Byggahus.se
Alfredo Alfredo skrev:
Det jag försökte säga är att om vi har en motorväg i Sverige med fyra filer i samma riktning och en hastighetsbegränsning över 70 km/h så gäller att omkörning ska ske till vänster. Desto fler filer vägen har desto tveksammare känns den regeln.
Om du nu föreställer dig en sån väg. Se den framför dig. Och så funderar du på, vad finns det för anledningar till att inte ligga i högerfil, annat än om man kör om andra fordon?

Det är det som är problemet, att andra inte håller sig till höger. Du vill lösa det genom att få köra om till höger, jag vill lösa det genom att lära folk att hålla till höger.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har hört en teori om att "alla" stockholmare lärt sig den hårda vägen att lite hänsyn även gagnar dem själva i långa loppet och att klimatet därför blivit snällare. Kanske det stämmer?
Den teorin kan jag nog ställa mig bakom, folk från andra ställen i landet brukar säga att Stockholm är enda stället där blixtlåsprincipen fungerar.

Jag har inte kört i så många andra större svenska städer, men det jag t.ex. kört i Göteborg upplever jag som mycket värre än Stockholm.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Numera håller jag med dig. För 30 år sedan vette tusan om jag gjort det.

Har hört en teori om att "alla" stockholmare lärt sig den hårda vägen att lite hänsyn även gagnar dem själva i långa loppet och att klimatet därför blivit snällare. Kanske det stämmer? Sen tycker jag även att man i norr märkt en förbättring de senaste kanske tio åren. Numera händer det rätt ofta att man blir "frivilligt insläppt" i exempelvis Umeå, Örnsköldsvik och Sundsvall. Det hände "aldrig" förr i tiden...
Jag är ungdom så bara haft körkort i drygt 20 år :) men tycker helt klart stockholmare är bättre förare överlag. Aldrig kört bil mer norröver än Åre dock.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är ungdom så bara haft körkort i drygt 20 år :) men tycker helt klart stockholmare är bättre förare överlag. Aldrig kört bil mer norröver än Åre dock.
Det beror väl på hur man definierar bättre förare.
Syftar man till förmågan att hantera blixtlåsprinciper, enkelriktade gator, filbyten på flerfilig motorväg etc. ja då kanske stockholmare är bättre, men det handlar ju om att de har behov av det och för öva på det konstant i vardagagen. I vissa norrländska småstäder existerar ju inte ens flera av de företeelserna så då är det varken nödvändigt eller möjligt för en innevånare som bor där att bli bra på de sakerna.

Vissa andra kanske anser att vara en bra förare handlar mer om att hantera fordonet i dåligt väglag och hålla koll på vilt och det är ju förmodligen nåt som stockholmare istället är betydligt sämre på.

(Jag själv lärde mig köra i en stad där det inte ens var nödvändigt eller ens ett krav att kunna fickparkera. Vi hade inte heller någon rondell eller några enkelriktade gator så vi var tvungna att åka till grannstaden för att få checka av ett moment som kallades stadskörning innan vi fick göra vår uppkörning)
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Numera håller jag med dig. För 30 år sedan vette tusan om jag gjort det.

Har hört en teori om att "alla" stockholmare lärt sig den hårda vägen att lite hänsyn även gagnar dem själva i långa loppet och att klimatet därför blivit snällare. Kanske det stämmer? Sen tycker jag även att man i norr märkt en förbättring de senaste kanske tio åren. Numera händer det rätt ofta att man blir "frivilligt insläppt" i exempelvis Umeå, Örnsköldsvik och Sundsvall. Det hände "aldrig" förr i tiden...
Jag tog körkort i Jämtland för ganska exakt 1 år sen, var där på en intensivkurs. Min körlärare som suttit bakom ratten på något sätt under i princip hela sitt 35-åriga yrkesliv hävdade med bestämdhet att Stockholmare var bättre och mer hänsynsfulla förare. Och som du är inne på, detta just p.g.a. det gagnar en själv i långa loppet. Enligt henne var det mer "störst går först" där uppe.

Jag är trots 3000 mil och ett år alldeles för färsk bakom ratten för att dra några slutsatser om just det. Det jag däremot märkt tydligt att luskörandet är betydligt vanligare uppe i Jämtland. Ofta man kör om någon som ligger och puttrar i 80-85 på en 100-sträcka och när man kör om så sitter föraren med ett krampaktigt tag om ratten och stirrar intensivt framåt, till synes helt omedveten om trafiken runt omkring.

En annan grej jag faktiskt hunnit märka är att jämtländska förare är betydligt sämre på att underlätta t.ex. vid omkörningar genom att gå ut lite till höger.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det beror väl på hur man definierar bättre förare.
Syftar man till förmågan att hantera blixtlåsprinciper, enkelriktade gator, filbyten på flerfilig motorväg etc. ja då kanske stockholmare är bättre, men det handlar ju om att de har behov av det och för öva på det konstant i vardagagen. I vissa norrländska småstäder existerar ju inte ens flera av de företeelserna så då är det varken nödvändigt eller möjligt för en innevånare som bor där att bli bra på de sakerna.

Vissa andra kanske anser att vara en bra förare handlar mer om att hantera fordonet i dåligt väglag och hålla koll på vilt och det är ju förmodligen nåt som stockholmare istället är betydligt sämre på.

