Byggahus.se
Har fått negativt förhandsbesked och nu är valet om vi ska gå vidare till byggnadsnämnden eller avskriva ärendet. Som jag har läst mig till så om BN ger negativt besked kan vi sen också överklaga det till länsstyrelsen. Kommer kosta en del och undrar därför vad vi har för odds i processen om det finns någon rimlig chans att vi får igenom det.
 
  • Dokument från byggnadsnämnden med negativt förhandsbesked för planerad byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument med negativt förhandsbesked om bygglov som beskriver lokaleiseringsproblem och markanvändningsfrågor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kartutdrag med markerad tomtgräns och närliggande byggnader relevant för planerat byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag som amatör reagerar på skivningen om vägen. Att man inte får bygga på åkermark är välkänt. Men inte ens en infart? Det gör mig lite misstänksam över resten av utlåtandet, som iofs ser korrekt ut. Du borde nog låta någon kunnig granska innan du ger upp.
 
T
Har haft ett väldigt likt läge som du nyligen (jordbruksmark också). Där vi valde att gå vidare till BN dock utan några förhoppningar. Men vi skrev med en del saker som vi ansåg var till vår fördel som vi tog med till BN. Vi hade tur då dom gick på vår linje och beviljade tillstånd.

Dock tror jag att ni valt en dålig placering av tomten då ni har den precis mitt i jordbruksmarken, bättre förutsättningar att få igenom det om ni håller er till kanten av tomten (även om man kanske inte tycker det blir lika placerat).
 
Mitt råd hade varit att skicka ett mail till alla medlemmar i byggnadsnämnden där ni beskriver bakgrund och varför ni anser att de bör godkänna byggandet. Kanske även indikera att om inte er nuvarande kommun har framtidsvisioner och vågar underlätta byggande så får ni vända er till andra kommuner. Erbjud även ordförande och vice ordförande att komma ut på platsen för att se med egna ögon att det lämpar sig bra för en bostad, självklart guidar du dom och är över trevlig ifall de tackar ja. Kom ihåg att vi har inte tjänstemanna styre utan det är valda politiker som styr i Sverige så de kan besluta emot sina egna tjänstemän om de vill, gjorde de för mig, tog bara 2år att få ett godkänt förhandsbesked…lycka till!!
 
Du är ju lite sent ute.
 
  • Gilla
  • Wow
EGG01 och 3 till
  • Laddar…
EGG01
Jag vet inte hur det se ut i verkligheten men enligt Lantmäteriets senaste flygfoto består fastigheten av huvudsakligen skog. Det finns en liten glänta där en tillfartsvägen planeras, kanske det som räknas som brukningsvärd jordbruksmark. Är det faktiskt brukningsvärd eller överskatta tjänstemännen sträckan. Äger ni fastigheten där vägen planeras? I så fall drar vägen norr om ”gläntan”.

Ni kan även begära att nämnden/tjänstemännen göra en platsbesök/syn innan de fattar ett beslut, Viktig att de ser helheten inte bara kartor/ritningar som kan misstolkas. Alternativt skickar in bilder på sträckningen och omgivningen.
 
Tror jag hittade platsen. Jag skulle väldigt starkt efterfråga utredningsunderlaget varför något i din ansökan anses som brukningsvärt. Det gula i kartan köper jag inte som brukningsvärt. Iaf när man kollar på ortofoto. Utöver denna slapphänta utredning om marken är brukningsvärd så föreligger inget direkt hinder mot förhandsbesked, tror att LST skulle skicka tillbaka det med anledning av att övriga förutsättningar inte utretts klart
 
E Ekonomen2 skrev:
Mitt råd hade varit att skicka ett mail till alla medlemmar i byggnadsnämnden där ni beskriver bakgrund och varför ni anser att de bör godkänna byggandet. Kanske även indikera att om inte er nuvarande kommun har framtidsvisioner och vågar underlätta byggande så får ni vända er till andra kommuner. Erbjud även ordförande och vice ordförande att komma ut på platsen för att se med egna ögon att det lämpar sig bra för en bostad, självklart guidar du dom och är över trevlig ifall de tackar ja. Kom ihåg att vi har inte tjänstemanna styre utan det är valda politiker som styr i Sverige så de kan besluta emot sina egna tjänstemän om de vill, gjorde de för mig, tog bara 2år att få ett godkänt förhandsbesked…lycka till!!
Det blev godkänt tillslut av BN, tack för din kommentar, den hjälpte.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.