Byggahus.se
En vän har fått ett "mellan tummen och pekfingret"-pris på 200 000 kr för renovering av ytskikt och golvbrunn i badrummet. Jag ramlade baklänges och tänkte höra med er om det är inom rimlighetens gränser.
Badrummet är 2,3×2,3 m och ligger i en bostadsrätt från 80-talet. Det som ska göras är att ta bort mattor och kakel från väggarna, ta bort våtrumsgipset, ta bort golvmattan, byta ut golvbrunnen och flytta den någon halvmeter (bilning i betonggolv), uppspackling av golv, ny golvmatta, sätta plywood på väggarna och sedan Fibo Trespo utanpå, flytta en handdukstork (vatten) en meter.
Badkar, toastol och handfat ingår inte.
 
  • Gilla
hakan63
  • Laddar…
Bronken
Nej! det! är! inte! rimligt!
Materialkostnaden är inte större delen av detta och sååå många timmar går inte åt om man är effektiv (tror jag).

Men om du menar "rimligt" som i "vad brukar det kosta om man inte vill göra det själv" så är det kanske tom i underkant.

Fick offert om 200.000 på byte kakel klinkers (inga rör-flyttar, men nytt tätskikt o dyl förstås) 1 x 1,5m.
 
Man är i fel bransch...
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Bronken
M -MH- skrev:
Man är i fel bransch...
Jo, men hur kul äre ?
 
  • Gilla
RolfRolf och 1 till
  • Laddar…
Håller med tidigare om att det inte är rimligt men å andra sidan vet jag inte det rimliga i att min tid för det jag gör är värt så mycket mer, vi har alla bara våra 24h på ett dygn.
 
Ungefär samma sak ska göras i vårt badrum. Aningen större. Fått offert på runt 145. Så låter dyrt ja.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
M maxiq skrev:
En vän har fått ett "mellan tummen och pekfingret"-pris på 200 000 kr för renovering av ytskikt och golvbrunn i badrummet. Jag ramlade baklänges och tänkte höra med er om det är inom rimlighetens gränser.
Badrummet är 2,3×2,3 m och ligger i en bostadsrätt från 80-talet. Det som ska göras är att ta bort mattor och kakel från väggarna, ta bort våtrumsgipset, ta bort golvmattan, byta ut golvbrunnen och flytta den någon halvmeter (bilning i betonggolv), uppspackling av golv, ny golvmatta, sätta plywood på väggarna och sedan Fibo Trespo utanpå, flytta en handdukstork (vatten) en meter.
Badkar, toastol och handfat ingår inte.
är konstnaden inkl kakel/klinker så är det absolut rimligt. Mitt badrum är 1,5x1,5 meter och kostade cirka 110 000 att renovera exkl kakel/klinker/inredning.
 
  • Haha
MiWi
  • Laddar…
Vi gjorde iordning badrummet i höstas. Ungefär samma storlek som ditt 2,5x2,1m. Arbetskostnaden landade In på ca 160000 efter rot. Då är det inklusive rivning, avfallshantering, och uppbyggnation samt även el o vvs. Materialet stod jag för själv, så slutnotan blev ca 230 000:- ink.moms. Helkaklat med stora plattor.

Det kanske inte hjälper, men det är åtminstone en referens.
 
  • Gilla
JBreisel
  • Laddar…
Excel
Med dessa priser inser jag stt jag sparat 250k då jag gör allt själv.

Man borde sadla om till badrumsrenoverare, räcker att göra ett jobb i månaden så är mer än hemma.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 17 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är helt galna priser på sånt här idag.
För några år sedan, när jag inte hade varit på forumet mer än något enstaka år så gick snacket om att en del tyckte det var vansinnigt att vanligt litet badrum skulle kunna kosta 60-90 tusen att leja bort att göra.
Ja det var minsann folk som hade fått det gjort för 30' också.

Och nu, sådär 10 år senare så har det blivit 3 ggr så dyrt. :surprised:
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
För några år sedan, när jag inte hade varit på forumet mer än något enstaka år
Profilinformation som visar en användares medlemstid som 16 år, datum när de blev medlem och skämtande kommentar om tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi igen ett bevis på att Einstein hade rätt och att tiden är relativ :rofl:

Det hade visst också något med massa att göra, men om tiden minskade, kanske din massa ökade?;)

Tack för ett gott skratt :)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 12 till
  • Laddar…
Betalade 120k kr (allt inräknat) för ett år sedan. Dock nybygge så inga rivningskostnader osv.
 
M maxiq skrev:
En vän har fått ett "mellan tummen och pekfingret"-pris på 200 000 kr för renovering av ytskikt och golvbrunn i badrummet. Jag ramlade baklänges och tänkte höra med er om det är inom rimlighetens gränser.
Badrummet är 2,3×2,3 m och ligger i en bostadsrätt från 80-talet. Det som ska göras är att ta bort mattor och kakel från väggarna, ta bort våtrumsgipset, ta bort golvmattan, byta ut golvbrunnen och flytta den någon halvmeter (bilning i betonggolv), uppspackling av golv, ny golvmatta, sätta plywood på väggarna och sedan Fibo Trespo utanpå, flytta en handdukstork (vatten) en meter.
Badkar, toastol och handfat ingår inte.

Bygger badrum nu och fick en offert på 213 000 exkl inredning o ytskikt.

Efter att ha samlar olika företag själv som jag litar på har jag fått till ca 200 000 för allt. Sparade således 50 k. Men jo, det kostar.
8 kvm har jag. Helkaklat o ombyggt från matta
 
Tack för alla svar! Som vanligt så tycker alla olika beroende på erfarenheter. Som jämförelse kan jag berätta om mitt badrum som jag gjorde om för fem år sedan. 3×1,2 m i trähus. Golv- och väggmatta är stuvbitar som jag fick gratis. Handfatet fick jag också.
Tak med isolering och belysning (rea) 500 kr
Ny dörr 600 kr
Toastol (rea) 1 700 kr
Duscharmatur (beg) 300 kr
Duschmunstycken 300 kr
Fuktstyrd takfläkt (beg) 200 kr
Rör och kopplingar 400 kr
Elektrisk golvvärme 500 kr
Flytspackel 200 kr
Gipsskivor 800 kr
Väggisolering och reglar 200 kr
Mattläggning/uppsättning 3 700 kr
Allt annat jobb 0 kr
Totalt 9 400 kr
 
  • Gilla
  • Wow
linneac och 9 till
  • Laddar…
nikasp
Det där är så jäkla svårt. Jagar man kronor och nöjer sig med hyfsat bra och på hyfsad tid så… vårt badrum på 6 kvm landade nog på 250. Helkaklat och med superfinish. Byggt på 3 st 6-dagarsveckor, dvs 18 arbetsdagar.
Så jäkla nöjd med allt:
Verkligen perfekt resultat och jag är petig
Gjort på rimlig tid, hade räknat med fyra veckor
Väloljat maskineri: En kille som snickrade och satte kakel och klinker. Röris och elektriker kom vid behov. Annan personal som levererade material och hämtade skräp.
Masonit och plast samt sluss in mot huset så inga skador alls trots, såklart, mycket spring.
Lånade ut ett rum som snabbt försågs med hyllor för (massor av) verktyg och fix och annat.

Har råkat ut för en eländig plattsättare som aldrig kom och gjorde dåligt (garanti)backjobb. Snickarna började t.o.m. ringa mig och fråga när de kunde göra klart. Slutade med att firman som lejt honom fick hota med faktura för låsbyte så jag fick tillbaka min nyckel…
 
  • Gilla
Kårsavagge och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.