Byggahus.se
skogstomten skrev:
Ja det kommer säkert att hålla med AB eftersom de int ligger direkt mot den fuktiga marken konstant så att säg. Bygger själv precis så just nu.
OK, då kör jag på AB-virke!
Men tror ni att 45*70 räcker för bärigheten?. Tänkte försäkra mig om att reglarna har stöd mot plattorna på minst varje meter. (Alla gamla plattor är inte jämna så det blir inte konstant stöd för reglarna, så att säga)
Vad tror ni om avståndet mellan trallbrädorna?. Har hört diverse bud, att man ska lägga dem kloss intill varandra för att när det torkar blir det lagom glipor o andra som säger man ska ha 3-5 mm mellan från början. Några som har erfarenheter?

Mvh
Fredrik
 
Fuktig, nytryckt trall = Liten eller ingen glepa mellan.
Halvtorr, torr trall = 2-5mm glepa mellan.
 
matbr107 skrev:
Ska igång med ett altanbygge och tänker lägga regelverket direkt på plattor. Om jag har förstått det rätt så räcker 45 x 95 reglar och max 1,5 meter mellan plattorna. Gäller cc 60 fortfarande mellan reglarna och vilken dimension på trallen ska det vara??
Jag har kört c-c 60 och 28x120 på trallen. Det är inte för klent iallafall.
 
fan194 skrev:
OK, då kör jag på AB-virke!
Men tror ni att 45*70 räcker för bärigheten?. Tänkte försäkra mig om att reglarna har stöd mot plattorna på minst varje meter. (Alla gamla plattor är inte jämna så det blir inte konstant stöd för reglarna, så att säga)
Vad tror ni om avståndet mellan trallbrädorna?. Har hört diverse bud, att man ska lägga dem kloss intill varandra för att när det torkar blir det lagom glipor o andra som säger man ska ha 3-5 mm mellan från början. Några som har erfarenheter?

Mvh
Fredrik
45x70 tycker jag känns klent när vi talar om spann på upp till en meter.
Jag upplever att det skiljer mycket på 45x70 och 45x95.
 
Har lagt "flytande" med plattor (regelverk/syllpapp/platta)

Dränerande material under (ej duk, eftersom blir överkurs hos mig), "fixerat" plattorna med stenmjöl.

Ej någon förändring efter tre vintrar.

Trädäcket är stort, 130 kvm.


Att lägga flytande är det vanligaste i mina trakter. Det med bärlina och plintar har jag bara en fundering att det har blivit polulärt pga diverse tv program som har använt tekniken.

Var med att riva ett trädäck hos en kompis för att förbereda för inglasad altan.
Det var med plattor direkt på matjord (!?) och regelverk. Virket lika friskt och inga direkta förändringar.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
GoForIt skrev:
45x70 tycker jag känns klent när vi talar om spann på upp till en meter.
Jag upplever att det skiljer mycket på 45x70 och 45x95.
OK. Ja, det blev 45*95 till slut.
Innan jag börjar bygga ihop ramen tänket jag be om lite tips. Skruvar eller spikar man idag? Bör man använda vinkeljärn i hörnorna (även för de reglarna som sitter cc 600?)?
När man ska skarva ihop två reglar, behöver man spikbleck/hålbleck på båda sidor om regeln eller räcker det med ett per skarvning!?

/Fredde
 
För cc-reglarna är väl balkskor smidigast...
 
petersson79 skrev:
För cc-reglarna är väl balkskor smidigast...
Om man nu väljer den "flytandelösningen", Vilket undermatrial fungerar bäst? Sand, grus/singel och eller stenmjöl alternativt en kombination av alltihopa?. Altan ska bli ca 25m2 och ska ej fästas med husgrunden. tomten är plan.
 
Här kan ni se bygget av vår altan med "flytande" konstruktion.

Det är alltså markduk och grus/singel ovanpå den.
Sedan markduk och sand ovanpå den.
Sedan tryckimpregnerade reglar och sedan trallen.

Har klarat sig fint över vintern och är stabil.
 
  • Altan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.