Byggahus.se
Hej,

Har en nyinköpt köksblandare till köket som jag tänkte byta.

Det sitter idag vad jag mätt 12mm kopparrör, både fram till 90 graders kopplingen samt 12mm rör upp till nyvarande blandare. Se bilder. Gul markering är upp till befintlig blandare.

Den nya blandaren har en G3/8 koppling.

Vad behöver jag för att slippa byta 90graders kopplingen samt kunna skruva på den nya blandaren?

Finns det någon förminskning från 12mm till 10mm? Typ någon nippel likt denna https://www.vvsochbad.se/nippel-invandig-x-utvandig-ganga-forkromad-forminskad-g15xg10-570457

Ritning av två flexibla röranslutningar med texten "G3/8 (R10)" nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med kopparledningar och flexibel slang indikerad med gul pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack
 
Du behöver en klämringskoppling som har för 12mm rör i ena änden och sen gänga för R10 koppling i andra änden. Inga konstiga grejer.
 
N Nicklas Karlsson skrev:
En sådan här med andra ord?

[länk]
Ja typ. Det primära är att den ska vara gjord för att montera en halvkoppling med tätning på.
 
Claes Sörmland
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
Ja typ. Det primära är att den ska vara gjord för att montera en halvkoppling med tätning på.
Jag förstår. Går det på något vis se detta? Att den är gjord för en halvkoppling?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du behöver ju också en minikulventil före blandaren.

Såga av 12 mm kopparröret och montera denna Vatette-produkt så får du en planände som passar de lekande muttrarna på din blandare:

[länk]

Glöm ej att köpa två stödhylsor för 12 mm kopparrör.
Tack för infon. Det sitter en kulventil lite innan den här kopplingen. Så tror jag jag bara behöver gå från 12mm kopparrör till den lekande muttern.
 
Claes Sörmland
N Nicklas Karlsson skrev:
Tack för infon. Det sitter en kulventil lite innan den här kopplingen. Så tror jag jag bara behöver gå från 12mm kopparrör till den lekande muttern.
Då är Vatette rak koppling med plan ände lämplig. Körde dessa under handfatet med lekande muttrar (precis som du har):

https://www.vatette.se/produkter/ko...20/koppling-rak-forkromad-dy12-x-utvandigg-38

Glöm inte stödhylsa för rören.

(Det knepiga med olika märken till rörgänga är att man måste kolla att änden verkligen är plan och kan acceptera lekande muttrar, det som kallas halvkoppling ovan. Ibland är änden vass och fungerar inte med lekande muttrar. Av det skälet kör jag som många andra märket Vatette, man behöver inte gissa vad man får hem. Bara att kolla på Vatettes hemsida.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är Vatette rak koppling med plan ände lämplig. Körde dessa under handfatet med lekande muttrar (precis som du har):

[länk]

Glöm inte stödhylsa för rören.
Perfekt, då ska jag kika efter en sådan med plan ände.

Lägger med två sådana också. Vad fyller dessa för syfte om man får fråga?
 
N Nicklas Karlsson skrev:
Jag förstår. Går det på något vis se detta? Att den är gjord för en halvkoppling?
den du länkade till är ju en sådan men det jag tänkte på är de som tror att de kan ta en dubbel klämringskoppling och sen gänga av muttern bara. Ibland är det rätt gänga men änden är inte gjord för att vila mot en tätning. Den ska vara plansvarvad för att fungera på tänkt vis.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nicklas Karlsson skrev:
Perfekt, då ska jag kika efter en sådan med plan ände.

Lägger med två sådana också. Vad fyller dessa för syfte om man får fråga?
Kopparrören är lite för mjuka så de kan deformeras när man skruvar på klämringskopplingarna. Därför är det standard att alltid trycka i en stödhylsa i änden numera. (Förr kördes det rätt friskt utan stödhylsa och ibland gick det inte så bra.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kopparrören är lite för mjuka så de kan deformeras när man skruvar på klämringskopplingarna. Därför är det standard att alltid trycka i en stödhylsa i änden numera. (Förr kördes det rätt friskt utan stödhylsa och ibland gick det inte så bra.)
Då är jag med. Tack för förmedlad kunskap. Super.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.