Byggahus.se
I
Hej,

Har en Gardena R160 till en tomt på 1200kvm - huset (ca 150 kvm). Det har varit minimal underhållning under de 5–6 åren vi haft den och den märlade begränsningskabel har inte behövt skarvas merän ett fåtal gånger.

Får några veckor sen noterade vi att de delar av kabeln som inte blivit övervuxen hade taget skada av solen, d.v.s. plasten spruckit. Jag bytte då ut dessa 4 partier mot ny kabel vilket innebar 8 nya skarvar, 4 på guidekabel och 4 på vänstra kabeln.

Nu någon vecka efter har stationen börjat blinka och roboten vill inte köra.

Har taget fram felsökningsverktyget från Biltema men jag kom inte långt, man kunde konstatera direkt att det faktiskt fortfarande fanns koppling mellan vänster, höger och guidekabel. Kopplar jag förbi en kabel mellan vänster och höger slutar stationen blinka. Efter en del testande kan man konstatera att det är den vänstra slingan som det finns något fel på även om det finns en förbindelse.

Problemet är att man inte kan använda testverktyget eftersom det finns en förbindelse så hur ska man hitta felet? Första tanken är att mäta motstånd men då måste man skala kabeln lite här och där och dessutom får man ha en väldigt lång probe till multimetern ;) Manualen säger att man ska byta kabeln men det är den del som är klurigast och utan tvekan längst.

Några idéer?

MVH
 
I Ironside skrev:
Hej,

Har en Gardena R160 till en tomt på 1200kvm - huset (ca 150 kvm). Det har varit minimal underhållning under de 5–6 åren vi haft den och den märlade begränsningskabel har inte behövt skarvas merän ett fåtal gånger.

Får några veckor sen noterade vi att de delar av kabeln som inte blivit övervuxen hade taget skada av solen, d.v.s. plasten spruckit. Jag bytte då ut dessa 4 partier mot ny kabel vilket innebar 8 nya skarvar, 4 på guidekabel och 4 på vänstra kabeln.

Nu någon vecka efter har stationen börjat blinka och roboten vill inte köra.

Har taget fram felsökningsverktyget från Biltema men jag kom inte långt, man kunde konstatera direkt att det faktiskt fortfarande fanns koppling mellan vänster, höger och guidekabel. Kopplar jag förbi en kabel mellan vänster och höger slutar stationen blinka. Efter en del testande kan man konstatera att det är den vänstra slingan som det finns något fel på även om det finns en förbindelse.

Problemet är att man inte kan använda testverktyget eftersom det finns en förbindelse så hur ska man hitta felet? Första tanken är att mäta motstånd men då måste man skala kabeln lite här och där och dessutom får man ha en väldigt lång probe till multimetern ;) Manualen säger att man ska byta kabeln men det är den del som är klurigast och utan tvekan längst.

Några idéer?

MVH

Lita ej på dessa testinstrument när det kommer till om slingan är hel eller defekt. Ohmmät istället slingan med ett billigt instrument för att exakt få besked om status på slingan. Ett resistansvärde över 20 ohm ger felindikering på laddstationen.

Ett vanligt knep för att lokalisera avbrott/fel på slingan är att ta fram en batteridriven radio med mellanvåg, ställa in den på ca 550 kHz och sedan lyssna på det knattrande ljudet som sänds ut via slingkabeln.
Lyssna efter ljudförändringar där knattret försvinner eller dämpas kraftigt.
 
Redigerat:
I
Tack, då ska jag fram med multimetern och mäta motståndet. Den kabelsökare jag har ser ut såhär : https://www.biltema.se/bil---mc/ver...roniska-testinstrument/kabelsokare-2000033425

15-236_xxl_1.jpg

Vad jag förstår så är alla sådana utrustningar konstruerade på typ detta vis och är allmänt svåra att söka med. I vårt fall får man gräva fram kabel vid ett par punkter för att mäta där. En förhoppning är att om slingen är hel men det är dålig förbindelse så kanske man kan höra när signalstyrkan sjunker rejält.

Tror tyvärr inte jag har någon batteridriven radio men de e kanske på tiden att man skaffar en. Är det en bättre metod?
 
