Byggahus.se
För er som har easee, jag kan inte klura ut vad det här i laddstatusen betyder. Laddningsstatus på skärm med texten "2/16 A - 3 Phase" och "10.3 kW" under rubriken "Charging".
16A -3 fas, ok det är inställningen, 10.3 kW är total effekten. Men vad är den inledande 2/ ? den varierar även till 1/ till och från.
 
@
N Nerre skrev:
Jag tror även de flesta barnfamiljer med mer än ett barn har svårt att klara sig med en ensam elbil som enda bil, i alla fall om man bor i villa.

Men med "enda bil" är vi där igen, de som redan har två bilar, då tycker i alla fall jag att det är en nobrainer att byta ut den ena bilen till elbil. För man har kvar den andra bilen att täcka upp när elbilen inte funkar.
Vi har två barn och (bara) en elbil och villa. Det är inga problem!

Skulle det fungera bättre att ha en dieselbil och två barn?

Det är föräldrarna och inte bilen som ska uppfostra barnen :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Vi har två barn och (bara) en elbil och villa. Det är inga problem!
Jag skrev "de flesta", inte alla.

Sen är det lustigt hur svårt folk verkar ha att förstå att det handlar om flera aspekter. Kruxet med elbilen här är inte bränslet, det är storleken. Varje gång vi är ute och kör bil på semestern ser vi knökfulla kombis, men kombi elbil till överkomligt pris existerar knappt.

Min dyraste bil jag köpt kostade 170 000 har jag för mig (och det var maxgränsen jag hade satt, hade hellre legat närmare 150 000). Mina tre tidigare bilar (nuvarande bilen är den fjärde jag äger) har kostar under 300 000 totalt.
 
Redigerat:
N Nerre skrev:
Jag tror även de flesta barnfamiljer med mer än ett barn har svårt att klara sig med en ensam elbil som enda bil, i alla fall om man bor i villa.

Men med "enda bil" är vi där igen, de som redan har två bilar, då tycker i alla fall jag att det är en nobrainer att byta ut den ena bilen till elbil. För man har kvar den andra bilen att täcka upp när elbilen inte funkar.
Vi är en trebarnsfamilj med en bil, en id4a. Enda anledningen till att ha två bilar är väl om bägge vuxna behöver pendla till jobb. Vi har tur, jag jobbar hemifrån och min fru kan ta bilen, skulle jag behöva åka till kontoret så kan jag köra henne till jobbet först. Men att vi har barn gör inte så att vi behöver bil... Utan våra jobb utanför samhället så hade vi inte behövt bil alls...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
@
N Nerre skrev:
Jag skrev "de flesta", inte alla.

Sen är det lustigt hur svårt folk verkar ha att förstå att det handlar om flera aspekter. Kruxet med elbilen här är inte bränslet, det är storleken. Varje gång vi är ute och kör bil på semestern ser vi knökfulla kombis, men kombi elbil till överkomligt pris existerar knappt.

Min dyraste bil jag köpt kostade 170 000 har jag för mig (och det var maxgränsen jag hade satt, hade hellre legat närmare 150 000). Mina tre tidigare bilar (nuvarande bilen är den fjärde jag äger) har kostar under 300 000 totalt.
Har en Skoda Enyaq 80x (en elbil). Har aldrig tidigare haft en så rymlig bil. Både kupén och bagaget är rymligt. Inga problem att packa alla vinterkläder och pjäxor som behövs för en familjesemester under vintern....

Utifrån det du skriver skulle jag säga att det verkliga problemet är inköpspriset. Och ja - de är dyra i inköp (men billiga i drift). Förutsatt att du kan ladda bilen hemma så skulle jag påstå att elbilar fungerar för de absolut flesta. Däremot så gör priset att de i praktiken inte är för alla i dagsläget. På sikt får vi hoppas att priserna blir rimligare!

Fast å andra sidan. Hade jag istället för min elbilar köpt en Volvo SUV med plug-in teknologi så hade den kostat minst lika mycket som Enyaq:en. Man måste alltså jämföra elbilar i förhållande till motsvarande bensinbilar. Jämför man en ny elbilar i mot billigaste bensin bilen..... Då är ju jämförelsen rätt skev...
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
J Jocke_Linghem skrev:
Utan våra jobb utanför samhället så hade vi inte behövt bil alls...
Hur sköter ni inköp av grejer till trädgården och huset utan bil? Det vår bil främst används till är just att storhandla och åka på långresor (semester, sommarstuga, släkt som bor långt bort).

När grabben var yngre var det mycket köra till fotbollsmatcher och fotbollscuper varje helg.
 
@ @ndreas skrev:
Fast å andra sidan. Hade jag istället för min elbilar köpt en Volvo SUV med plug-in teknologi så hade den kostat minst lika mycket som Enyaq:en. Man måste alltså jämföra elbilar i förhållande till motsvarande bensinbilar. Jämför man en ny elbilar i mot billigaste bensin bilen..... Då är ju jämförelsen rätt skev...
Jag tycker tvärtom, elbilarna behöver jämföras mot de bilar man hade tittat på annars.

