Byggahus.se

Hiss eller diss på denna eldragning?

  • Antal röster
    161
  • Omröstningen stängd .
S SH68 skrev:
Jag tycker att jag har ju betalt en gång redan, och tycker de ska lära sig läxan…
Snarare du som har en läxa att lära
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Ser inga bilder på uttagen hur det blev när de flyttade in kabeln. Har svårt att se framför mig den ingången. Lätt att se bara en del av detta och kanske missa att det blir skit i en annan ände om det utförs på ett annat sett.
Snyggt och rakt. Visst de kanske kunde ha frågat om du va hemma och tillgänglig. Men hade du varit intereserad av att betala för 15min (vilket kanske blir 1 timme i fakturan) för att de skulle ha ringt upp dig för att fråga och du behöver åka hem och titta innan de kan göra jobbet?
Jag var hemma samtliga gånger de var här.
 
J Jotsat skrev:
Det var väl inget konstigt. Inte nödvändigtvis som jag skulle vilja ha det, men om det var viktigt för mig skulle jag sagt till innan hur jag ville ha det.
S SueCia skrev:
Efter lite funderande har jag ändrat mig. Det här var faktiskt inte vad jag skulle kalla fackmannamässigt. Däremot skulle en första eller andraårs montör kunna göra sådär utan att det var konstigt. Firman skulle säkert ställt upp o fixa det om du hörde av dig nån dag efter. Men efter månader? Knappast


nu ser jag inte på bilderna så bra men har du målat på kablarna? Isåfall bryr du dig ju ändå inte om hur elinstallationen ser ut så vad handlar det här egentligen om?
Det var andra saker de gjort fel så då passade jag på att ta upp detta också. Men läs tråden från början!
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Snarare du som har en läxa att lära

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Snarare du som har en läxa att lära
Spelar ingen roll hur många läxor man ska lära sig, hantverkare ska också lära sig ett och annat!!
 
S SH68 skrev:
Spelar ingen roll hur många läxor man ska lära sig, hantverkare ska också lära sig ett och annat!!
Om du var hemma vid tillfällena när elektrikern var där skulle du givetvis sagt till. Om inte ska du betala. Oavsett vad det gäller för hantverkare måste kunden vara tydlig hur hen vill ha det.

Om du beställer hem en målare som ska måla en vägg och du inte säger vilken färg du vill ha och målaren kör med vit fast du tänkt dig svart så får ju du stå för kostnaden.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om du var hemma vid tillfällena när elektrikern var där skulle du givetvis sagt till. Om inte ska du betala. Oavsett vad det gäller för hantverkare måste kunden vara tydlig hur hen vill ha det.

Om du beställer hem en målare som ska måla en vägg och du inte säger vilken färg du vill ha och målaren kör med vit fast du tänkt dig svart så får ju du stå för kostnaden.
Varför ska målaren då få välja vit färg och göra jobbet utan att fråga? Återigen, har man erfarenhet (eller ens något innanför pannbenet) så ställer man väl den frågan innan man ens tar fram en pensel!
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Det saknas fortfarande en bild på hur det ser ut vid eluttaget där de har flyttat kabeln till den inre brädan. det är ju där som "problemet" ligger med att placera kabeln "nedsänkt".
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R roli skrev:
Det saknas fortfarande en bild på hur det ser ut vid eluttaget där de har flyttat kabeln till den inre brädan. det är ju där som "problemet" ligger med att placera kabeln "nedsänkt".
Det är nästan tvärtom bättre med kabeln så om uttaget ska bli bra monterat ur flera viktiga aspekter. Nu var det ju nya oerfarna som gjort jobbet och i sig som sagt rakt, prydligt osv. Med tiden om de jobbar med den typen jobb och kunder utvecklas säkert en känsla för att lätt höra efter om ev önskemål och annars lägga upp det så de flesta accepterar hur det gjorts.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H Henriksberg1903 skrev:
Att folk tycker olika är ju det allra bästa argumentet FÖR att hantverkarna ska fråga. De har sett många olika lösningar, vet vilka som är möjliga i det aktuella fallet och kan ge kunden tips om fördelar och nackdelar med de olika alternativen.
Det kan man ju tycka.
Vad jag menade var att jag kanske ser nånting framför mig som jag tror är den enda eller enklaste lösningen, men kanske inte ens är nåt elektrikern tänkt på. Och hur ingående och i detalj ska de fråga, de måste ju bli klara nån gång också.
Min erfarenhet av elektriker är att de gör som de tycker och vill jag ha saker på nåt speciellt sätt får jag säga till och sen hoppas att de lyssnar och minns vad jag sagt.
 
Och när man frågar så svarar kunden ungefär, "gör så att det blir bra", när man sedan är färdig säger kunden "men så där menade jag inte".
Lösningen är att alla hantverkare blir tankeläsare, för att kunder ska förstå att man kan tycka mycket olika lär aldrig "vanligt folk" förstå.
 
  • Gilla
  • Älska
Grizzlybjörnen123 och 10 till
  • Laddar…
Tryckte på diss av den enkla anledningen att det ser snyggt och prydligt ut.
Att man vill ha den på den inre brädan känns inte som självklart, beror väl på hur uttaget nere sitter ?

I mitt fall, hade elektriker för utomhusinstallation hos mig i höstas, så gick vi igenom jobbet, och då frågade elektrikern lite kring hur dom skulle dra kabeln.

I ena fallet var det, grovt, som vi hade sagt (och dom hade löst det snyggt i övrigt) i ett annat fall gjorde dom på ett annat sätt, som f.ö. blev ännu bättre än vi hade pratat om. Men det stämde vi av via telefon iofs. Men om vi inte hade gått igenom det så hade jag helt klart fått acceptera hur dom hade dragit det, dom kan ju inte ringa och fråga om alla små detaljer under jobebts gång, då blir det ju inget gjort...invändigt fick dom mer fria händer och det blev snyggt, även om ngn detalj kanske inte hade varit exakt som jag hade gjort det beträffande kabeldragning då jag senare har fixat lite med lister osv: Men det kunde dom ju inte veta...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tryckte på diss av den enkla anledningen att det ser snyggt och prydligt ut.
Du dissar alltså lösningen för att den är "snygg och prydlig"?:surprised::thinking:
 
B
Alfredo Alfredo skrev:
Du dissar alltså lösningen för att den är "snygg och prydlig"?:surprised::thinking:
Elektriska installationer SKA vara fula.;) :crysmile:
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du dissar alltså lösningen för att den är "snygg och prydlig"?:surprised::thinking:
Oj,
HISS menar jag :D

Kan inte redigera inlägget nu :/
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Noten är tunnare att spika i och större risk för sprickor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.