - begreppet "tomgångsförbrukning" kan vi dryfta tills vi alla blivit maskmat. Men vad som är nödvändigt eller inte, lär vara enklare. Kyl och frys kan jag gå med på, möjligen även ventilationen. Men nån cirkulationspump ska väl ändå inte behövas mitt i sommaren? Sen är nog listan med nödvändiga förbrukare slut. Kyl&frys drar i genomsnitt över året 44W, enligt energideklarationerna. Ventilationen drar uppskattningsvis 30W, så vi får väl plocka 74W från de 700 då. (700-74)/1000*24*365/18000 = 30%
Letar man efter storförbrukare, hittar vi en server som drar 150W. Resten är mest skit: Diverse utomhus- och inomhusbelysning, oräkneliga apparater på standby och därtill alla väggvårtor. Sen har vi alla smarta pluggar och lampor (som folk verkar tro drivs av luft och kärlek), all skit som ligger på laddning, en router, väderstation, accesspunkter, osv. Listan kan ju göras precis hur lång som helst.

Graf över energiförbrukning med varierande toppar och dalar under ett dygns tid, markerat med gula och röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.