Byggahus.se
Vid högre krav på betongen gäller följande:

Inomhus torra lokaler.
Källargolv, husgrunder och grundsulor.

· 1 säck cement 25 kg.

· 50 liter grus, 0-8 mm.

· 45 liter sten, 8-16 mm.

· 15 liter vatten.

Utomhus över grundvattennivå.
Oputsade väggar, stödmurar och oputsade källarväggar.

· 1 säck cement 25 kg.

· 45 liter grus, 0-8 mm.

· 40 liter sten, 8-16 mm.

· 14 liter vatten.

Konstruktioner utsatta för vattentryck.
Vattenbassänger, badbryggor, körbanor och källarmurar under grundvattennivå.

· 1 säck cement 25 kg.

· 40 liter grus, 0-8 mm.

· 35 liter sten, 8-16 mm.

· 11 liter vatten.

·
 
HESEKIEL skrev:
Vid högre krav på betongen gäller följande:

Inomhus torra lokaler.
Källargolv, husgrunder och grundsulor.

·                            1 säck cement 25 kg.

·                            50 liter grus, 0-8 mm.

·                            45 liter sten, 8-16 mm.

·                            15 liter vatten.

Utomhus över grundvattennivå.
Oputsade väggar, stödmurar och oputsade källarväggar.

·                            1 säck cement 25 kg.

·                            45 liter grus, 0-8 mm.

·                            40 liter sten, 8-16 mm.

·                            14 liter vatten.

Konstruktioner utsatta för vattentryck.
Vattenbassänger, badbryggor, körbanor och källarmurar under grundvattennivå.

·                            1 säck cement 25 kg.

·                            40 liter grus, 0-8 mm.

·                            35 liter sten, 8-16 mm.

·                            11 liter vatten.

·                            
Annars är det billigare att beställa betongbil vid gjutning över 1 kubik....om man prissätter sin egen tid till säg 250 spänn i timmen....Då får man rätt betong också...A 1-3 osv.... SAmtidigt vill jag nog säga att det är av mycket stor vikt att veta vart man skall lägga armeringen också med täckskikt och prylar...Sedan om man skall va noga skall man ha en sikt för att blanda rätt pjuck men som sagt 1800-talet är förbi :)
 
Visst är betongbil enklast, men tyvärr tar sig inte alltid dessa fram till de ställen man vill gjuta. åtminstone inte utan väldiga tilläggskostnader t ex i sommarstugeområden. Min erfarenhet är att folk överskattar svårigheterna vid gjutning. För vanlig husgjutning blir nästan alltid allting väldigt överdimensionerat hållfasthetsmässigt. Visst lägger man kanske till ett extra armeringsjärn (kostar några tior) upptill och nertill i formen för säkerhetsskull. Jag blandar alltid det enhetsrecept jag en gång lärde mig (1 del = 10 liter brukar bli bra för blandaren)

1 del cement
2 delar gjutgrus
3 delar makadam (alt ersätts med 2 delar gjutgrus)
vatten till rätt konsistens (blir gegga)

häller i formen, och väntar tre dar så är det klart. Aldrig misslyckats hittills.
 
LeoBalk skrev:
Visst är betongbil enklast, men tyvärr tar sig inte alltid dessa fram till de ställen man vill gjuta. åtminstone inte utan väldiga tilläggskostnader t ex i sommarstugeområden. Min erfarenhet är att folk överskattar svårigheterna vid gjutning. För vanlig husgjutning blir nästan alltid allting väldigt överdimensionerat hållfasthetsmässigt. Visst lägger man kanske till ett extra armeringsjärn (kostar några tior) upptill och nertill i formen för säkerhetsskull. Jag blandar alltid det enhetsrecept jag en gång lärde mig (1 del = 10 liter brukar bli bra för blandaren)

1 del cement
2 delar gjutgrus
3 delar makadam (alt ersätts med 2 delar gjutgrus)
vatten till rätt konsistens (blir gegga)

häller i formen, och väntar tre dar så är det klart. Aldrig misslyckats hittills.
Svårare än så är det inte... Och du har rätt hållfasthetsmässigt. Men det finns andra aspekter att ta hänsyn till och det är karbonatisering av betongen samt korrosion av armering. Händer det första får du det andra och sprängd betong pga korrosionsangrepp leder till bla ...bla ...bla:) Men det man skall vara noga med är täckskiktet till armering framförallt utomhus och i ouppvärmda ytor... Ur karboantisernings synpynkt på ytor som utsätts för skvättviss med vatten och anrikning av salter osv... Det finns ju olika klasser på olika miljöer betong aggresiv och armeringsaggresiv miljö från 1 till 3 om jag minns Betongklass 2 utbildningen rätt... Skit samma egentligen för hemma bruk räcket SBF legitimationen så länge man inte gjuter konstruktioner som behöver särskild kontroll osv....typ stödmurar utomhus i lera och sånt....

Och armeringen sen är oftast sprickarmering men tex om man gjuter platta på mark så har ju underkants armeringen ett draghållfasthets syfte och i ök inte ett syfte alls om man nu inte najjar golvvärme i det:)
 
ska precis till att gjuta lite stödmur å dylikt här i trägårn...

är jag helt pantad om jag kör...

1 del cement ala portland
5 del 0-32 grus
och sen vatten tills det blir rätt konsistens

???

har fått en deal på ett gratis lass med 0-32 grus, kört med det på garageinfart + att jag ska vibba det under stengångar... utan cement så blir det ju ändå närapå en gjuten platta i konsistens då man vibbat ;D
 
Jag har en liten fundering kring "gruset" till betongen.

