Byggahus.se
Hej alla fantastiska byggare i forumet!!! Har med glädje läst många inlägg under åren, bra tips och kluriga människor finns det här :)

Nu har jag själv kommit dit där jag ska anlägga en "tillbyggnad" i form av en altan med tak vid den lilla sportstugan, Ska bli skönt att få tak över huvudet när man diska eller duschar.

Området är schaktat så det räcker till, har måttat ungefärliga placeringar och ska nu till att sätta stolparna. Men trots många timmars info-sök så är det en detalj i detta som jag bara inte förstår och det gäller vilken byggnadsdel (bärlina eller stolpe?) som ska fästa i plintarna, och hur den andra ska fästas sen? Jag får olika bud på olika ritningar och byggbeskrivningar.
För att få rätt dimension på stolpskorna måste jag nog veta detta först.

Dimensionerna verkar bli:
yttre/inre bärlina 45/220
Stolpar 90/90 limträ

på byggbeskrivningar.se så ser ritningen ut enligt bilden, dvs bärlina först sen stolpe. Blir det rätt?

Ett alternativ som blir lite 50-50 är ju att ta stolpskor på 98 mm och ta ur stolpen nedtill så den går ner också. Bra/dåligt? (knöligt tycker jag det låter)
 
  • Illustration av en altankonstruktion med måttangivelser, inklusive bärlinor och stolpar, vid en sportstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså, det är plintarna jag ska sätta nu och inget annat.:rofl:
 
C CatharinaX skrev:
Hej alla fantastiska byggare i forumet!!! Har med glädje läst många inlägg under åren, bra tips och kluriga människor finns det här :)

Nu har jag själv kommit dit där jag ska anlägga en "tillbyggnad" i form av en altan med tak vid den lilla sportstugan, Ska bli skönt att få tak över huvudet när man diska eller duschar.

Området är schaktat så det räcker till, har måttat ungefärliga placeringar och ska nu till att sätta stolparna. Men trots många timmars info-sök så är det en detalj i detta som jag bara inte förstår och det gäller vilken byggnadsdel (bärlina eller stolpe?) som ska fästa i plintarna, och hur den andra ska fästas sen? Jag får olika bud på olika ritningar och byggbeskrivningar.
För att få rätt dimension på stolpskorna måste jag nog veta detta först.

Dimensionerna verkar bli:
yttre/inre bärlina 45/220
Stolpar 90/90 limträ

på byggbeskrivningar.se så ser ritningen ut enligt bilden, dvs bärlina först sen stolpe. Blir det rätt?

Ett alternativ som blir lite 50-50 är ju att ta stolpskor på 98 mm och ta ur stolpen nedtill så den går ner också. Bra/dåligt? (knöligt tycker jag det låter)
C CatharinaX skrev:
Alltså, det är plintarna jag ska sätta nu och inget annat.:rofl:
Det beror väl lite på höjden på altanen. Jag ska bygga en altan som kommer vara 600mm hög och då sätter jag alla stolpar i stolpskorna direkt och fäster bärlinan i stolparna. Annars skulle det behöva bli ett antal lager innan jag uppnår rätt höjd. Ska du bygga i markhöjd så går det ju att sätta bärlinan direkt i stolpskorna om man vill. Jag har sett båda alternativen när jag har googlat runt för lite insperation. Fråga annars din lokala bygghandel så hjälper dom dig säkert.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fördelen med stolparna är väl också att det inte gör så mycket om plintarna inte står exakt lika högt.
 
  • Gilla
BSabel och 1 till
  • Laddar…
O Olds69Cutlass skrev:
Det beror väl lite på höjden på altanen. Jag ska bygga en altan som kommer vara 600mm hög och då sätter jag alla stolpar i stolpskorna direkt och fäster bärlinan i stolparna. Annars skulle det behöva bli ett antal lager innan jag uppnår rätt höjd. Ska du bygga i markhöjd så går det ju att sätta bärlinan direkt i stolpskorna om man vill. Jag har sett båda alternativen när jag har googlat runt för lite insperation. Fråga annars din lokala bygghandel så hjälper dom dig säkert.
Tack, får nog göra det. Det blir en altankonstruktion med tak redan från början.
Känns ju mest logiskt att stolparna ska vara i stolpskorna men som ritningen på bilden ser ut blir jag väldigt osäker.

Eftersom det ska användas mer som förråd/utekök/duschplats än altan så kommer jag sätta en stolprad innanför också, så den blir nog lite klenare dimensioner på bärlinan.
 
