23 108 läst · 37 svar
23k läst
37 svar
Snälla, utbilda mig på Briggs & Stratton :)
Du har säkert helt rätt, jag begriper inte mycket av det det jag
läser men det verkar ju logiskt att dagens oljor även skulle
kunna hantera små luftkylda motorer. Det konstiga är att alla
jag frågat sagt tvärt om utan att närmare kunna specifiera varför:S
Tack MathiasS för att du bringat klarhet i detta.
läser men det verkar ju logiskt att dagens oljor även skulle
kunna hantera små luftkylda motorer. Det konstiga är att alla
jag frågat sagt tvärt om utan att närmare kunna specifiera varför:S
Tack MathiasS för att du bringat klarhet i detta.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 801 inlägg
Håhåja,
Jag har alltid hällt i samma olja som i traktorn, nåt med 10-30, nu sist stod det John Dere på hinken och både STIGA villan och Klippon har överlev i mer än 20 år.
Sidventilare överlever väl det mesta.
Protte
Jag har alltid hällt i samma olja som i traktorn, nåt med 10-30, nu sist stod det John Dere på hinken och både STIGA villan och Klippon har överlev i mer än 20 år.
Sidventilare överlever väl det mesta.
Protte
Har en Briggs på en klippo som förmodligen behöver byta kolvringar. Min Klippo har drivning, är det ändå enkelt att byta motorn?A Avemo skrev:Har du gjort rent luftfiltret? Det brukar vara bra att göra ibland. Om det är igensatt kan motorn dra i sig onödigt mycket olja genom vevhusventilationen.
1. Du har nog redan uppfattat de två troliga orsakerna till rök. Bränslenålen justeras lämpligen samtidigt som man lyssnar på motorn. Går den ojämnt får den för mycket soppa. Skruva då in skruven. Om motorn dör vid gaspådrag eller plötsliga belastningar får den för lite soppa. Öppna skruven några grader. Tänk på att motorn kan gå snålare när den är varm. Om du justerar den så att den går perfekt när den är varm kan den vara svårstartad när den är kall.
2. Plastskoveln är del av en varvtalsregulator. Vid högre motorvarv blåser fläkten mer på skoveln och minskar på gasen. Vid lågt motorvarv ökar fjädern pådraget.
3. Choken är vacuumstyrd. När motorn startar blir det undertryck i insugsröret som öppnar choken.
Det går att hålla liv i dessa motorer mycket länge. Motorn går att köra även om den ryker och drar olja. Bra för miljön är det dock inte. Om man inte älskar att mecka med eländet finns det fler skäl att skaffa en nyare. Klippos aluminiumkåpa är nog mer outslitlig än motorn. Om man skaffar en slutkörd klippo och en sönderrostad stiga med hyfsad motor kan man kombinera dem.
Erik
Produkter som diskuteras: "wd-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
För den ryker! Men jag har ingen aning egentligen. Först gick den knackigt med mycket rök. Sen plockade jag bort luftfiltret som var helt igensatt med svart gegga. Nu går den bättre men röken är kvar. Någon annan sa att vevhusventilationen kunde vara igensatt. Frågan är hur man kan fixa det!nino skrev:
Ok
På bilar kan man ta kompressionsprov, sen skvätter man i olja i tändstiftshålet och gör ett nytt prov, är dom lika så är det inte ringarna, får man ett betydligt högre värde så är ringarna slut, oljan tätar då
På bilar kan man ta kompressionsprov, sen skvätter man i olja i tändstiftshålet och gör ett nytt prov, är dom lika så är det inte ringarna, får man ett betydligt högre värde så är ringarna slut, oljan tätar då
Köp wd-40 på dunk.nivv skrev:
Ta bort tändstiftet och häll i wd-40.
Mät nivån med en pinne och låt stå över natten mät sedan nivån igen.
Upprepa behandlingen till nivån inte sjunker, kolvringen har släppt från kolven.
Byt oljan så du får ut wd-40in.
Sedan starta å klipp.
Hälla i wd40 i oljetanken eller i bensintanken? Och vevhusluftningen, hur kan det åtgärdas?A Andy78 skrev:
Cylindern.nivv skrev:
Du ska inte köra med den, wd-40 ska ligga i cylindern, är kolvringarna fast på kolven så kommer det rinna längst kolv och cylindervägg och förhoppningsvis lösa upp en del.
Därför mäter man nivån innan och eftet.
Man behöver ju inte börja med så mycket och fylla hela cylindern om man bara vill testa lite.
Redigerat:
Okej! Är kanske trög, men tändstiftet sitter framtill, och då betyder det väl att cylindern ligger horisontellt? Ska jag vända gräsklipparen på högkant?A Andy78 skrev:Cylindern.
Du ska inte köra med den, wd-40 ska ligga i cylindern, är kolvringarna fast på kolven så kommer det rinna längst kolv och cylindervägg och förhoppningsvis lösa upp en del.
Därför mäter man nivån innan och eftet.
Man behöver ju inte börja med så mycket och fylla hela cylindern om man bara vill testa lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder