Byggahus.se
Hur mycket av bygget behöver vara klart innan man kan få slutbesked?

Jag håller på att bygga ett fritidshus och skulle gärna börja nyttja det så fort som möjligt.

för att avsluta de sista delarna skulle jag gärna bo i huset och fixa medans jag är där. Några exempel på saker som jag skulle vilja fixa i efterhand är inreda loft och bygga bastun, sätta lister etc.

loft och rum för bastu finns redan men det finns ingen panel eller annat golv än betong/spånskivor där. Däremot när undervåning, badrum, sovrum och kök är klara skulle jag gärna vilja få ett slutbesked så att jag kan bo där medans jag fixar resten.

Är det möjligt eller måste alltid vara helt klart?
 
Det ska nog gå bra, prata med din KA så hjälper denna dig.
 
Tror inte heller det ska vara några problem.
För att slippa att göra interimistiskt slutbesked är det bra om alla punkter på KP och startbesked är uppfyllda. Men håller med Jonathan, snacka med KA, denne som med sitt utlåtande väger tungt för kommunens slutbesked.
 
För att ta i bruk så behöver alla väsentliga krav för säkerhet vara kontrollerade! Låter i din beskrivning att det inte ska vara något problem!
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
För att ta i bruk så behöver alla väsentliga krav för säkerhet vara kontrollerade! Låter i din beskrivning att det inte ska vara något problem!
Kan du ge några exempel på vad jag behöver lösa?
 
Det är petigt med saker som trappräcken, barnsäkerhet på köksskåp med diskmedel och liknande. Jag har för mig att du måste ha de väsentliga funktionerna klara, vatten, möjlighet att laga mat, elen färdig till en "säker nivå", inga provisoriska lösa trådar genpm rummen osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.