Byggahus.se
Hej! Startat min trapprenovering och kommer behöva tips på vägen. Huset är byggt 1907 och runt 1950 byggde man om trappen för generationsboende. Från U form till L form. Nu önskar jag återgå till U form och behålla den övre delen.

Under laminatet låg en matta som jag nu rivit bort. Resterna av mattan avlägsnade jag med värmepistol och slipmaskin. Nedre delen som ska rivas pga. ny dragning. Lite smart så byggde jag lätt en provisorisk trapp av den delen som är från 50talet.
Vägg för ny dragning riven. Här står jag nu med massa val och behöver er hjälp?

Övre delen.
Byggd 1907 sin helhet av furu/gran spontad 45 mm tjocka plank. Plansteget har en fin profil. Sprickor mellan plank samt något nergångna trappsteg (ca 3 mm). Inga vagnstycken då den är byggd mot massiva väggar. Funderar på att spackla (PP100 ?) övre trappen och sedan måla.

Nedre del.
Ja den ska byggas ny och önskar få en enhetlig
målad trapp.

Några frågor funderingar!
Gällande plansteget. Kan man hitta 45 mm tjocka furuplank som är tillräckligt torra eller..
Kanske en annan idé att köpa limfog som plansteg. Hittat 42 mm sådana på nätet. Fräsa sedan samma profil på plansteget.
ELLER BÄTTRE IDÉER TACK!
 
  • Trappa under renovering med trästeg och en räcke, gammal mattlim är borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa med slitna mattbelagda steg och gammaldags träledstång, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Påbörjad renovering av en gammal trätrappa med borttagen matta och synliga plank i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa under renovering i äldre hus, delvis täckt med grå trappmatta, omgiven av byggmaterial och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa under renovering med borttagen matta och synliga trästeg i en L-form.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal trätrappa med synlig slitage och sprickor, indikerar behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T Toolfix skrev:
Hej! Startat min trapprenovering och kommer behöva tips på vägen. Huset är byggt 1907 och runt 1950 byggde man om trappen för generationsboende. Från U form till L form. Nu önskar jag återgå till U form och behålla den övre delen.

Under laminatet låg en matta som jag nu rivit bort. Resterna av mattan avlägsnade jag med värmepistol och slipmaskin. Nedre delen som ska rivas pga. ny dragning. Lite smart så byggde jag lätt en provisorisk trapp av den delen som är från 50talet.
Vägg för ny dragning riven. Här står jag nu med massa val och behöver er hjälp?

Övre delen.
Byggd 1907 sin helhet av furu/gran spontad 45 mm tjocka plank. Plansteget har en fin profil. Sprickor mellan plank samt något nergångna trappsteg (ca 3 mm). Inga vagnstycken då den är byggd mot massiva väggar. Funderar på att spackla (PP100 ?) övre trappen och sedan måla.

Nedre del.
Ja den ska byggas ny och önskar få en enhetlig
målad trapp.

Några frågor funderingar!
Gällande plansteget. Kan man hitta 45 mm tjocka furuplank som är tillräckligt torra eller..
Kanske en annan idé att köpa limfog som plansteg. Hittat 42 mm sådana på nätet. Fräsa sedan samma profil på plansteget.
ELLER BÄTTRE IDÉER TACK!
 
  • Orenoverad trappa under konstruktion med öppna trappsteg och synlig isolering på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några frågor funderingar!
Gällande plansteget. Kan man hitta 45 mm tjocka furuplank som är tillräckligt torra eller..
Kanske en annan idé att köpa limfog som plansteg. Hittat 42 mm sådana på nätet. Fräsa sedan samma profil på plansteget.
ELLER BÄTTRE IDÉER TACK![/QUOTE]

Ny idé! Gällande plansteget. Köpa två limfog furu 18 mm och 27 mm tjocka som limmad ihop =45 mm tjock. Sedan fräser man profilen. Helt ute och cyklar?
 
Redigerat:
Tack för länken med tips och även se dina fina byggen. Mycket inspirerande läsning och idébank.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
När jag renoverade min trappa köpte jag lundbergs stavlimmade ek skivor.
Sågde dem så jag fick ett steg och en trappnos ut varje steg.
Limma fast trappnosen och fräste en fin running i framkant oljade med bänkskiveolja.
Dagens pris skulle bli ca 400kr per steg.
Hälften mot renovering kit men dubbelt så bra tyckte vi.
 
Martin Hallin Martin Hallin skrev:
När jag renoverade min trappa köpte jag lundbergs stavlimmade ek skivor.
Sågde dem så jag fick ett steg och en trappnos ut varje steg.
Limma fast trappnosen och fräste en fin running i framkant oljade med bänkskiveolja.
Dagens pris skulle bli ca 400kr per steg.
Hälften mot renovering kit men dubbelt så bra tyckte vi.
Tack för input! Absolut bättre än renoverings kittet. Och varit inne på samma spår som dig men min kalkyl hamnade högre med ek än vad du anger. Så det får bli stavlimmad furu. Ek absolut bättre i hårdhet men känslan att i mitt fall sedan måla den kändes fel. Men din lösning är nog totalt bättre.
 
T Toolfix skrev:
Tack för input! Absolut bättre än renoverings kittet. Och varit inne på samma spår som dig men min kalkyl hamnade högre med ek än vad du anger. Så det får bli stavlimmad furu. Ek absolut bättre i hårdhet men känslan att i mitt fall sedan måla den kändes fel. Men din lösning är nog totalt bättre.
Så här såg trappan efter att jag gjort iordning den, Detta var 2010 så det klart priset på skivorna har ju ändrats det pris som jag angav var vad jag kunde i hitta nu.

Måla tycker jag absolut inte du skall göra men det är ju en smak sak,
Målar du den och får en stötskada är det svårt att reparera snyggt, Oljar du den så syns det inte.
Min trappa var som ny när vi flyttade 7 år senare.
Har en målad trappa i nya huset är helt värdelöst ur denna synvinkel.
 
  • Trappa i ek med oljad yta och vita sättsteg, i nyskick efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Toolfix
  • Laddar…
Målad trappa blir ofta hal och behöver kompletteras med något halkskydd.
Det brukar bli snyggt att bara måla sättstegen.
 
  • Gilla
Toolfix
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Målad trappa blir ofta hal och behöver kompletteras med något halkskydd.
Det brukar bli snyggt att bara måla sättstegen.
Håller med! Men i mitt fall tycker jag att övre halvan som är från 1907 är charmig och "bara" behöver spacklas. Får kolla lite mer när jag kommer till målningen Borde finnas lite sträv färg (bara inte för sträv) vilket jag förstått är också ett bekymmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.