Byggahus.se
Eftersom du uttryckligen betalat för färgen är det bara att kräva att få den.

Vi har liknande repor och det var vår fönsterrenoverare som berättade vad det var. Det är när någon är för lat eller dum för att skrapa gammal färg och istället kör med slipmaskin på bågar eller spröjs. Ingen riktig fönsterrenoverare gör så. Ingen!
 
  • Gilla
Markus-l
  • Laddar…
lunnabo
S sepani skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Vi har haft en firma till hjälp med att renovera fönstren på vår stuga.

När jag kontaktade dem var de och kollade fönstren och bedömde då att arbetsinsats skulle vara ca 4h per fönster och att det var lönsamt att renovera de gamla fönstren. Jag accepterade.

Jag har totalt 9 fönster på stugan varav 6 är tvåluft och 3 enluft. Jag tänkte att 4h var ett genomsnitt då enluft är små fönster. Efter att arbetet satt igång hörde firman av sig och sa att fönstren även borde målas på insidan. Dock inte mellan då det är öppningsbara. Dessutom behövde beslagen bytas. Detta blev för övrigt inte så bra.

Jag accepterade detta tillägg utan att begära ny uppskattning då insidan av fönstren är mycket enklare typ en lätt slipning o sen målning.

Efter arbetet var jag inte nöjd med kittningen (se bilder) och det rättade de till efter ett tag. De hade dock satt upp detta som en post som de tog betalt för en gång till (se faktura) Dock utan att göra om utan klafsade på ovanpå gamla kittet.

Nu har jag fått räkning på 53 300 FÖRE ROT. I mina ögon innebär det nästan 6000 sek per fönster och då givet att det finns 3 små av dessa.

Färg av diverse sort har debiterats och inte en färgskvätt över till mig…t ex kostade fönsterfärgen 1 320 sek plus moms och det kan rimligen inte ha gått mer än ca en liter av sådan…till gångjärnen kostade färgen 470 sek plus moms.

Jag känner mig oerhört besviken och lurad. Kommer att driva det vidare. Skulle gärna vilja ha era kommentarer. Bifogar bilder fönster samt faktura. Beslagen som byttes är visserligen nya och fina men går inte som firman sa att justera tillräckligt genom skruva ut eller in då själva mothållet i flera fall sitter fel…
Är det möjligt att du har anlitat ett bolag som är kopplat till de ökända bröderna Fakhro?
Bröderna som drev farmen i Sularp och som de senaste åren ägnat sig åt diverse bedrägerier och lurendrejeri.
 
Vad har hantverkaren gjort i detta fallet?

målat?

skrapat bort gammal färg?

bytt dåligt trä?

städat utvändigt invändigt?

tagit ur glasen?

satt upp byggställning?

täckpapp?

Osv.

Svårt att säga vad som är skäligt.

Som amatör tänker man ju att enbart måla 9 fönster på utsidan borde gå hyfsat fort men.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
S skamper skrev:
Det är väl tvärtom? Det är sällan det lönar sig att byta fina gamla träfönster som håller 100-tals år till förbrukningsvaror som kommer att vara uttjänta om mindre än 30 år och sedan inte går att underhålla. De nya fönsterna kommer dessutom vara fula och förstöra hela husets utseende.

Arbetet ser undermåligt ut, det är knappast utfört fackmannamässigt. Antingen får de ju göra ett stort avdrag på fakturan eller göra om.
Nytillverkat träfönster med treglasruta och synlig ekram, öppet mot en lummig grön utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny fönster med 3 glas ruta, karm och båge i ek. Pris 3000,: utan monteringen.
Vad är problemet med framtida underhållsåtgärder enligt dig?
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Liten notering: De har tagit upp rättelsen av den extremt fula kittningen med 2h på fakturan.
Dock har de två timmarna inget pris, dvs det är inte någon kostnad i sig, bara en redovisning av timmar som de lagt ned.
 
J J Vos skrev:
[bild]
Ny fönster med 3 glas ruta, karm och båge i ek. Pris 3000,: utan monteringen.
Vad är problemet med framtida underhållsåtgärder enligt dig?
Det är svårt för en (hel) del människor att tänka nytt. Många förstår inte att hantverkstjänster som kräver mycket stor omsorg, skicklighet och tid är riskfyllt att köpa idag.

Enligt en stor del här kommer dina nya fönster vara redo för soptippen om 10 år.

Grattis till en mycket bättre inomhuskomfort och ett vackert utseende på ditt hus säger jag.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
[bild]
Ny fönster med 3 glas ruta, karm och båge i ek. Pris 3000,: utan monteringen.
Vad är problemet med framtida underhållsåtgärder enligt dig?
Det största problemet jag ser med att byta till moderna fönster är utseendet, ofta är de mycket klumpigare och glaset är dött (mot gammalt munblåst eller valsat glas).

Min egen erfarenhet är att nyare fönster inte är lika "enkla" i sin konstruktion (mer som kan strula och gå sönder) och av sämre virke än gamla fönster. Men jag ser gamla fönster som fönster från sekelskiftet 1900.

U-värdet brukar även vara överdrivet (teoretiskt) bra mot det verkliga värdet.

Att jämföra bara materialkostnaden med en renovering, då är det ju mer rättvist att jämföra kostnaden för spacklet och färgen och inte arbetet för att renovera. Fönstret är inte gratis att montera. I gamla hus brukar det även vara platsmålade foder som kräver mera jobb för att bli snyggt. Jag tror du får lägga på rätt mycket för montage, återmontering och målning av yttre och inre foder.