I Ironside skrev:
Tack, då ska jag fram med multimetern och mäta motståndet. Den kabelsökare jag har ser ut såhär : [länk]

[bild]

Vad jag förstår så är alla sådana utrustningar konstruerade på typ detta vis och är allmänt svåra att söka med. I vårt fall får man gräva fram kabel vid ett par punkter för att mäta där. En förhoppning är att om slingen är hel men det är dålig förbindelse så kanske man kan höra när signalstyrkan sjunker rejält.

Tror tyvärr inte jag har någon batteridriven radio men de e kanske på tiden att man skaffar en. Är det en bättre metod?
Ja du har rätt ang. dessa kabelsökare. De är konstruerade för telearbete där man vill hitta en specifik kabel i ett kabelknippe eller på en plint. Då krävs det att sökarpinne kommer relativt nära ledaren för att få en bra indikering, alltså behöver man gräva upp beg.kabeln för att få en bra indikering.
 
I
Har nu varit på det igen.

Jag känner mig inte helt säker på hur man mäter motståndet men dessa värden fick jag :

Upplösning 200
Guid - Höger : 3.3
Guid - Vänster : To Low
Vänster - Höger : To Low

Upplösning 2000
Guid - Höger: 3
Guid - Vänster : 940
Vänster - Höger : 1000

Det märkliga var att i upplösning 2000 så vandrade siffrorna upp hela tiden, började på 650 och gick långsamt upp till ca 1000.

Jag provade koppla in felsökaren igen, denna gång för att sända ut signalen i linan. Grävde upp kabeln på ett par ställe och kan konstatera att signalen går runt hela gräsmattan. Redan efter 5-10 meter är signalen så låg i mottagaren att man får lägga örat på den. Mitt på, slingan är ljudet klart lägst, man kan höra det men det är inte helt lätt.

Lyckas man träffa på en skarv (sådan tryck skarv med fett i) så blir dock volymen rejält hög.

Just nu vet jag inte vad mer jag kan göra? Är det till att dra upp gamla kabeln och lägga ny? Kanske ett jobb för nästa säsong isfall, nu är det väll ändå dags att ta in klipparen.
 
Du bör ha mätområdet 200 ohm vid mätning
Tveksam att instrumentet visar "To Low", kanske står där något som "OL" alltså over limit, mätvärdet är då utanför (större) 200 ohm-området.

Du har två felaktiga värde Guide-vänster och hela slingan (vänster höger).
Resistansvärde för de tre mätalternativen får ej gå över 20 ohm, brukar ligga i häradet 3-10 ohm.

Har du kollat skarvdonet där guide är kopplad till beg.kabeln?
Har du använt skarvdon från Grimsholm (gröna) så ska du byta dessa, de är rena skräpet.

Hittar du inte avbrotten så är där inte mycket annat att göra än att dra ny kabel.
 
I
Ja, du lär ju ha rätt, det är over the limit den visar så då är vänster slinga kass. Problemet är att den uppenbarligen inte är helt kass utan den har bara dålig koppling någonstans. Ett alternativ är att byta från stationen och ut dit där jag satte de senaste skarvarna, men även det är betydande meter kabel att dra om, runt buskar o grejer.

Jag har endast använd 3M skarvdon, inget annat. Jag har inte kontrollerat där guidkabeln går ihop med slingan, vet inte exakt var den är men visst går den att leta upp. Jag har dock en hel del andra skarvar här och där och fårgan är då hur man ser om en skarv är kass? Jag hade egentligen hopppats på att man kunde koppla in en signal i kabeln och sen lyssna med mottagaren och då märka ett stort fall i signalstyrka någonstans men det verkar inte vara möjligt, iallafall inte med den jag har från Biltema. Kan det finnas en idé att köpa en mer påkostad?
 
I Ironside skrev:
Ja, du lär ju ha rätt, det är over the limit den visar så då är vänster slinga kass. Problemet är att den uppenbarligen inte är helt kass utan den har bara dålig koppling någonstans. Ett alternativ är att byta från stationen och ut dit där jag satte de senaste skarvarna, men även det är betydande meter kabel att dra om, runt buskar o grejer.

