Byggahus.se
Jag skall renovera golvet i vårt hus från slutet av 1800-talet. Blindbotten är konstruerad som på bilden, dock ingen lera under spånet. Dagens isolering är kutterspån som sjunkit ihop över tid. Min tanke är att ta bort spånet och se efter hur skicket är på blindbotten. Dock tror jag skicket är bra förutom att det finns en hel del glipor där det drar in luft. Kan jag täta brädorna i blindbotten med vindpapp, i så fall spelar det någon roll vilken sort? Tanken är därefter att se över bjälkarnas skick och ev förstärka bjälklaget, sen isolera med stenull.
Vi vill installera värmegolv under det nya trägolvet, leverantören rekommenderar att man lägger en ångspärr under värmeslingan. Dock lite fundersam på om det då finns risk att man stänger inne fukt?
Tacksam för era synpunkter.


Illustration av en traditionell blindbottenskonstruktion med golvråspont, isolering av lerbruk och stöddiga timmerväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH

Petrus
 
Redigerat:
Ja, lägg vindpapp i botten, under isoleringen.Vik upp längs reglarna och häfta fast. Jag skulle undvika ångspärr ovanpå. Men om du får problem med ytgolvet så gäller inte garantierna. Så rådet brukar ändå landa i att följa installationsanvisningarna.
 
Tack, tror du att det finns risk att jag stänger inne fukt i bjälklaget om jag använder ångspärr under det nya plankgolvet? Eller varför skulle du undvika det?
 
P Petrus1979 skrev:
Tack, tror du att det finns risk att jag stänger inne fukt i bjälklaget om jag använder ångspärr under det nya plankgolvet? Eller varför skulle du undvika det?
Det är lite så jag tänker. Men nu ska du ha golvvärme, och det har jag ingen erfarenhet av i samband med ett hus/golv/grund av din typ. Det är en del faktorer att ha koll på.
Dessutom, i och med att du förbättrar isoleringen i trossbotten så kan det leda till ökad fuktbelastning i krypgrunden. Så jag skulle hålla koll på vad som händer där nere extra noga efter din renovering. Häng in ett par fuktmätare.
 
  • Gilla
Petrus1979
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.