Byggahus.se
Hej!

Jag har precis studerat klart el på komvux och min första dag på nybygget som praktikant gick helt åt skogen ärligt talat.

Men det är mycket som jag undrar är lagligt samt om det är så här det ska gå till på ett nybygge.

Stället där jag hamnade är långt bortom tankarna att man ska pendla dit så vi sover över.
Första arbetsdagen skulle vara 14 timmar lång men den jag bor med slutar tidigare så fick åka med honom.

Började dagen med att dra kabel till stugorna som andra hantverkare bor i och det gick helt ok samt alla visste vad dom skulle göra.
Men mer och mer under dagen var alla överallt och jag fick jaga folk att få reda på vad jag skulle göra och hjälpa till med.
Blir behandlad som en person som jobbat där och har flera års erfarenhet och frustrationer dyker upp när jag inte är lika snabb eller vet hur saker ska göras (det är min första dag som praktikant inom el).
Hela dagen var en röra för bygget ligger flera månader efter i schemat.
Nu undrar jag ifall det är så här på alla ställen.

14 timmars arbetsdag i princip utan schema och fick höra att dom inte gillar att köpa kläder till lärlingar då dom slutade så fort från deras företag.

Alla är unga anställda och jag undrar ifall dom blir unyttjade.

Jag har väldigt liten erfarenhet med nybyggen men jag får helt fel magkänsla av hela den här situationen, allt jag fick lära mig och höra av andra stämmer inte här.

Ursäktar mig för mängden text men det är bara toppen på isberget som jag vill prata om och vill höra generellt av er vad erfarenhet ni har och om det här låter galet.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Kortfattat så undrar jag ifall man måste ha praktik / lärlingstid på nybygge för att kunna arbeta som serviceelektriker?
Och är 60 timmars arbetsvecka utan att veta vart jag ska va och vad jag ska arbeta med rimligt?
 
V
Stonemans Stonemans skrev:
Kortfattat så undrar jag ifall man måste ha praktik / lärlingstid på nybygge för att kunna arbeta som serviceelektriker?
Och är 60 timmars arbetsvecka utan att veta vart jag ska va och vad jag ska arbeta med rimligt?
Ofta hamnar man på entreprenad som praktikant o lärling.
Du kan juballtid säga nej till praktikplatsen, du är jublade i beroende ställning så att ställs en massa krav går ju inte.
Visste du inte om förutsättningarna.

14 timmars arbetsdag innebär väl ofta kortare arbetsvecka.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Ofta hamnar man på entreprenad som praktikant o lärling.
Du kan juballtid säga nej till praktikplatsen, du är jublade i beroende ställning så att ställs en massa krav går ju inte.
Visste du inte om förutsättningarna.

14 timmars arbetsdag innebär väl ofta kortare arbetsvecka.
Jag fick veta väldigt lite innan jag började men förväntade mig inte att jag skulle arbeta ensam som praktikant och att arbetsplatsen har hamnat i extrem tidspress sen minst 12 timmar per dag arbetstid så är jag osäker om jag klarar av det mentalt och fysiskt.

Är det rimligt att jag söker om och försöker hitta en plats som är 8 timmar mån-fre då dessa timmar är vad jag är van vid och orkar.
 
  • Gilla
Krillekrull77
  • Laddar…
Skulle försöka byta, du har ju bra ursäkt då du måste åka långt till detta ställe!
Är det ens ok med så långa dagar/veckor på praktik!?
Samt att man får väl inte jobba själv på praktik?
 
  • Gilla
Urban R och 2 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Skulle försöka byta, du har ju bra ursäkt då du måste åka långt till detta ställe!
Är det ens ok med så långa dagar/veckor på praktik!?
Samt att man får väl inte jobba själv på praktik?
Många moment gick bra att jobba själv efter dom visar hur man ska göra.

Men arbetsdagarna som är så pass lång sen pressen att hitta någon som kan ge en uppgift att göra flera gånger om per dag tog enormt då jag helt enkelt inte har erfarenhet.
 
Det kan nog ofta vara lite svårt första dagarna på en ny arbetsplats, och speciellt om man är oerfaren. Kanske var det tänkt att någon skulle ha hand om dig och vägleda dig, men den personen har fortfarande semester, är sjuk, eller behövde göra annat just på din första dag?

Men å andra sidan låter det ju inte optimalt med att jobba så långa dagar, samt ha lång resväg, när man är nyutbildad. Och jag gissar att det kanske inte är så svårt att få ny praktikplats inom el?

Du kanske skall kämpa på ett par veckor, göra så gott du kan och se om det blir bättre. Kanske också försöka prata med din chef och fråga om du kan få ”hänga på” någon på dagarna, som en vägledare - så att du lär dig snabbare och kan börja bidra? Men samtidigt börja leta efter ny praktikplats - kanske någon mindre verksamhet, där du tror att det är lita andra förhållanden.

Lycka till - det blir nog bra till slut!
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Är "praktiken" en del av din utbildning, i så fall ta kontakt med din skola och berätta hur det går till.
Är det så att du har gått ut med godkända betyg (innefattar även APL och Komvuxarbete) så sök efter en seriös firma som kan erbjuda dig en bättre lärlingsplats.

Verkar tyvärr som att du inte hamnat på en seriös firma som kommer att ge dig några förutsättningar att få en bra start på yrket
 
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Bit ihop. Det är värt det in the long run även om det suger nu. Men du måste stå på dig när det gäller vettiga instruktioner. Du måste ju fan veta vad du förväntas göra på dagarna!
 
