Byggahus.se
Hej!

Mitt hus har en altan som är ett hiskeligt fuskbygge. Den är stöttad på så sätt att den kommer rasa om man inte åtgärdar. Bilderna talar för sig själva.
Altanen är delvis uppställd mot en lutande stödmur som också behövs bytas.

Entreprenören som jag har kontakt med har givit följande förslag:

-Stämma upp runt hela altanen, och mellan altanen och balkongen.

-Därefter sektionsvis byta pelarna runt hela altanen och balkongen.

-Gjuta plintar som alla pelare ska stå på.

-Vid balkongen måste man ta bort staketet och sedan montera fast det på de nya pelarna.

-Ta ner den gamla muren och gjuta en ny.

-Förstärka golvet med fler reglar så den blir stabilare.


So far so good, men nu till det beräknade priset.. 250 000 kr beräknat(!) Det hade ju varit billigare att riva och bygga nytt.

Tycker ni att det är en rimlig beräkning för det beskrivna projektet?

Mvh Henrik
 
  • Altan i dåligt skick stöttad av provisoriska pelare med en lutande stödmur som behöver åtgärdas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med bristfälligt stöd och lutande stödmur som visar behov av reparation och förstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med bristfälligt stöd mot lutande mur synlig genom nakna träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En altan med otillräcklig stödstruktur, delvis uppställt mot en lutande stödmur under renoveringsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med bristfällig stödstruktur och synliga betongplintar i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med bräckligt stöd mot en sluttning och staplad ved nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan stöttad av en ojämn stödmur och en opålitlig betongpelare, behov av renovering synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En opålitlig stödpelare under en altan placerad på en gammal betongplint med ett lutande landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!

Mitt hus har en altan som är ett hiskeligt fuskbygge. Den är stöttad på så sätt att den kommer rasa om man inte åtgärdar. Bilderna talar för sig själva.
Altanen är delvis uppställd mot en lutande stödmur som också behövs bytas.

Entreprenören som jag har kontakt med har givit följande förslag:

-Stämma upp runt hela altanen, och mellan altanen och balkongen.

-Därefter sektionsvis byta pelarna runt hela altanen och balkongen.

-Gjuta plintar som alla pelare ska stå på.

-Vid balkongen måste man ta bort staketet och sedan montera fast det på de nya pelarna.

-Ta ner den gamla muren och gjuta en ny.

-Förstärka golvet med fler reglar så den blir stabilare.


So far so good, men nu till det beräknade priset.. 250 000 kr beräknat(!) Det hade ju varit billigare att riva och bygga nytt.

Tycker ni att det är en rimlig beräkning för det beskrivna projektet?

Mvh Henrik
TILLÄGG:
Beräknad tidsåtgång är 4 arbetsveckor.
 
  • Haha
  • Gilla
kattkatt och 2 till
  • Laddar…
Det låter väl tilltaget enligt mig, ponera att materialet ligger på 50-60 tkr då räknar han på ca 2 gubbar i heltid under fyra veckor. Arbetstiden känns mer som 1 vecka för två personer.
 
  • Gilla
Lovelycatlady och 5 till
  • Laddar…
kanske två då det ser väldigt otillgängligt ut
 
  • Gilla
perror och 4 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
kanske två då det ser väldigt otillgängligt ut
Ja. De sa först en vecka för själva pelarna. Sedan när muren tillkom i beräkningen så blev det fyra veckor beräknat.
 
  • Gilla
Lundberg53
  • Laddar…
Kan inte säga något om priset, men jag tycker det känns som priset för att riva och bygga nytt inte borde vara någon större skillnad. Börja palla upp och byta bitvis tar en himla tid, att leja för sådant då drar det iväg.
 
  • Gilla
Citrona och 8 till
  • Laddar…
Jag ser inte riktigt problemet? Gungar det när ni går på den?
 
  • Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
Nej, men den vilar delvis på en mur som riskerar att rasa. Pelarna står i en klick cement på block som i sin tur står på backen utan att ha grävts ner. Marken lutar lite så jorden under blocken har börjat flytta på sig. Jag får in halva handen under själva fundamentet.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Lassiter och 9 till
  • Laddar…
Att det inte är den vackraste konstruktionen är ju en sak men håller med lite här, vad är det som håller på o rasa? Tycker den ser rätt stabilt byggd ut på bilderna.
 
  • Gilla
Steffelito och 3 till
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Nej, men den vilar delvis på en mur som riskerar att rasa. Pelarna står i en klick cement på block som i sin tur står på backen utan att ha grävts ner. Marken lutar lite så jorden under blocken har börjat flytta på sig. Jag får in halva handen under själva fundamentet.
Ahh om fundamenten inte står still så blir det ju så klart rangligt till slut. Trist men tycker det låter som man skulle kunna få en mindre utbyggnad för samma summa dock.
 
  • Gilla
Erraaa och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Att det inte är den vackraste konstruktionen är ju en sak men håller med lite här, vad är det som håller på o rasa? Tycker den ser rätt stabilt byggd ut på bilderna.
Intressant, jag har inte tänkt på det sättet.
 
T TypRätt skrev:
Ahh om fundamenten inte står still så blir det ju så klart rangligt till slut. Trist men tycker det låter som man skulle kunna få en mindre utbyggnad för samma summa dock.
Ja, jag kommer inte godta det priset/åtgärden. Jag river den hellre.
Nog måste det gå att åtgärda på ett acceptabelt sätt med en lägre kostnad.
 
Düsseldorff
Stabiliteten är svårt att ha nån uppfattning om utifrån bilderna. Hantverksskickligheten och estetiken däremot... Det är inte snyggt om man säger så.
 
  • Gilla
Citrona och 6 till
  • Laddar…
Du får väl börja med att ställa upp vad som är det upplevda probelmet med den. Själv tycker jag inte den passar till huset, men det är ju en annan sak.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Med tanke på hur tveksamt konstruktionen är gjord, finns det bygglov på altanen? Bara så du inte kostar på väldigt mkt på ny altan och sen i framtiden av någon anledning behöver riva pga saknat bygglov.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.