Byggahus.se
Fn87 Fn87 skrev:
Du väljer din MQTT server i Home assistant som mål för din enhet och sen sätter du upp MQTT sensorer manuellt i home assistant.
Hej!

Tackar för tokigt snabbt svar! Ska se om jag kan få ordning på det inatt efter jobbet :)
 
CHR574 CHR574 skrev:
Jag har den installerad men får inte in någon data i den från min Sagemcom T211...
Har test att koppla RX från porten till RX på kortet och även till GPIO 13 (D7) och satt den till UART2 (GPIO13)..
Använder inget motstånd.
Nu fungerar det med en "pull up" resistor.
 
Fn87 Fn87 skrev:
Du väljer din MQTT server i Home assistant som mål för din enhet och sen sätter du upp MQTT sensorer manuellt i home assistant.
Hej igen!

Fattar inte riktigt hur man gör det där med Mqtt. Har installerat Mqtt i HA men vad gör man sen? Går det beskriva lite mer precis?

Tack på förhand!

/Jesper
 
Jesper Max Jesper Max skrev:
Hej igen!

Fattar inte riktigt hur man gör det där med Mqtt. Har installerat Mqtt i HA men vad gör man sen? Går det beskriva lite mer precis?

Tack på förhand!

/Jesper
Tror jag fixade det nu!
 
Jesper Max Jesper Max skrev:
Tror jag fixade det nu!
den har kontakt med home assistant nu iaf men hur lägger man till mqtt sensorer?
 
Fn87 Fn87 skrev:
[länk]
Har läst lite där men hur vet man vad som ska skrivas för att få med alla mätningar?
 
Det ser du om du går in i mqtt och lyssnar på topic en från din enhet så ser du vilken data som skickas. Finns förmodligen med i dokumentation för amstomqtt också.
 
Fn87 Fn87 skrev:
Det ser du om du går in i mqtt och lyssnar på topic en från din enhet så ser du vilken data som skickas. Finns förmodligen med i dokumentation för amstomqtt också.
Anger jag ip adressen för min wemos för lyssning då?
 
https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge/wiki/MQTT-configuration

Din Publish topic är det som HA kan lyssna på.

Du anger den I Listen to topic/Lyssna på ämne i mqtt så kommer du se data live. Specen finns ju på samma sida.

Låt säga att din publish topic är elmatare och du vill skapa en sensor för l1 current. Då ska du skapa en sensor för elmatare/meter/l1/current.

Alternativ använder du denna istället: https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant och ställer in den på att lyssna på din publish topic. Funkar den så är det absolut enklast.
 
För MQTT är MQTTexplorer ett måste. En svenskutvecklad app som visar vad som händer på MQTT-APIet. Den gör det så mycket lättare att se vad som du får och hur du senare lägger upp det i HA.
http://mqtt-explorer.com/
 
  • Gilla
Leif Nyberg2
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
[länk]

Din Publish topic är det som HA kan lyssna på.

Du anger den I Listen to topic/Lyssna på ämne i mqtt så kommer du se data live. Specen finns ju på samma sida.

Låt säga att din publish topic är elmatare och du vill skapa en sensor för l1 current. Då ska du skapa en sensor för elmatare/meter/l1/current.

Alternativ använder du denna istället: [länk] och ställer in den på att lyssna på din publish topic. Funkar den så är det absolut enklast.
Mqtt verkar va ok nu men HAN lyser rött!?!, har dubbelkollat med elbolaget och han porten är aktiverad. Använder GPIO3 i setupen som det ska vara antar jag med naesstroms kort. HJÄLP!
 
Jesper Max Jesper Max skrev:
Mqtt verkar va ok nu men HAN lyser rött!?!, har dubbelkollat med elbolaget och han porten är aktiverad. Använder GPIO3 i setupen som det ska vara antar jag med naesstroms kort. HJÄLP!
Kan dessutom inte bälja mätartyp i configurationen :(
 
Jesper Max Jesper Max skrev:
Kan dessutom inte bälja mätartyp i configurationen :(
Jag kör en slimmelezer+ hemma med Esphome som fungerade så bra så jag köpte en till att ha I stugan. Men där vill jag köra med Mqtt och testade AmsToMqttBridge och kunde konstatera samma problem. Jag slog på debug allt vad som gick men blev inte klokare. Embeddedutvecklare som jag är drog jag ner källkoden och slängde in lite print funktioner och kompilerar om. Vad jag kan se så tolkas datat ikte rätt. Datat läses in rätt men någonstans i tolkningen går det fel.

Jag lyckades inte lösa det här sist jag var i stugan och har inte lätt tillgång till min mätare hemma så jag får försöka fixa detta under Kristihimmelsfärdshelgen.

Jag har Ellevio, så det är samma mätare (Sagenkom T211) både hemma och i stugan.
 
B byggsorken skrev:
Jag kör en slimmelezer+ hemma med Esphome som fungerade så bra så jag köpte en till att ha I stugan. Men där vill jag köra med Mqtt och testade AmsToMqttBridge och kunde konstatera samma problem. Jag slog på debug allt vad som gick men blev inte klokare. Embeddedutvecklare som jag är drog jag ner källkoden och slängde in lite print funktioner och kompilerar om. Vad jag kan se så tolkas datat ikte rätt. Datat läses in rätt men någonstans i tolkningen går det fel.

Jag lyckades inte lösa det här sist jag var i stugan och har inte lätt tillgång till min mätare hemma så jag får försöka fixa detta under Kristihimmelsfärdshelgen.

Jag har Ellevio, så det är samma mätare (Sagenkom T211) både hemma och i stugan.
Skärmdump av övervakningssystem för hemautomation som visar energiförbrukningsdata och programmeringsgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.