Jag hoppas verkligen att du skojar. Men om du inte gör det:
Nej, det är inte sådär överallt.
Det är inte rimligt att du tvingas jobba så långa dagar. Efter så många timmar är du antagligen trött i huvudet och okoncentrerad och du både lär dig sämre och gör ett sämre jobb. Du är på plats (oavlönad!) för att lära dig yrket och du ska absolut ha någon form av handledare som kan hjälpa dig. Finns det inget lämpligt jobb för dig att utföra borde du istället stå och se hur de andra elektrikerna arbetar. Det kan låta tråkigt men behöver inte alls vara onödigt för din del, särskilt om de kan berätta om vad de gör och hur de tänker.
Jag tror du har hamnat på ett väldigt oseriöst företag och jag råder dig att söka efter något annat, det finns många bra arbetsgivare där ute, jag hoppas verkligen du kan hitta rätt. Fråga dina gamla lärare! Eller om en klasskompis kan rekommendera dig där hen praktikserar!
Jag jobbar själv kvar på samma firma jag praktiserade på för tre år sedan, de tog jättebra hand om mig från början. Jag fick jobba mycket på egen hand men hade alltid någon att be om hjälp.
 
  • Gilla
Fartland och 7 till
  • Laddar…
Hoppas att det är så att jag har bara haft ren otur med det här bolaget.
Det du beskriver stämmer precist vad jag letar efter.

Att fråga skolan om hjälp ser inte ut att vara ett bra alternativ, läraren säger att det är bara att köra.
Den läraren är också en person jag måste slita ur fikarummet för att hjälpa mig medans jag studerade / drog el på skolan.

Är inte en stor person så att jobba så pass länge på bygget med tunga moment är nog inget jag klarar av.
@lisaskywalker det glädjer mig att höra att det jag var med om är inte hur branschen är överlag.
Detta skrämde till mig nog mycket att jag funderar just nu om jag valt rätt, kan vara så att jag helt enkelt inte passar in.

Och när folk säger att 12-14 timmar är skönt för man får mer ledigt, Jo men vi kan jobba 2 dygn i sträck utan sömn så får vi många dagar ledigt men vem orkar det.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Stonemans Stonemans skrev:
Hoppas att det är så att jag har bara haft ren otur med det här bolaget.
Det du beskriver stämmer precist vad jag letar efter.

Att fråga skolan om hjälp ser inte ut att vara ett bra alternativ, läraren säger att det är bara att köra.
Den läraren är också en person jag måste slita ur fikarummet för att hjälpa mig medans jag studerade / drog el på skolan.

Är inte en stor person så att jobba så pass länge på bygget med tunga moment är nog inget jag klarar av.
@lisaskywalker det glädjer mig att höra att det jag var med om är inte hur branschen är överlag.
Detta skrämde till mig nog mycket att jag funderar just nu om jag valt rätt, kan vara så att jag helt enkelt inte passar in.

Och när folk säger att 12-14 timmar är skönt för man får mer ledigt, Jo men vi kan jobba 2 dygn i sträck utan sömn så får vi många dagar ledigt men vem orkar det.
Vill inte din lärare hjälpa dig så ta kontakt med rektorn
Den läraren är inte lämplig för det jobbet
Vill inte rektorn lyssna på dig gå ännu högre upp
Vill ledningen inte heller lyssna på dig föreslår jag att du går ut i media med det
Detta och din lärares inställning är oacceptabelt.
 
  • Gilla
Stonemans och 9 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Ofta hamnar man på entreprenad som praktikant o lärling.
Du kan juballtid säga nej till praktikplatsen, du är jublade i beroende ställning så att ställs en massa krav går ju inte.
Visste du inte om förutsättningarna.

14 timmars arbetsdag innebär väl ofta kortare arbetsvecka.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Bit ihop. Det är värt det in the long run även om det suger nu. Men du måste stå på dig när det gäller vettiga instruktioner. Du måste ju fan veta vad du förväntas göra på dagarna!
Är ni helt från vettet?

Om det stämmer som TS berättar så bryter ju arbetsgivaren mot i princip alla regler som finns. En av grundförutsättningarna för en vettig OCH säker praktik är ju att det finns en handledare. Och sen arbetstiden ......

Om varken din kontakt/den som skrev papper på firman eller läraren pallar att hjälpa dig kan du höra av dig till facket som brukar kunna ryta till. Dock är det ett jävla lotteri beroende på hur hungriga den lokala avd. är.
 
  • Gilla
  • Älska
Paco64 och 12 till
  • Laddar…
Du blandar ihop två saker. Dels skriver du att du har studerat klart el på komvux och dels pratar du om praktik?

Praktik APL ingår i komvuxutbildningen och är obligatorisk. En seriös praktikplats är skolan skyldiga att hjälpa dig hitta. Här står du själv för arbetskläder.

Efter komvuxutbildningen måste du gå ≈1600 lärlingtimmar för att kunna ta ECY-Certifikat (vilket enligt mig är ett måste). Under lärlingstiden får du dock lön och anställning enligt kollektivavtal (arbetskläder tillhandahåller firman).

Hade du praktik under komvux studierna? Vet att Astar, Lernia kan vara hopplöst, men bit ihop och hitta en hyfsad praktikplats så är det värt det i slutändan!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Totte_S
Ett elinstallationsföretag som följer installationsavtalet får inte låta en anställd arbeta självständigt de första åren:

§8 Utnyttjande av lärling för självständigt arbete
Arbetstagare med mindre än tre års yrkesvana eller lärling får inte sättas att självständigt utföra installation för belysning eller kraft.


https://www.sef.se/siteassets/medle...avtal/installationsavtalet_2020-2023_webb.pdf
 
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.