Byggahus.se
Hej,

Jag har en thujahäck (smaragd) som är planterad för ett år sedan. Växte fint hela första året. Nu i år ser den ut precis som på bilderna i denna slinga, dvs. en del svarta kvistar och bruna/svarta "utskott". Vattnar 2x/vecka med droppslang.

Hur har det gått för er? @JonasDR @Bricco

Tacksam för svar!

Mvh
John
 
johnblomberg johnblomberg skrev:
Hej,

Jag har en thujahäck (smaragd) som är planterad för ett år sedan. Växte fint hela första året. Nu i år ser den ut precis som på bilderna i denna slinga, dvs. en del svarta kvistar och bruna/svarta "utskott". Vattnar 2x/vecka med droppslang.

Hur har det gått för er? @JonasDR @Bricco

Tacksam för svar!

Mvh
John

Exakt samma på våra smaragdplantor som planterades förra våren.
De ser helt friska ut i övrigt, men har alltså dessa små svarta prickar längst ut på topparna av många utskott.

Får vänta och se hur det utvecklar sig, men hoppas ändå på att någon som har erfarenhet kan förklara vad som eventuellt är fel.
 
johnblomberg johnblomberg skrev:
Hej,

Jag har en thujahäck (smaragd) som är planterad för ett år sedan. Växte fint hela första året. Nu i år ser den ut precis som på bilderna i denna slinga, dvs. en del svarta kvistar och bruna/svarta "utskott". Vattnar 2x/vecka med droppslang.

Hur har det gått för er? @JonasDR @Bricco

Tacksam för svar!

Mvh
John
I mitt fall har det gått bra än så länge. Inga döda plantor. De delar som på mina bilder såg svarta ut förra säsongen är i år gul/röda. Det är väl de nya skotten. Däremot så beskar jag häcken i september och någon vecka efter det släppte den massa kvistar som satt närmast stammen som blev bruna. Vet inte varför det blev så?

Svarta grenar i mitt fall har jag på ett par ställen med det är alla katter som revirmarkerar så, inte mycket att göra åt
 
  • Gilla
hubj540
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Har nyligen planterat thujor där en av dom i den övre delen (ca 30-40cm) har svarta små prickar på avsluten likt bilden tidigare i denna post. Den är överlag lite mer åt det bruna hållet på sidan som ligger mot solen medans "baksidan" är frodigt grön. Det har ju varit väldigt varmt en period nu och de står i sol hela dagarna så den kanske fått en liten solbränna? Bara låta vara eller klippa bort? Jorden aldrig torkat ut (vattnar ca 3ggr i veckan med droppslang i 2-3h vid varmt väder)

[bild]

Hur gick det för din häck?
Min verkar ha samma problem, brun/mörk på ena sidan men jättegrön och fin på baksidan
Nästan alla plamtor 50st har blivit såhär

Grön växt med fjäderliknande blad mot suddig bakgrund av en byggnad och asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller gren av barrväxt med gröna och brunaktiga blad mot grusig markbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en grön barrväxtgren nära kameran mot suddig bakgrund med fler växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jaxelss skrev:
Hur gick det för din häck?
Min verkar ha samma problem, brun/mörk på ena sidan men jättegrön och fin på baksidan
Nästan alla plamtor 50st har blivit såhär

[bild][bild][bild]
Det har gått bra men de sköt massor av kottar året efter men inget som visar tecken på att dö
 
Bricco Bricco skrev:
Det har gått bra men de sköt massor av kottar året efter men inget som visar tecken på att dö
Ahh okej vad skönt :)
Men var din ungefär liknande som på mina bilder?
Ganska stora delar av plantorna är "solbrända"...
Tänkte åka till affären där vi köpte plantorna och kolla vad dom säger, om det är risk att hela plantan dör eller om den kommer att ta sig igen även om den är lite "bränd" på ena sidan :)
 
Jag har haft liknande inslag i mina thujor med och läst mig till att det är just solbrända de kan bli i stark vårsol. Lever den och växer än idag så skulle jag trimma den, gödsla, vattna som vanligt. De är tåligare än man tror och återhämtar sig snabbt med lite kärlek :)
 
J JonasDR skrev:
Hej

Hur gick det för din häck. Min har också blivit drabbad. Planterade den för två år sedan. Ser nu att planta för planta börjar bli mer och mer svart.

[bild] [bild]

Tacksam för svar.

/ Jonas
Hur gick det för din häck Jonas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.