Med det sagt finns det givetvis tillfällen när det är bättre att byta än att renovera. Men att det ALLTID är bättre att byta tycker jag är helt felaktigt. Är huset 100 år gammalt och har kvar originalfönster skulle jag säga att utgångspunkten alltid borde vara att bevara fönstren, om inte annat än av kultur och estetiska skäl.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det är svårt för en (hel) del människor att tänka nytt. Många förstår inte att hantverkstjänster som kräver mycket stor omsorg, skicklighet och tid är riskfyllt att köpa idag.
Det är svårt för en del att tänka fritt också tydligen. Lika riskfyllt att renovera ett fönster kan det vara att klåpare tillverkar och monterar ett nytt fönster. Ett fönster som överlevt 100 år och är friskt i virket är ett bevis på att det är tillverkat med kvalitet. Jag vill se den som säljer ett fönster och lovar att det blir 100 år gammalt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är svårt för en del att tänka fritt också tydligen. Lika riskfyllt att renovera ett fönster kan det vara att klåpare tillverkar och monterar ett nytt fönster. Ett fönster som överlevt 100 år och är friskt i virket är ett bevis på att det är tillverkat med kvalitet. Jag vill se den som säljer ett fönster och lovar att det blir 100 år gammalt.
Varför ska de lova att fönstret de säljer blir 100 år gammalt.

Nu får du lägga undan BIB:en för ikväll.
 
B Boende45 skrev:
Varför ska de lova att fönstret de säljer blir 100 år gammalt.
Om du byter nåt som hållit i 100 år och fortfarande är i bra skick så en ommålning gör det blir i näst intill nyskick så är det trevligt att veta att det man byter till håller mer än 15. Eftersom jag bott i hus med både fönster som är 100 år gamla och fönster som är 15 år gamla så vet jag att 15 år gamla fönster KAN vara i riktigt dåligt skick. Kanske kunde fönster vara dåliga för 100 år sen också, men just de fönstren är "borta" redan, de som överlevt är uppenbarligen bra.

Vill du byta din trogna bacho-skiftnyckel mot en sprillans ny kinesisk jag köpt på Amazon? Den måste ju enligt dig vara bättre.

...och givetvis kommer de inte lova att fönstren håller 100 år eftersom de inte gör det. De håller säkert 15 år, troligen 30, men efter det är det nog inte värt att renovera dem.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ja du har blivit lurad, ser bedrövligt ut.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Nu får du lägga undan BIB:en för ikväll.
Med fåniga kommentarer som "är du miljöpartist" och "lägg undan BIB" så är det nästan inte värt att svara. Du generallisear lite för mycket. Kanske hade det i just detta fallet varit bättre att byta fönster, då jag ser på bilderna de har en aluminiumlist nederst, jag har sett fönster med den konstruktionen ruttna väldigt snabbt, vi fick byta ett sånt, ett av de "nya" fönster som tidigare ägare satt in på landet.

I varje enskilt fall får man bedöma var som är bäst. Att säga att det alltid lönar sig att byta eller att det aldrig lönar sig att byta är dumheter.
 
  • Gilla
reez och 6 till
  • Laddar…
Usch! Ett dåligt utfört jobb och uppenbara saker på fakturan som jag tycker man kan ifrågasätta.

1. Det finns väl ingen fönsterfärg mig veterligen som är matt? Isåfall vilket märke?
2. Det går inte åt 10L fönsterfärg till 9fönster.
3. En 3a fönsterfärg av större färgtillverkare ligger på ~1000:- , så 10L för 1320:- känns konstigt.
4. Varför är det inget tvätt eller slipmaterial med som materialkostnad? Något av detta SKA göras för att färgen ska få fäste, helst båda.
5. Vad använder man rollers till när man målar fönster?
6.Varför 2.7L häftgrund men bara 1L färdigfärg?
Rimligen borde det vara tvärtom då man grundar 1ggn och färdigstryker 2ggr.
7. Jag tycker inte ens att dina fönster ser målade ut på insidan, det är ju skav där du ser träet.
8. Vad har dessa 2 tejprullar använts till?Den svarta Plåten är ju nerkladdad.

Jag tycker punkt 4 avslöjas av dom själva att dom inte utfört ett riktigt arbete.
Och att man kittar lite sporadiskt vittnar väl inte heller för någon superseriös utövare.
Skulle nog skickat ett mail till dom och sagt att jag avvaktar med betalningen tills vissa saker är utredda.
Men de timmarna för 9st fönster är extremt dyrt, speciellt med tanke på att som inte heller kittat färdigt
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Avbryt! Sällan skådat så dåligt hantverk. Polarn renoverade sina fönster mha hantverkare och de ser helt nya ut. Kittet är slätt och fint, inget kludd runt om och absolut inte färgskav.

svara dom att jobbet utförts undermåligt och hänvisa till konsumenttjänstlagen och att arbete ska utföras fackmannamässigt. Det kanske är en seriös målare som står bakom firman men det här jobbet är utfört av någon annan. Därefter har dom möjlighet att göra om jobbet eller så låter dom dig lämnade det till någon som kan.

gissar att du kan få hjälp av konsumentombudsman eller dylik. Lycka till!
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
[bild]
Ny fönster med 3 glas ruta, karm och båge i ek. Pris 3000,: utan monteringen.
Vad är problemet med framtida underhållsåtgärder enligt dig?
Köper man nya fönster i trä går det ju såklart att underhålla precis som ett gammalt. Problemet är att de flesta byter till fönster med plast eller aluminium och de går inte lika enkelt att underhålla. Sen har väl glaskasetterna en begränsad livslängd medan en enkel glasruta håller ”för alltid”.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.