Byggahus.se
Har en fråga gällande att kapa bredden på brädor. Exempelvis om man ska lägga golv och behöver kapa sista brädan så bredden stämmer in, hur gör man detta på smartast och effektivast sätt. Jag har både cirkelsåg med skena och en sticksåg. Jag har alltid det här problemet med att kapa bredden på långa längder. Det jag gör är att jag tar två plastbockar och placerar de så de stabiliserar brädan. Sedan försöker jag sätta på tving på brädan ner mot bockarna med halvlyckade resultat. Därefter lägger jag skenan på brädan och tvingar ner skenan på brädan. Problemet är flera, bland annat att cirkelsågen är så tung och tippar hela konstruktionen, försökt lösa med motvikt men blir väl sisådär ändå. Andra problemet är att jag behöver stanna för att ta bort tvingarna vilket gör allt så himla tidsineffektivt. Jag vet att jag gör saker och ting fel, men snälla upplys mig hur man kapar avlånga stycken på ett rakt, effektivt och snyggt sätt. Att använda sticksågen fungerar om man vill ha en ojämn kant som man kan lista över.
 
Lägg brädan på t.ex bitar av cellplast eller något annat som det inte gör något det blir spår i.
 
Köp/hyr ett sågbord.
 
Lägg den brädan du ska klyva på ett någorlunda jämnt underlag, t.ex. en plywoodskiva eller cellplast. Det kommer nog bli sågmärken på offerskivan så ta inte något onödigt fint.

Jag brukar kräla omkring på marken och göra detta men du kan förstås lägga plywooden (eller motsvarande) på bockarna. Om plywooden är tillräckligt styv d.v.s., annars blir det nog inte så bra.

Är brädan du ska klyva så smal att skenan tippar åt sidan så kan du lägga en lika tjock bräda bredvid den du ska klyva som skenan kan luta på. Eller så klyver du utan skena, det beror förstås på hur noga det är med precisionen.

Men om det här är ett återkommande problem så håller jag med föregående talare, en bordssåg är mycket behändig för detta.
 
Använd sidoanhåll istället för skenan?
Annars håller jag med om att det räcker att rita en linje och såga på fri hand om det är sista golvbrädan och snittet ska täckas av golvlisten.
 
B JSaltberg skrev:
Köp/hyr ett sågbord.
Har du tips på någon som inte kostar skjortan?
 
F Fixaren06 skrev:
Har du tips på någon som inte kostar skjortan?
Hyr ett sågbord.
 
Använder alltid sticksågen till sista brädan för bästa passning. Väggarna är sällan helt raka.
 
Sittställning
F Fixaren06 skrev:
Har en fråga gällande att kapa bredden på brädor. Exempelvis om man ska lägga golv och behöver kapa sista brädan så bredden stämmer in, hur gör man detta på smartast och effektivast sätt. Jag har både cirkelsåg med skena och en sticksåg. Jag har alltid det här problemet med att kapa bredden på långa längder. Det jag gör är att jag tar två plastbockar och placerar de så de stabiliserar brädan. Sedan försöker jag sätta på tving på brädan ner mot bockarna med halvlyckade resultat. Därefter lägger jag skenan på brädan och tvingar ner skenan på brädan. Problemet är flera, bland annat att cirkelsågen är så tung och tippar hela konstruktionen, försökt lösa med motvikt men blir väl sisådär ändå. Andra problemet är att jag behöver stanna för att ta bort tvingarna vilket gör allt så himla tidsineffektivt. Jag vet att jag gör saker och ting fel, men snälla upplys mig hur man kapar avlånga stycken på ett rakt, effektivt och snyggt sätt. Att använda sticksågen fungerar om man vill ha en ojämn kant som man kan lista över.

När jag lägger golv tar jag sticksågen och kapar på längden genom att hålla sticksågen upp och ner och sätta mig på golvet och föra längden under armen.

Hur ska man förklara typ håller runt om brädan och sågar underifrån samtidigt som vänster hand för brädan bakåt mellan mig och min arm
 
Sittställning Forlowt skrev:
När jag lägger golv tar jag sticksågen och kapar på längden genom att hålla sticksågen upp och ner och sätta mig på golvet och föra längden under armen.

Hur ska man förklara typ håller runt om brädan och sågar underifrån samtidigt som vänster hand för brädan bakåt mellan mig och min arm
Exakt så gör jag med (y)
 
  • Älska
Sittställning
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Bordscirkelsåg Cocraft HT 10 | Clas Ohlson
[länk] surfaces&gclid=CjwKCAjwi6WSBhA-EiwA6Niok_N8jzpMPepOIlN4apz2LA8TaqERTdi6pLJn41Okr11B_gF8jFs3OBoCowAQAvD_BwE
sådan använder far..
till att klyva brädor... upp till 6 m..
ett par pallbockar... Så är det snabbt gjort..
Är det något att ha då? En vanlig kostar 3000- 6000kr, denna 1500kr
 
Jag förstår inte själva problembeskrivningen (förutom att en skena är dåligt på en bräda som böjer sig). Vad är det för plastbockar och vad gör tvingen för nytta?
Enklast är väl att lägga brädan på något underlag du kan offra, eller ett par arbetsbockar med en offerbräda mellan bocken och brädan du ska såga? Sen sågar du utan skenan.
 
useless useless skrev:
Jag förstår inte själva problembeskrivningen (förutom att en skena är dåligt på en bräda som böjer sig). Vad är det för plastbockar och vad gör tvingen för nytta?
Enklast är väl att lägga brädan på något underlag du kan offra, eller ett par arbetsbockar med en offerbräda mellan bocken och brädan du ska såga? Sen sågar du utan skenan.
Som jag beskrev gäller inte detta enbart golvläggning utan även när det är viktigt med raka fina snitt.

Jag förstår att man kan lägga saker på cellplast men problemet är ju oftast att man kanske behöver kapa små bredder på brädan och där blir ju cirkelsågen tung och klumpig. Bockarna är till för att stabilisera brädan vid kapning av långa längder men förstår nu att det kanske är bättre att lägga den på marken ovanpå cellplast istället.

Ska man då lägga brädan mellan två cellplastblock eller ha bara en enda lång och så får man såga rakt igenom cellplasten samtidigt som man kapar brädan?
 
A
F Fixaren06 skrev:
Är det något att ha då? En vanlig kostar 3000- 6000kr, denna 1500kr
tja far har haft sin i många år nu..
Men visst en chansning kan det ju vara..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.