(Jag själv lärde mig köra i en stad där det inte ens var nödvändigt eller ens ett krav att kunna fickparkera. Vi hade inte heller någon rondell eller några enkelriktade gator så vi var tvungna att åka till grannstaden för att få checka av ett moment som kallades stadskörning innan vi fick göra vår uppkörning)
De stockholmare som kör dagligen är ju inte sämre på detta. Tvärt om, det är lättare få halka i klimat där det slår om kraftigt. Vilket det inte gör på samma sätt i Norrland. Landsvägskörning/motorvägskörning är ju inte unikt för storstadsregionerna heller. Sedan är det ju mer trafik kanske. Men vid högtider är det snudd på samma tryck i hela Sverige, det var tjockt på vägen mellan Karlstad och Stockholm både på vägen dit 23 dec och vägen hem 26 dec.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De stockholmare som kör dagligen är ju inte sämre på detta. Tvärt om, det är lättare få halka i klimat där det slår om kraftigt. Vilket det inte gör på samma sätt i Norrland. Landsvägskörning/motorvägskörning är ju inte unikt för storstadsregionerna heller. Sedan är det ju mer trafik kanske. Men vid högtider är det snudd på samma tryck i hela Sverige, det var tjockt på vägen mellan Karlstad och Stockholm både på vägen dit 23 dec och vägen hem 26 dec.
Medhåll på detta, känns som att väglaget är betydligt mer oförutsägbart här i människobyn än norröver.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
K
Undrar hur många gånger man hör att det är kaos i Sthlm pga snöfall haha när det till och med kommit betydligt mer här och här är allt som vanligt.
 
B Bästerortarn skrev:
Jag tog körkort i Jämtland för ganska exakt 1 år sen, var där på en intensivkurs. Min körlärare som suttit bakom ratten på något sätt under i princip hela sitt 35-åriga yrkesliv hävdade med bestämdhet att Stockholmare var bättre och mer hänsynsfulla förare. Och som du är inne på, detta just p.g.a. det gagnar en själv i långa loppet. Enligt henne var det mer "störst går först" där uppe.

Jag är trots 3000 mil och ett år alldeles för färsk bakom ratten för att dra några slutsatser om just det. Det jag däremot märkt tydligt att luskörandet är betydligt vanligare uppe i Jämtland. Ofta man kör om någon som ligger och puttrar i 80-85 på en 100-sträcka och när man kör om så sitter föraren med ett krampaktigt tag om ratten och stirrar intensivt framåt, till synes helt omedveten om trafiken runt omkring.

En annan grej jag faktiskt hunnit märka är att jämtländska förare är betydligt sämre på att underlätta t.ex. vid omkörningar genom att gå ut lite till höger.
Jag kan förstå både det perspektivet och det motsatta. Det finns oerhört aggressiva förare i Stockholm som inte klarar av att det inte alltid går så fort som de vill. De finns förstås i andra delar av landet också, där de främst märks i vansinnesomkörningar, men i Stockholm har de nog fler tillfällen per mil där de är farliga.

Å andra sidan har vi inte så mycket av de äldre, försiktiga förarna du nämner. De åker mer kollektivt, vilket man inte kan överallt. De är å andra sidan inte överrepresenterade i olycksstatistiken. För de kör oerhört försiktigt och inom sin förmåga – överlag.

Sen kör jag hellre i Stockholm med vårt högre tempo, outgrundliga huvudledsregel även där den inte är skyltad, och allmänna respekt för att folk måste släppas in vid tät trafik oavsett regler. Men jag förstår också att det systemet inte lämpar sig överallt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K Krux skrev:
Undrar hur många gånger man hör att det är kaos i Sthlm pga snöfall haha när det till och med kommit betydligt mer här och här är allt som vanligt.
Fast just det är rätt naturligt och inte ett dugg svårt att förklara. Om det är en storstad, med ett vägnät som inte räcker till ens om inga tillbud sker så blir det snabbt stora problem (="kaos") när det minsta lilla sker. Även om 90% bytt till vinterdäck när första halkan kommer (det lär inte så många gjort och många kör kanske på 10 år gamla vinterdäck) så räcker resterande bilar för att hindra oss övriga att komma fram. Släng på några lastbilar med blankslitna sommardäck på det så är kaoset ett faktum.

Eller uttryckt annorlunda. Om 10% av bilisterna får problem blir det stora problem i en stad, men väldigt små problem i en by med 10 bilar.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Undrar hur många gånger man hör att det är kaos i Sthlm pga snöfall haha när det till och med kommit betydligt mer här och här är allt som vanligt.
Du blandar ihop Stockholm med skaune. eller så tänker du på spårtrafiken
 
Kollar man olycksstatestiken så är det INTE vanligare med olyckor i Stockholm än i tex Norrlands glesbygd trots att det är betydligt tätare trafik i huvudstaden.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
[bild]

[länk]
Kan det ha göra med det där känsliga ämnet att smarta flyttar till storstadsregionen? :p
 
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Vi har förstås bättre vägar i Stockholm. Upplysta, flerfiliga och ofta körfältsseparerade. Jag förstår mycket väl att det är farligare att köra bil på landet.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.