Byggahus.se
findus42 findus42 skrev:
Men utvecklingen har under min yrkeskarriär utraderat flera år när jag har just fotat och lagrat digitalt.
Det där får du gärna utveckla. Vad har hänt? År det "utvecklingens" fel eller beror det på diskkrascher, backuprutiner eller vad?
 
richardtenggren
Fast jag skulle säga att PDF är rätt framtidssäkert format:)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det där får du gärna utveckla.
Flera samverkande orsaker.

Började med Win 3:11 och works. Arbetsunderlagen är numera bara åtkomliga i råformat. Allt digitalt från den tiden är i princip oåtkomligt.

Win 95. Nyfiken på CAD. Skaffade licens för Autosketch. Autodeskprodukt. Lätt att komma i gång med och som klippt och skuret för någon som kan teknisk ritning för hand.

Använt Autosketch ända tills nya datorer inte längre kan installera programmet. Har fortfarande en gammal burk där det går att köra... knappt. Ingen stabilitet alls.

Bilder i Jpg format. Mycket korrupt.

Och så till det verkligen avgörande problemet med digital lagring.

Det finns tiotusentals dokument på CD-ROM och DVD-ROM. Till och med på floppydiskar. Sitter i pärmar och upptar hyllmetrar. Har inget som hjälper mig att hitta något. Visst har jag tänkt ut fiffiga system för att namnge filer. Men under åren ändras sådant.

Även om det teoretiskt skulle gå att lagra allt digitalt så förvandlar tiden mängden information till grått brus.

Att hitta ett papper bland tiotusen lappar är enklare. Till fysiska objekt får i alla fall jag en fysisk relation. Minnet fungerar bättre när det får hjälp av aldrig så små submedvetna spår som inte går att digitalisera.

Och ja... Jag spelar LP på skivspelare också. Låtsas inte vara ngt annat än en relik.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Ledsen
fribygg och 9 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det finns tiotusentals dokument på CD-ROM och DVD-ROM. Till och med på floppydiskar. Sitter i pärmar och upptar hyllmetrar. Har inget som hjälper mig att hitta något. Visst har jag tänkt ut fiffiga system för att namnge filer. Men under åren ändras sådant.
Ja det där känner jag igen. Även om det man vill ha finns någonstans och går att komma åt gäller det att hitta det.

Men jag har nog egentligen samma problem med papper. Jag vet att jag har det någonstans men i vilken pärm? Vilket rum? Vilket hus? Vilket län?
 
findus42 findus42 skrev:
Bilder i Jpg format. Mycket korrupt.
Fast det där känner jag inte igen. Vad kan det bero på?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det där känner jag inte igen.
?? Hur är det möjligt :surprised:. Är bara att gratulera om du aldrig fått veta att filformatet inte stöds eller någon annan variant av felmeddelande som maskinerna bjuder på när de av någon orsak, som inte nödvändigtvis har med felmeddelandet att göra, inte kan öppna en gammal jpg eller filmsnutt.

Har CDar fulla med kopior från digitalkameror jag haft där alla filer heter något i stil med DNC...oändligt löpnummer. Merparten går att öppna genom att leta upp gamla program som picture wiewer om det finns på datorn. Men sektioner är trasiga av någon orsak.

Backuper på backuperna hade kanske varit en lösning :thinking: (Obs! ironi).

Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
?? Hur är det möjligt :surprised:. Är bara att gratulera om du aldrig fått veta att filformatet inte stöds eller någon annan variant av felmeddelande som maskinerna bjuder på när de av någon orsak, som inte nödvändigtvis har med felmeddelandet att göra, inte kan öppna en gammal jpg eller filmsnutt.

Har CDar fulla med kopior från digitalkameror jag haft där alla filer heter något i stil med DNC...oändligt löpnummer. Merparten går att öppna genom att leta upp gamla program som picture wiewer om det finns på datorn. Men sektioner är trasiga av någon orsak.

Backuper på backuperna hade kanske varit en lösning :thinking: (Obs! ironi).