S
O Olds69Cutlass skrev:
Det beror väl lite på höjden på altanen. Jag ska bygga en altan som kommer vara 600mm hög och då sätter jag alla stolpar i stolpskorna direkt och fäster bärlinan i stolparna. Annars skulle det behöva bli ett antal lager innan jag uppnår rätt höjd. Ska du bygga i markhöjd så går det ju att sätta bärlinan direkt i stolpskorna om man vill. Jag har sett båda alternativen när jag har googlat runt för lite insperation. Fråga annars din lokala bygghandel så hjälper dom dig säkert.
Det du kallar stolpskor är balkskor för upplag av balk, de är inte avsedda för böjpåkänningar. Stolpar sätts med stolpjärn som bättre tar sådana laster. Om stolpen kläms ordentligt mellan stolpjärnen med skruv och mutter kan stolpen sväva utan beröring med underlaget, står den på gjuten betong eller plint skall man ha fuktisoleringmellan ändträ och betong.
Balkskor kan utformas som en L- vinkel eller U-profil svetsad på ett armeringsjärn (med dålig böjhållfasthet) eller som en vikt plåtprofil att lägga en balkända i.
Stolpskor däremot har man att klättra i trästolpar med för diverse arbeten. Självklara begrepp för många år sedan, men som nu offrats på språkförbistringens altare.
För ett stadigt altanräcke, sätt stolpar i tex plintar med stolpjärn, fäst bärlina i stolparna. Kolla så virket är av bra kvalitet- plocka bra exemplar.
Mvh
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S SNf skrev:
Det du kallar stolpskor är balkskor för upplag av balk, de är inte avsedda för böjpåkänningar. Stolpar sätts med stolpjärn som bättre tar sådana laster. Om stolpen kläms ordentligt mellan stolpjärnen med skruv och mutter kan stolpen sväva utan beröring med underlaget, står den på gjuten betong eller plint skall man ha fuktisoleringmellan ändträ och betong.
Balkskor kan utformas som en L- vinkel eller U-profil svetsad på ett armeringsjärn (med dålig böjhållfasthet) eller som en vikt plåtprofil att lägga en balkända i.
Stolpskor däremot har man att klättra i trästolpar med för diverse arbeten. Självklara begrepp för många år sedan, men som nu offrats på språkförbistringens altare.
För ett stadigt altanräcke, sätt stolpar i tex plintar med stolpjärn, fäst bärlina i stolparna. Kolla så virket är av bra kvalitet- plocka bra exemplar.
Mvh
:crysmile: ja just det, stolpskor heter det såklart inte, det är ju helt fel!

Bra råd, då förstår jag bättre. Det blir stolpar i stolpjärn på plinten då.
 
  • Gilla
SNf
  • Laddar…
Hm, det var nog härifrån jag fick begreppet Stolpskor tror jag. Inte undra på att man blir förvirrad!
Illustration av grundläggning med stolpsko och beskrivande text på svenska om konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Om infästning av bärlina i stolpe krockar med U stolpsko beslaget, vad blir bäst, att jacka ur stolpen eller använda L stolpsko? Eller annat alternativ?
 
  • Gilla
CatharinaX och 1 till
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Om infästning av bärlina i stolpe krockar med U stolpsko beslaget, vad blir bäst, att jacka ur stolpen eller använda L stolpsko? Eller annat alternativ?
Lika bra, då man fäster ihop allt till en enhet i slutändan.
Men, bäst är oftast att stolpen går från plint/stolpsko och hela vägen upp till tak. inte svaret på frågan, men en tumregel att inte vika sig ifrån om man försöker lösa grundfrågan med kreativitet :)
 
  • Gilla
CatharinaX och 1 till
  • Laddar…
S
oscarwww oscarwww skrev:
Om infästning av bärlina i stolpe krockar med U stolpsko beslaget, vad blir bäst, att jacka ur stolpen eller använda L stolpsko? Eller annat alternativ?
Du menar nog balksko som man sa från början, stolpskor har man när man klättrar i el och telestolparna.
L-formad balksko verkar ok de skall ju bara bära upplagskrafter. Skall stolpen sitta böjstyvt så borde man använda stolpjärn.
 
S SNf skrev:
Du menar nog balksko som man sa från början, stolpskor har man när man klättrar i el och telestolparna.
L-formad balksko verkar ok de skall ju bara bära upplagskrafter. Skall stolpen sitta böjstyvt så borde man använda stolpjärn.
Inte klättrar men med såna här.....
Gjutjärnsstolpsko för fastsättning av träreglar i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SF84
  • Laddar…
S
K Kane skrev:
Inte klättrar men med såna här.....
[bild]
Nä, bilden visar en balksko för upplag av balkar. Det är ett bockat plattjärn svetsat på en stump armeringsjärn. Värdelöst att sätta stolpar i, men många kallar det felaktigt för stolpsko. Konstruktionen är avsedd som upplagsstöd för balkar. Skall man fästa stolpar används t ex stolpjärn som är avsedda att motstå böjmoment. Sätter man t ex staketstolpar i balkskor så blir det ingen styvhet i stolpen att skryta med. Det är armeringsjärnet eller svetsen som bestämmer styvheten, vilken ofta är sämre än själva stolpen i sig.
Mvh
 
Redigerat:
S SNf skrev:
Nä, bilden visar en balksko för upplag av balkar. Det är ett bockat plattjärn svetsat på en stump armeringsjärn. Värdelöst att sätta stolpar i, men många kallar det felaktigt för stolpsko. Konstruktionen är avsedd som upplagsstöd för balkar. Skall man fästa stolpar används t ex stolpjärn som är avsedda att motstå böjmoment. Sätter man t ex staketstolpar i balkskor så blir det ingen styvhet i stolpen att skryta med. Det är armeringsjärnet eller svetsen som bestämmer styvheten, vilken ofta är sämre än själva stolpen i sig.
Mvh
Blir det så mycket böjmoment i en altankonstruktion då?
Färdiga betongplintar, sitter de med stolpjärn eller stolpskor?
 
S
oscarwww oscarwww skrev:
Blir det så mycket böjmoment i en altankonstruktion då?
Färdiga betongplintar, sitter de med stolpjärn eller stolpskor?
Det finns färdiga plintar med stolpjärn, men om det bara är som upplagsstöd så funkar ju balkskor. Sätter man ett räcke på/vid yttersta bärlinan kan man ju få vridkrafter på räckesstolparna att tänka på. Stolpjärn är väl mest användbara för staket, räcken och plank o dylikt där kraftiga sido-/böjpåkänningar kommer i fråga, eller där själva bygget inte har en egen styvhet som öppna carport, utsatta väderskydd på hörnstolpar etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.