Byggahus.se
J JonasMunding skrev:
SBA utförs normalt av verksamheten själv. Finns mallar här och där, MSB har säkert. Man ska kunna visa upp dokumentation för att styrka att man utfört sin SBA, det är oftast det första som efterfrågas exempelvis när räddningstjänsten gör tillsyn. Har man inget systematiskt brandskyddsarbete vid tillsyn får man nån månad på sig att få ett sådant på plats.
Sen kan man såklart betala någon annan för att utföra sin SBA, men 1500 kronor för fyra minuter låter ju väl tilltaget
Funderar själv på att bli brandkonsult.
 
Är lokalerna öppna för allmänheten eller för privat bruk? Tycker det verkar märkligt, men vill gärna veta mer om det råkar va nån som vet nånting mer. Har en egen firma på tomten dit det kommer musiker ibland och spelar in. Men inte har jag nån brandgenomgång på mina 9kvm… bör man ha det alltså?
 
Sittställning
M Mikael_Swe skrev:
De har aldrig testat brandlarmet.
Brandlarm brukar ligga på fastighetsägare, äger ni ?
 
Generellt är det så att alla företag, arbetsplatser och organisationer ska bedriva SBA. Tyvärr är lagtext kring brand och skydd oerhört luddigt och kantat kring borde, bör och kanske. Mitt jobb är att kunna sånt här men ganska ofta när kunden frågar om denna måste eller inte måste någonting, får man hänvisa till räddningstjänsten som är myndighetsutövare på orten. Det är egentligen enda sättet att vara helt säker på att man efterlever det som förväntas av en.
Inte sällan strider dessutom bestämmelser mot varandra:
Ex 1. Verksamhet har utrymningsväg genom helglasad dörr, räddningstjänsten kräver vred eller trycke för utrymning men försäkringsbolaget säger nej med hänvisning till inbrottsrisk.
Ex 2. Räddningstjänsten kräver fasadstege för utrymning från plan två i byggnad, byggnaden är k-märkt och länsstyrelsen säger nej.
Blev kanske inte mindre rörigt nu, sorry.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Du kan väl ringa bolaget som utför kontrollen och fråga vad du betalar för och om de verkar tycka det är rimligt.
Alternativt får du starta egen konkurrerande verksamhet ta 1400 kr per besök istället så slår du 2 flugor i en smäll. Men då får du kanske räkna med att själv få svara på liknande samtal som står i min första mening ovan. :)
 
Det finns krav på SBA. Men jag har inte hört talas att det förekommer myndighetskontroller. Såna kontroller borde i så fall inte ske mer än maximalt någon gång per år kan man gissa. Men jag har inte hört något om besiktningskrav?
 
Är det inte "Brandskyddet" eller "Brandskyddsföreningen" de som går runt och säljer 10kg brandsläckare till rullstolsburna pensionärer för 2000-3000:-? Minns att de knackade på hemma hos oss och visade nått id-kort med "brandskyddet" på och låtsades vara kopplade till räddningstjänsten fast egentligen bara var vanliga försäljare.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Brandlarm brukar ligga på fastighetsägare, äger ni ?
nej. Ligger på fastighetsägare
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Är lokalerna öppna för allmänheten eller för privat bruk? Tycker det verkar märkligt, men vill gärna veta mer om det råkar va nån som vet nånting mer. Har en egen firma på tomten dit det kommer musiker ibland och spelar in. Men inte har jag nån brandgenomgång på mina 9kvm… bör man ha det alltså?
endast öppet för våra kunder.
 
M Mikael_Swe skrev:
Varje kvartal får jag besök från brandskydd. Kikade på kameran vid senaste besök. Besöket varade i 4 minuter. Faktura på 1500kr.

Är detta normalt?
Vem är beställaren för jobbet? Är det fastighetsägaren?
SBA skall göras av hyresgästen, om denne sedan vill göra den själv eller betala för tjänsten skall vara upp till denne.
Heter firman Brandskydd? Låter mer än lovligt som lurendrejeri i så fall
 
D D-Lundmark skrev:
Vem är beställaren för jobbet? Är det fastighetsägaren?
SBA skall göras av hyresgästen, om denne sedan vill göra den själv eller betala för tjänsten skall vara upp till denne.
Heter firman Brandskydd? Låter mer än lovligt som lurendrejeri i så fall
Vi är hyresgäster som i sin tur hyr ut vidare. Vi är beställare. De heter xxxxxx brandskydd. Vill inte hänga ut. Så vad ska man göra. Gå på kurs och och göra det själv? Helst vill jag jobba så lite som möjligt.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Det är luddigt i lagen. Men det står inget uttryckligen om att att skall genomföras kontroller. ..
Det är väl om det händer.
 
Skumpe
M Mikael_Swe skrev:
Vi är hyresgäster som i sin tur hyr ut vidare. Vi är beställare. De heter xxxxxx brandskydd. Vill inte hänga ut. Så vad ska man göra. Gå på kurs och och göra det själv? Helst vill jag jobba så lite som möjligt.
Det borde rimligen ingå i hyran om det inte står i avtalet att ni tar över ansvaret för sådana kontroller.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det borde rimligen ingå i hyran om det inte står i avtalet att ni tar över ansvaret för sådana kontroller.
om jag minns rätt stog det i avtalet att vi ansvara för brandskydd eftersom vi gjorde stora ombyggnationer
 
M Mikael_Swe skrev:
om jag minns rätt stog det i avtalet att vi ansvara för brandskydd eftersom vi gjorde stora ombyggnationer
Vad innebär det i avtalet, att ni hänger dit brandsläckare eller att någon kommer i 4 minuter varje kvartal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.