Mvh Findus
Jpg tenderar ju att bli korrupta när man flyttar dem ett par ggr är min upplevelse :(
 
findus42 findus42 skrev:
Är bara att gratulera om du aldrig fått veta att filformatet inte stöds
Jo det har absolut hänt men min upplevelse av jpg-formatet är att det är så pass generellt att godtycklig "icke korrupt/icke skadad" jpg-fil går att öppna/betitta även numera.

Korrupt tolkade jag som att innehållet avvek från det ursprungliga och sedan jag slutade med kassettband för datalagring har det varit extremt ovanlig för mig. Även jag har förlorat data på grund av tekniska haverier men då brukar hela filer/filsystem ryka, och inte att enskilda filer drabbas av "intern skada".

Om det faktum att jag aldrig förlitat mig på någon variant av Windows för "datalagring" spelar in, låter jag vara osagt.
 
findus42 findus42 skrev:
Backuper på backuperna hade kanske varit en lösning :thinking: (Obs! ironi).
Det är ingen ironi utan en nödvändighet. Lagringsmediat måste naturligtvis ersättas när det åldras och närmar sig slutet på sin livslängd och bara en backup är knappt en backup anser jag.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är ingen ironi utan en nödvändighet. Lagringsmediat måste naturligtvis ersättas när det åldras och närmar sig slutet på sin livslängd och bara en backup är knappt en backup anser jag.
Detta sammanfattar hela problematiken för ickeproffs när det gäller digital lagring. Har man det inte som heltidssyssla så är det stor risk att ens digitala minnen vittrat till damm när de av någon anledning skulle vara intressanta att se i en ospecificerad framtid.

Ironin ang dubbla backuper gällde snarare att när vi nu är överens om problemet med tiotusen dokument blir det ett tjuvnyp att fördubbla det till tjugotusen. ;)

Mina kontaktkartor och svartvita negativ sitter också i pärmar. Om hundra år kanske de gulnat lite. För framtidens arkeologer kommer det se ut som att jag upphörde existera i mitten på nittiotalet och på mystiskt sätt återuppstått efter ett par decennier.

Mvh Findus.

Tydliggörande...
Jag letar inte efter hur jag skall arrangera digital lagring in i evigheten. Jag har lyckligt retarderat till analoga format. DS
 
jpeg-filer har i princip haft samma format sen förra årtusendet. Går dom inte att öppna beror det på att själva lagringsmediat har gått sönder, inte filtypen i sig.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Som amatör på datorer så är det inte viktigt för mig varför dokument är onåbara eller på exakt vilket sätt jag har fel.
Kunskapen om att dubbla eller trippla kopior som med några års mellanrum måste öppnas och lagras över i en kvadruppel backup gör att jag nog, för mitt eget privata filarkiv litar mer på papper.

Mvh Findus
 
Redigerat:
Scanna in som en pdf, skriva ut på papper och sätta i en pärm är relativt lagringssäkert jämfört med att bara spara digitalt
Har en del hårddiskar,zip diskar,floppys och cd/dvd som av olika anledningar inte går att läsa längre men pärmar med papper även om en del klibbat ihop är fortfarande läsbart…..
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Som amatör på datorer så är det inte viktigt för mig varför dokument är onåbara eller på exakt vilket sätt jag har fel.
Jag håller fullkomligt med om att långtidsförvara "digitala saker" säkert är en vetenskap i sig och absolut inget som är enkelt ens för proffs och tyvärr helt ogörligt för den stora massan. Så egentligen är vi överens om de övergripande problemen och vilken "teknisk orsak" det har att det skiter sig är ju egentligen rätt ointressant.
 
LoweW
Äntligen klar med min första ordentliga arbetsbänk! Enkel men har samtidigt många funktioner.
Några specs:
  • 200x80cm
  • Sänk- och höjbar från 90-146cm.
  • 20x8st 20mm hål med CC96mm
  • Förvaring av benchdogs och andra MFT-tillbehör.
 
  • Nybyggd arbetsbänk med många hål och förvaringsutrymmen, höj- och sänkbar funktion i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En arbetsbänk med många 20mm hål och tillbehör för verktygsförvaring, höj- och sänkbar funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
P D Svensson och 32 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.