Byggahus.se
Hej!


Har nyligen installerat granab-golv i ett rum på ca 40kvm och känner mig ganska missnöjd.

Min fråga är hur mycket som är kan räknas som naturlig svikt?


Går jag mitt i rummet gungar matbordet och stolar som står ca 2m bort. Det känns som att golvet sjunker ner 1/2cm och sprider sig ut.

Är detta vad man kan förvänta sig?

Kan det det bero på för lite rörelsemån när de la parketten? Det har även rest sig så att det är skarvar som mellan brädorna mitt i golvet.

Eller är det risk att hela undergolvet är felinstallerat?


Känns även som att vibrationer sprider sig väldigt mycket. Går man normalt i ena sidan av rummet skakar vaser och likande som står på hyllor på andra sida rummet.
 
  • Närbild på ett parkettgolv med synlig skarv mellan träplankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade du av undergolvet innan?
 
Tyvärr för lite. När undergolvet var klart var jag mest glad att lukten efter saneringen var borta.
Det ekade och bullrade när man gick på det men det var helt tomt så tänkte att det skulle blir bra när allt var klart.
Så här i efterhand skulle man kontrollerat mer noggrant själv eller gjort en delbesiktning. Har väldigt lite erfarenhet av renovering och anlitande av hantverkare var naiv och tänkte att det inte kunde vara så mycket som kunde gå fel där och allt skulle kontrolleras när det var klart.

Jag påpekade när parketten var lagd att det sviktade och att det såg ut som att det var lite för lite rörelsemån men de sa att det var tillräckligt och att golvet skulle sätta sig efter 1-2 månader och vi fått dit möbler som tyngde ner det.
 
Själva granabsystemet skall inte svikta, speciellt inte att saker 2 meter bort rör på sig.

Det låter onekligen som att den du har anlitat fuskat lite med sitt arbete.

Hur stor rörelsefog är det på golvet? Vilket fabrikat på golv? Tex Kährs parkett skall ha minst 10 mm runt om för golv upp till 6 lpm
 
Jo det är Kährs golv. Det är inte i närheten av 10mm men det är lite ojämnt då väggen inte är helt rak. Nu är där socklar så svårt att mäta och osugen på att ta bort innan jag vet hur och när jag ska åtgärda.

Kan man såga upp mer rörelsemån utan att ta upp hela golvet? Skulle det kunna hjälpa?


Eller bättre att riva upp och kontrollera undergolvet ordentligt direkt?
 
Om det skakar/sviktar i golvet låter det iallafall som att avvägningen utav undergolvet inte ligger som det ska.

Har du även kollat så parketten inte var så från början? Är ofta med om att kortskarvar inte har samma höjd när det är lagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.