Jag har endast använd 3M skarvdon, inget annat. Jag har inte kontrollerat där guidkabeln går ihop med slingan, vet inte exakt var den är men visst går den att leta upp. Jag har dock en hel del andra skarvar här och där och fårgan är då hur man ser om en skarv är kass? Jag hade egentligen hopppats på att man kunde koppla in en signal i kabeln och sen lyssna med mottagaren och då märka ett stort fall i signalstyrka någonstans men det verkar inte vara möjligt, iallafall inte med den jag har från Biltema. Kan det finnas en idé att köpa en mer påkostad?

Köp en portabel radio. Du får en sådan för drygt en hundralapp hos ex. Biltema.

Det går normalt ej att se om en skarv är dålig, enbart en ohmmätning ger ett klart besked.
 
I
En billig batteridriven radio verkar börja på 200 kr, tror du att det går att hitta ett fel i slingan med en sådan trotts att inte kabeln är helt av?
 
Biltema har en radio för 115 kr, artikelnr. 24-6380.
Kan inte garantera att du snabbt hittar felet/felen men det är ett felsökningssätt som många har använt sig och med framgång.

Du ställer in radio på mellanvåg, ca 550 kHz, testar den direkt vid laddstationen och roterar radio så att knattret tydligt hörs. Antennen för mellanvåg är en ferritstav internt i radio som är känslig för riktningen i förhållande till kabeln.

Sedan är det bara att förflytta sig längs kabeln och försöka avgöra ljudskillnader på knattret.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
Spelar kvaliten på radion någon roll tror du?
 
Av egen erfarenhet så kommer en radio nog inte hjälpa dig, de funkar bara på kablar som är helt av.

Jag har hittat stället med felet genom en halveringssökning, sticker en nål genom isoleringen och mäter resistansen mellan den och början på slingan, sen vet man om felet ligger före eller efter den punkten, tar mitt på det segmentet, osv osv.

Oftast har det varit där slingan legat exponerad för solen en längre tid.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Jag har försökt felsökningsdon (Grimsholm, hur dåligt som helst) och radio som var mycket bättre, men kunde inte riktigt hitta felet. Med Ohmmätning kunde jag säkert lokalisera feet till en slinghalva (som beskrivet ovan).
Eftersom jag upptäckte att den ursprungliga oiginal Husqvarna kabeln har urdåliga korrosionsegenskaper (jag har skrivit om experimentet i en annan tråd) med Grimsholms kabeln är betydligt bättre, har jag bestämt mig att byta dom mest utsatta ställen i alla fall.
Så jak köpte en rulle Grimsholms och använder den som probkabel när jag vill mäta resistansen på utlagd kabel.
Som skarv har jag inte använt 3M utan skarvhylsor med lim från Biltema (44-0048) samt ytterligare en krympslang med smältlim ovanpå. Ingen av skarvara har gett upp än så länge. Man ska värma ned båda hylsa och krympslang tills man ser aatt limmet tränger ut i änden.
 
I
Då är det dags att förbereda för roboten, jag testade Marine´s förslag med nål(har gjort det på utomhusbelysning tidigare). Det fungerade faktiskt riktigt bra, tack för tipset! Med inställningen 200 ohm så gav den värden allt från 0,3 till 1.5 på en sträcka som är kanske 40 m kabel tills jag fick LO. Efter lite grävande kunde jag hitta detta :

Elkabel som är skadad och utsatt för korrosion i öppen grävmask på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad kabel i marken med synliga tecken på korrosion och möjlig gnagskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad och korroderad kabel i jord som visar tecken på nagg eller skärskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ut som något skurit eller gnagat i kabel och att det sen blivit korrition.

Tänkte byta hela biten här med 2 nya skarvar. Frågan är hur jag gör med test nålarna, behöver man göra något särskilt med kabeln? Blev runt 7-8 nålar.

Skadad grön kabel i jorden med tecken på korrosion och skador, omgiven av mossa och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad kabel i jord med testnål och tecken på korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Bytte ut kabellängden och hittade en lagning som inte jag gjort. Kommer ihåg att Eon var här och lagade elkabeln in till fastigheten, troligen har de råkat klippa av linan men vad de missade var att de skadat den 30-40 cm bort också.

Efter lagning ligger motståndet på 5-6 ohm mellan samtliga kablar i stationen så det borde innebära att det nu fungerar.

Fortfarande osäker på om nålhålen behöver åtgärdas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.