Det är ju totalt intetsägande att jämföra elbilen med en bil man aldrig hade köpt.
 
@
N Nerre skrev:
Jag tycker tvärtom, elbilarna behöver jämföras mot de bilar man hade tittat på annars.
Okej? Jämföra en splitterny bil (oavsett drivmedel) mot exempelvis en 20 år gammal Volvo 740?

Du skriver att du inte köper bilar för mer än 150 000 kr. Blir rätt svårt att hitta en helt ny bil i detta prisläge som uppfyller dina krav på storlek mm. oavsett drivmedel ;)
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Fury
N Nerre skrev:
Det är där jag inte håller med alls, enligt min mening passar elbil idag bara för en liten minoritet.

Det är alldeles för många som saknar möjlighet att ladda hemma i dagsläget. Det är i princip bara folk som bor i villa eller radhus som har den möjligheten. Visst, en del som bor i lägenhet (främst bostadsrätt) kanske har möjlighet att hyra laddplats, men även de är en väldigt liten minoritet.

Vi ser ju redan nu hur de som har rena elbilar bråkar om att hybridbilar tar upp laddplatser utanför köpcentrum etc, inte lär de laddplatserna bli mer tillgängliga om dubbelt så många skaffar elbil?
Enligt SCB så var det under 2020 52% av sveriges befolkning som bodde i villor/småhus. Vet inte om det är rätt att kalla det "minoritet" eller "bara"...:geek:
 
sunnis
N Nerre skrev:
Jag tycker tvärtom, elbilarna behöver jämföras mot de bilar man hade tittat på annars.

Det är ju totalt intetsägande att jämföra elbilen med en bil man aldrig hade köpt.
Enligt mig så köper man antingen en ny bil och jämför nya bilar, eller så köper man begagnat och jämför begagnade bilar.

De flesta nya bilar finansieras av företag dessutom, företag köper inte begagnade bilar.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag tycker tvärtom, elbilarna behöver jämföras mot de bilar man hade tittat på annars.
Det är väl därför det är så svårt att resonera med dig också. Du önskar en produkt vi alla vet inte finns, dvs. en begagnad elbil med dagens prestanda.
 
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Hur sköter ni inköp av grejer till trädgården och huset utan bil? Det vår bil främst används till är just att storhandla och åka på långresor (semester, sommarstuga, släkt som bor långt bort).

När grabben var yngre var det mycket köra till fotbollsmatcher och fotbollscuper varje helg.
N Nerre skrev:
Hur sköter ni inköp av grejer till trädgården och huset utan bil? Det vår bil främst används till är just att storhandla och åka på långresor (semester, sommarstuga, släkt som bor långt bort).

När grabben var yngre var det mycket köra till fotbollsmatcher och fotbollscuper varje helg.
Ja, eftersom vi har bil, så använder vi ju såklart den till mycket, av bekvämlighetsskäl. Men jag menar att rent hypotetiskt så skulle det vara fullt möjligt att klara sig utan att äga en bil, det mesta går att beställa med hemleverans idag, och sen går det att hyra en bil om man vill åka och hälsa på nån eller så.
N Nerre skrev:
Jag skrev "de flesta", inte alla.

Sen är det lustigt hur svårt folk verkar ha att förstå att det handlar om flera aspekter. Kruxet med elbilen här är inte bränslet, det är storleken. Varje gång vi är ute och kör bil på semestern ser vi knökfulla kombis, men kombi elbil till överkomligt pris existerar knappt.

Min dyraste bil jag köpt kostade 170 000 har jag för mig (och det var maxgränsen jag hade satt, hade hellre legat närmare 150 000). Mina tre tidigare bilar (nuvarande bilen är den fjärde jag äger) har kostar under 300 000 totalt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag åker lite då och då från kusten och till västerbottensfjällen och har sett att även i mer glest befolkade områden dyker upp fler elbilar. På en gård som har ca 10 mil till närmaste större ort bor nu en ID3. Den bor förvisso granne med en rejäl vindkraftpark så den har kanske direktanslutning.:D
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Hur sköter ni inköp av grejer till trädgården och huset utan bil? Det vår bil främst används till är just att storhandla och åka på långresor (semester, sommarstuga, släkt som bor långt bort).

När grabben var yngre var det mycket köra till fotbollsmatcher och fotbollscuper varje helg.
Våra två första år i huset hade vi ingen egen bil. Inköp av mindre saker sköttes på väg hem från jobbet eller med cykel. Vi hyrde bil eller använde bilpool vid inköp av större grejer eller för de semesterresor som krävde bil.
Nu har vi en laddbar bil, men skulle klara oss utan den. Det är ett val för ökad bekvämlighet, snarare än ett måste.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.