Är det ok att enbart använda sand + cement + vatten eller måste det vara grus (stenar med) för att det ska bli bra?

Finns det alltså några nackdelar med att enbart använda sand?

Anledningen är att sanden är gratis på nära håll 4km och gruset kostar pengar (köpt från närmsta kross), alt finns gratis långt bort (5mil)
 
  • Gilla
staffansson
  • Laddar…
En gammal tråd som jag drar upp här.

Är det någon som kan ta fram hur många liter betong de tre olika blandningsrecepten ger (se första linlägget i tråden).

Jag har försökt hitta något vettigt genom google men gick bet.
 
Har du tittat på den här?

www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/3324.pdf


Där har du 350-400kg standardcement/kbm betong beroende på kvalitet
Där har du också volymdelar per kvalitet och jag får det till att 25 kg cement = 20 liter om man ser på volymförhållandet på K25: 1 del cement, 2,5 del grus 0-80 och 2,25 del sten 8-16
Till 25 kg cement används 50 lit grus och 45 kg sten.
20+50+45=115 liter + 15 liter vatten ger 130 liter :)
 
Jodå, jag har ett gäng länkar till ställen där det beskrivs blandningsförhållandet, men inte vad volymen blir när man mixar ihop grejorna....eller har jag missat något?


Edit: men kan man verkligen addera de olika prylarna bara så det blir rätt volym?
 
Jag tror att du missat något ja :)
Kolla sidan jag länkade till och siffrorna jag skrev så får du fram volymerna :surprised:

Edit: Ja det måste du väl kunna? Om 1 volymdel cement är 25 kg och 2,5 volymdel grus är 50 liter måste väl 25 kg cement vara 20 liter? plus sten och vatten...

Någon liter hit eller dit på 130 liter kan väl inte ha så stor betydelse, det är väl vattnet det brukar diffa på :)
 
Hm, anledningen till min skepsis är att jag fann detta:
Betonglära

...se under "Betongrecept".

Jag kan tänka mej att grus, sand och cement innehåller mycket luft, och därför blir volymen mindre när man blandar det med vatten.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Men OK, där har du ju svaret!
" Vattenmängden bestämmer betongens slutkvalitet och hållfasthet. Använd så lite vatten som möjligt.
Följande recept ger 70 liter färdig betong.
För enklare gjutning utan särskilda krav använd 1 säck cement ( 20 liter ),
90 liter gjutgrus och 15 liter vatten. 20 + 90 + 15 = 125 liter
För normala gjutningar använd 1 säck cement ( 20 liter ), 90 liter ballast
( fördelat på 45 liter sand och 45 liter singel eller makadam ) och 14 liter vatten.
20 + 90 + 14 = 124 liter
För utomhuskonstruktioner med krav på styrka och beständighet använd 1 säck cement ( 20 liter ),
85 liter ballast ( 40 liter grun och 45 liter singel )och 11 liter vatten.
20 + 85 + 11 = 116 liter
Upplevs betongen för torr är den blandad för kort tid."

Hur det kan bli 70 liter av så olika blandningsmängder begriper inte jag :surprised:
Men minder ballast och mindre vatten ger tydligen starkare betong i vilket fall
 
Jooo, jag vet att jag hade ETT svar, men eftersom jag inte hittat någon text som bekräftade eller motbevisade det så blev jag fundersam.

Jag har X kubik som ska gjutas (1,5 kubik). Jag behöver veta hur myckets gjutsand och hur mycket grus/sten/ballast som behövs. Dessutom vill jag givetvis veta om mina säckar cement räcker till för äventyret. Jag har tidigare haft över-ex hemma av cementen eftersom jag har haft många projekt, men nu börjar byggprojekten lida mot sitt slut, och jag vill inte stå med 5 säckar cement - eller 500 liter sand/grus i onödan. Därav min fråga.

ps. Lika lite vill jag stå där UTAN sand nästa helg. Tror grannens sandlåda bara innehåller en sisådär 75-100 liter....
 
Fasting65 skrev:
Jooo, jag vet att jag hade ETT svar, men eftersom jag inte hittat någon text som bekräftade eller motbevisade det så blev jag fundersam.

Jag har X kubik som ska gjutas (1,5 kubik). Jag behöver veta hur myckets gjutsand och hur mycket grus/sten/ballast som behövs. Dessutom vill jag givetvis veta om mina säckar cement räcker till för äventyret. Jag har tidigare haft över-ex hemma av cementen eftersom jag har haft många projekt, men nu börjar byggprojekten lida mot sitt slut, och jag vill inte stå med 5 säckar cement - eller 500 liter sand/grus i onödan. Därav min fråga.

ps. Lika lite vill jag stå där UTAN sand nästa helg. Tror grannens sandlåda bara innehåller en sisådär 75-100 liter....
Finja: 350-400kg standardcement/kbm betong beroende på kvalitet.

ca 525 - 600 kg cement = 21-24 st 25 kg säckar om jag räknar rätt
1050 - 1200 liter sand och
945 - 1080 liter grus/sten
beroende på vad du ska gjuta :)
 
Det är det jag vill komma till.

OM man räknar som du gjorde i första läget så går det ju åt 1,5 kubik material för att gjuta 1,5 kubik - fördelat på cement, grus, sten och vatten.

Såsom kakelcentralen räknar så går det åt över 2-2,5 kubik råvaror för att få ut 1,5 kubik betong.

Här vill jag bara ha en bekräftelse på vilket som gäller, för det blir en helsikes skillnad om målet är att varesig ha material över eller slippa kompletteringshandla/plundra grannarnas tomter och förråd den aktuella gjutdagen.

Någon mer på forumet kan säkert bringa klarhet i vilket som gäller.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.