Byggahus.se
F
Kollar i besiktningsprotokollet på ett hus vi är intresserade av och reagerade på en anmärkning. Som synes så ligger bläcket ovanpå fodret. Men jag tänker, hur skulle det annars ligga? Hur kan jag åtgärda detta?

Detaljbild av ett husfönster där bläcket ligger ovanpå foder med synlig mjukfog, vilket kan orsaka fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Det råder lite delade meningar gällande det där. Vissa hustillverkare gör som det är gjort på bilden medan det kanske är önskvärt att smygen tas ur och uppviket således hamnar under sidosmygen. På så sätt så rinner vattnet som kommer på sidosmygen med säkerhet hamna på blecket istället för eventuellt rinna bakom in i väggen.
 
wildeside
F Fideliox skrev:
Kollar i besiktningsprotokollet på ett hus vi är intresserade av och reagerade på en anmärkning. Som synes så ligger bläcket ovanpå fodret. Men jag tänker, hur skulle det annars ligga? Hur kan jag åtgärda detta?

[bild]
Vad jag tycker är ett vettigt sätt att bocka och montera underbleck.
 
Minst 50% av alla villor har ju blecken så där, inget större orosmoln på min himmel.
 
wildeside
Stefan N Stefan N skrev:
Minst 50% av alla villor har ju blecken så där, inget större orosmoln på min himmel.
Så är det nog men det är inte fel att göra på ett bättre sätt.
I TS frågeställning fans frågan med hur man kan åtgärda besiktnings anmärkningen.
 
F
Stefan N Stefan N skrev:
Minst 50% av alla villor har ju blecken så där, inget större orosmoln på min himmel.

wildeside wildeside skrev:
Vad jag tycker är ett vettigt sätt att bocka och montera underbleck.

Så skillnaden är alltså hur man gör på sidan? För i videon sågade han ju ur ett spår och tryckte in plåten, men på detta huset har man alltså tryckt i fog där istället? Borde väl inte vara omöjligt att skruva loss bläcket och göra ett spår själv tänker jag.
 
wildeside
F Fideliox skrev:
Så skillnaden är alltså hur man gör på sidan? För i videon sågade han ju ur ett spår och tryckte in plåten, men på detta huset har man alltså tryckt i fog där istället?
F Fideliox skrev:
Så skillnaden är alltså hur man gör på sidan? För i videon sågade han ju ur ett spår och tryckte in plåten, men på detta huset har man alltså tryckt i fog där istället? Borde väl inte vara omöjligt att skruva loss bläcket och göra ett spår själv tänker jag.
Nä det är inget svårt bara att du måste köpa nya bleck.
 
E
F Fideliox skrev:
Så skillnaden är alltså hur man gör på sidan? För i videon sågade han ju ur ett spår och tryckte in plåten, men på detta huset har man alltså tryckt i fog där istället? Borde väl inte vara omöjligt att skruva loss bläcket och göra ett spår själv tänker jag.
Helt rätt, är du nöjd med övriga utseendet och vinkel så är det bara sätta fein sågen i sidan och såga ut 5 mm på varje sida och beställa nya bleck som är 1 cm längre än dom som sitter där idag och återmontera. Passa på att måla ytan innan du monterat blecken.

Med det sagt så är det dock en förhållandevis liten risk att ha det som det är idag om det är fogat och riktigt gjort.
 
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.