Byggahus.se
J
Hej,

jag vill flytta ett mindre 400v-element en meter åt höger, ett minikök skall stå under fönstret. Hade elementpanelen varit på vänster sida hade sladden räckt. Inte snyggt men syns ändå inte.

Antar det inte finns förlängningssladdar utan en elektriker får flytta uttaget? Eller finns element med panel till vänster så sladden räcker, kanske blir billigare? Vill inte göra om det till ett 220-uttag, om det nu ens går.
 
Beroende på vad det är för materialet väggen går det att flytta. Bra om röret kommer från samma håll som dit du vill flytta det. Är det träpanel eller gips går det att sätta dosor ganska enkelt i efterhand (för en elektriker). Det kanske inte är en dosa utan bara elrör genom väggen? Samma sak i så fall.

Göra om det till 230V går också bra (även här elektriker).
Många nya element (både 230/400V) kommer med 80 cm (kanske 1m till och med) sladdställ för inkoppling i anslutningspanel som sitter ovanför dosa, eller elrör.
 
J
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Beroende på vad det är för materialet väggen går det att flytta. Bra om röret kommer från samma håll som dit du vill flytta det. Är det träpanel eller gips går det att sätta dosor ganska enkelt i efterhand (för en elektriker). Det kanske inte är en dosa utan bara elrör genom väggen? Samma sak i så fall.

Göra om det till 230V går också bra (även här elektriker).
Många nya element (både 230/400V) kommer med 80 cm (kanske 1m till och med) sladdställ för inkoppling i anslutningspanel som sitter ovanför dosa, eller elrör.
Om röret går åt fel håll, får en elektriker koppla vidare från uttaget i en utanpåliggande sladd fram till rätt plats ?

Annars, finns element med panel på vänstersida?
 

Bästa svaret

Så låt säga att elementet ser ut såhär. Så kan du bara vända på det i många fall. Mitt element har tyvärr ett par extra plåtar avsedda för alternativ upphängning men alla har kanske inte det. I så fall kommer sladdstället kanske räcka till i ditt fall.

Sen vet jag inte om det är en bra idé med ett uttag under ett ”minikök” i alla fall.
 
  • Värmeelement monterat upp och ner med synliga anslutningssladdar och extra plåtar för upphängning under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där elementet ser ut att vara ett oljeelement, å dessa får bara monteras på ett enda sätt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där elementet ser ut att vara ett oljeelement, å dessa får bara monteras på ett enda sätt.
nu är det mitt element och inte TS, men fråga, varför då?

Min åsikt om TS problematik är att ta dit en elektriker och flytta uttaget, så fick jag det sagt iaf.
 
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

[länk]

[länk] ”Elementet får endast monteras upprätt.”
Jo, men jag menade inte upp och ner utan bak och fram. Så att man får panelen på vänster sida istället. Men det är ju bra att förtydliga :cool:
 
Många element är vändbara (höger eller vänster). Men då sitter reglaget åt sidan och inte ut mot rummet (så det inte hamnar mot väggen när man vänder).
Om elledningen är utanpåliggande är det enkelt för elektrikern att skarva med en kulodosa och flytta elementets anslutningsdosa till lämpligt ställe. Är elen infälld kan man också göra en övergång till utanpåliggande sista biten. Inte jättesnyggt men det går.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.