Byggahus.se
Hej!
Efter att bilen byttes till en CNG bil så har man kollat en del på biogastilverkning på nätet.

Att få LPG gas (Grillgas) i bioanlägning verkar vara rätt så lätt gjort, är det inte med dessa ungefär 30mBars tryck som gaspannor i hus fungerar också?
Är det någon som funderat eller verkstält egen biogasanlägning att värma huset med? men då kanske mera som en del i ett hybridsysten som backas upp med Ved/pellets
 
Jag tror att du blandar ihop begreppen lite!

LPG står för Liquefied Petroleum Gas och är väl framförallt en blandning av propan och butan, kallas grillgas, gasol mm.
CNG står för Compressed Natural Gas och består huvudsakligen av metan. Om det är naturgas kan det nog finnas lite propan/butan, men om det är biogas så är det enbart metan.

Du kan inte få LPG/grillgas från en biogasanläggning eftersom mikroorganismerna inte producerar detta utan endast metangas.

LPG och trycket 30mBar har du nog fått från att många gasolapparater vill ha detta tryck, så det är därför man använder reduceringsventil för att ta ner trycket i gasolflaskan från ca 8bar till det man vill ha. (CNG gas har väl upp till 200bar tryck)

Men nog är det tekniskt möjligt att i en syrefri rötkammare behandla organiskt material för att få metaninnehållande gas (biogas), trycksätta det till något som passar en gaspanna och elda. Frågan är väl vilken lämplig billig restprodukt som du har tillgång till och hur mycket som behövs för att ge tillräckligt med energi för att det ska vara ekonomiskt hållbart!
 
Jo CNG och LPG trycket i flaskorna känner jag till och de skall inte förväxlas
Försökte få det förtydligat att det är Biogas för ersättning av LPG gasen jag var ute efter eftersom den oftast används med ett väldigt lågt tryck som rötningen fiksar själv, till skilnad ifrån CBG gasen

Jag e inte helt ute efter att få 110% av behovet täckt utan att få ca50 så skulle ju minska på arbetsinsatsen med ved en hel del. Men frågan finns ju hur mycket energi får man ur en anlägning med en 200l tunna, hur många behövs det att rotera med
 
Cheesen
J Jonas_81 skrev:
Jo CNG och LPG trycket i flaskorna känner jag till och de skall inte förväxlas
Försökte få det förtydligat att det är Biogas för ersättning av LPG gasen jag var ute efter eftersom den oftast används med ett väldigt lågt tryck som rötningen fiksar själv, till skilnad ifrån CBG gasen

Jag e inte helt ute efter att få 110% av behovet täckt utan att få ca50 så skulle ju minska på arbetsinsatsen med ved en hel del. Men frågan finns ju hur mycket energi får man ur en anlägning med en 200l tunna, hur många behövs det att rotera med
Det var en artikel i Land för kanske tio år sedan om en bonde som byggt om sin avfallsanläggning. Han hade runt 75 kor och deras avföring gav gas så det räckte till bondens behov. Men det behövs ju lite mer än 200l tunna till det. Misstänker att tanken som bonden använde var i storleksordningen 350 kubikmeter.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det var en artikel i Land för kanske tio år sedan om en bonde som byggt om sin avfallsanläggning. Han hade runt 75 kor och deras avföring gav gas så det räckte till bondens behov. Men det behövs ju lite mer än 200l tunna till det. Misstänker att tanken som bonden använde var i storleksordningen 350 kubikmeter.
Jo det behövs säkert en hel del men tanken på detta är mera i självförsörjning så hur mycket skulle det hjälpa energibehovet med en liten anlägning och när jag skrev 200l tunna så har jag ju med i beräkningen att det tar ju en tid innan prosessen är igång, så några tunnor och sirkulera borde ju behövas då
 
Jo ricktigt långt kommer man tydligen inte på en tunna kanske blit att experimentera med att få gas till grillen så man iallafall får äta varm korv.
Sen så verkade ju som att man begöver tillföra värme också.
 
C
J Jonas_81 skrev:
Jo ricktigt långt kommer man tydligen inte på en tunna kanske blit att experimentera med att få gas till grillen så man iallafall får äta varm korv.
Sen så verkade ju som att man begöver tillföra värme också.
Apropå korv finns det en teknik där man rötar i stora plastkorvar (som alltså fylls med gas). Finns alla möjliga varianter, går bra att göra biogas i en liten tunna också om du bara skall ha till att grilla korv.
Men har du gratis råmaterial (typ gödsel) att jobba med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.