Byggahus.se
Hej!

Ny husägare sedan någon vecka. Huset har ett lite utsatt läge på en höjd, så vill klippa inkommande luftburna oanvända telekabel för att minimera risken för åskskador.

Tyvärr sitter den riktigt dumt till och jag når den inte utifrån med mindre än skylift. Kabeln är dock tillgänglig inifrån vinden, direkt efter den kommer in i huset.

Min fråga är nu; är det görbart att klippa kabeln på vinden? Vad behöver jag göra för att minimera risken för gnistbildning vid t.ex. åska? Eller är det mycket större risk att ha en klippt kabel på den torra vinden jämfört med att bara låta det vara?

Kan tillägga att telekabeln inne på vinden, en bit efter inkommande, redan är ett gytter av skalade kablar och sockerbitar.

Tips mottages tacksamt!
 
Att klippa telekabeln på vinden är ingen större förbättring. Den yttre del som går genom luften bör försvinna. Tråden kommer ju från någonstans - en stolpe? Kan du kapa där?
En lösning är att slänga ett rep över den luftburna tråden och bara riva ned den. Då får resterna dingla ned men det är i alla fall säkrare än nu.
Förresten, har du pratat med ledningsägaren?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Att klippa telekabeln på vinden är ingen större förbättring. Den yttre del som går genom luften bör försvinna. Tråden kommer ju från någonstans - en stolpe? Kan du kapa där?
En lösning är att slänga ett rep över den luftburna tråden och bara riva ned den. Då får resterna dingla ned men det är i alla fall säkrare än nu.
Förresten, har du pratat med ledningsägaren?
Som jag förstått det är risken vid åska att den går in via telekabeln och sen inuti huset "hoppar över" till elen på de platser kablarna ligger nära, och sen bränner utrustning via elen. Jag tänker att man bör kunna undvika det genom att kapa kabrön på vinden, innan den hinner ligga nära elen. Fel uppfattat?

Har kollat online och Telia/Scanova är ok med ett man klipper kabeln, så länge man binder den prydligt till stolpen. De är dock tydliga med att man aldrig får ge sig upp i deras stolpar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C ChrilleLa skrev:
Som jag förstått det är risken vid åska att den går in via telekabeln och sen inuti huset "hoppar över" till elen på de platser kablarna ligger nära, och sen bränner utrustning via elen. Jag tänker att man bör kunna undvika det genom att kapa kabrön på vinden, innan den hinner ligga nära elen. Fel uppfattat?

Har kollat online och Telia/Scanova är ok med ett man klipper kabeln, så länge man binder den prydligt till stolpen. De är dock tydliga med att man aldrig får ge sig upp i deras stolpar.
Är det svårt att bara klättra upp på en stege och kapa kabeln innan den kommer in i huset då ?`- och sen tejpa ändarna och binda upp den i stolpen (enligt instruktion) ?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Kan man klippa alldeles innanför yttervägg på vinden och sedan dra ut kabeln
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är det svårt att bara klättra upp på en stege och kapa kabeln innan den kommer in i huset då ?`- och sen tejpa ändarna och binda upp den i stolpen (enligt instruktion) ?
Tyvärr är det rejält högt upp, 2,5 våning med hög takhöjd. Ännu högre för höjdrädda mig Tänkte att vi tar bort den utifrån nästa gång vi gör något med taket eller hängrännorna osv.

Men tills dess tänkte jag mig kapandet på vinden som en tillfällig lösning. Men då är det som sagt tillbaka iöl grundfrågan: vilken risk det finns gör gnistbildning i den kapade tråden vid åska? Existerar risken ens? Om den gör det, räcker det med att tejpa eller skydda änden på något sätt? Det är ju inne på vinden så kan säkra upp den bra om jag bara vet hur man gör.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Kan man klippa alldeles innanför yttervägg på vinden och sedan dra ut kabeln
Kan man göra men kabeln kommer nog att hänga kvar eftersom de flesta luftledningar har någon typ av bärlina som är infäst på väggens utsida. Vitsen med att klippa ledningen är ju att bli av med den helt så att bli av med den utan att klättra upp till dit ledningen går genom väggen och är infäst blir nog svårt
 
Bono_R Bono_R skrev:
Kan man klippa alldeles innanför yttervägg på vinden och sedan dra ut kabeln
Tyvärr inte, den är utanför virad runt en vajer som sitter i en ögla fadtborrad i fasaden. Måste riva ner hela vajern isf, och den når jag ej inifrån.
 
Du ska ta bort den helt från fastigheten om du vill ta bort risken vid åsknedslag.
Gäller speciellt om ni är sist på en luftledning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Även om det är högt kanske du har ngn i din närhet med lång stege som kan hålla i densamma medans du tar dig upp och klipper på utsidan och sedan skruvar ur öglan ur väggen och låter allt ramla ner
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
harry73
Eller någon som inte är höjdrädd som vill ta sig upp och göra jobbet åt dig
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du ska ta bort den helt från fastigheten om du vill ta bort risken vid åsknedslag.
Gäller speciellt om ni är sist på en luftledning.
Ok. Är det "bränd-elektronik"-risk eller "brand-på-vindrn"-risk som föreligger om jag knipsar på vinden utan att ta bort inkommande luftledning?
 
harry73
Kan du visa bild av kavel och huset samt en stolpe?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Beror på vilken väg ett åsknedslag tar vid urladdning på sin väg mot "jord".
Googla "åska i teleledning"
 
Är du orolig för vad som händer vid kraftiga överspänningar när bllixten slår ner i närheten funkar det bra om du klipper på vinden och petar ut kabeln igenom hålet till utsidan och sedan rensar alla lösa trådar i huset.
Även vid en direktträff på ledningen blir det bättre än att den är inkopplad med då fimns ju risken att strömmen fortsätter på huset genom en hängränna eller liknande.
Så mitt råd att att riva långg du kan nu och ta utsidsn nästa möjlighet ippstår.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.