Byggahus.se
Hoppas denna tråd inte är alltför långt ifrån ämnet.
Kinesisk elbil.
https://electrek.co/2021/06/05/awes...le-of-the-week-changli-electric-pickup-truck/
Den kan också utrustas med extra elgenerator.
Min fråga: Kan en elgenerator producera tillräckligt för att köra direkt eller skulle en sådan bara vara för att ladda batteriet när laddningsuttag saknas? Dessutom, är det ett mycket dyrt sätt att producera el via omväg bensin/generator?
Det skulle också vara intressant att veta: Det pratas ju så mycket om elbilar nu. Framdrift, ja, men den måste ju ha både värme och kyla, det måste väl dra en hel del energi? Det är klart att en bil för 600.000 plus klarar det, men billiga småbilar? Det är väl där framtiden ligger, billiga småbilar.
 
Redigerat:
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Hoppas denna tråd inte är alltför långt ifrån ämnet.
Kinesisk elbil.
[länk]
Den kan också utrustas med extra elgenerator.
Min fråga: Kan en elgenerator producera tillräckligt för att köra direkt eller skulle en sådan bara vara för att ladda batteriet när laddningsuttag saknas? Dessutom, är det ett mycket dyrt sätt att producera el via omväg bensin/generator?
Det skulle också vara intressant att veta: Det pratas ju så mycket om elbilar nu. Framdrift, ja, men den måste ju ha både värme och kyla, det måste väl dra en hel del energi? Det är klart att en bil för 600.000 plus klarar det, men billiga småbilar? Det är väl där framtiden ligger, billiga småbilar.
om man tänker på kvaliten på extraljusramper...
alltså de man köper på Ebay direkt från kina,så kommer den att ta in vatten inom ett år
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Hoppas denna tråd inte är alltför långt ifrån ämnet.
Kinesisk elbil.
[länk]
Den kan också utrustas med extra elgenerator.
Min fråga: Kan en elgenerator producera tillräckligt för att köra direkt eller skulle en sådan bara vara för att ladda batteriet när laddningsuttag saknas? Dessutom, är det ett mycket dyrt sätt att producera el via omväg bensin/generator?
Det skulle också vara intressant att veta: Det pratas ju så mycket om elbilar nu. Framdrift, ja, men den måste ju ha både värme och kyla, det måste väl dra en hel del energi? Det är klart att en bil för 600.000 plus klarar det, men billiga småbilar? Det är väl där framtiden ligger, billiga småbilar.
Nu är ju detdär nästan mer en eldriven mopedbil.
Men konceptet med en rangeextender är inte ny, BMW i3 gick ett tag att köpa med en sådan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
Nu gissar jag vilt, men om det är ett extra aggregat, typ ett sådant man kan köpa på Jula eller liknade så ger de väldigt lite effekt för detta ändamål. De brukar typiskt kunna ge 2300W. Nu är det här en elmoped snarare än en elbil med en motor på 3000W, så även om man lyckas ladda under körning så kommer batteriet sakta med säkert dras ut. Om det går att ladda under körning så förlänger man aktionsradien, men det är inte ett billigt sätt att ladda.
 
Fairlane
skoge skoge skrev:
om man tänker på kvaliten på extraljusramper...
alltså de man köper på Ebay direkt från kina,så kommer den att ta in vatten inom ett år
Inte för att det är välrdens bästa kvalite kanske, men så dåliga ljus har åtminstone inte jag fått tag i. På bilen sitter en ljusramp som säkert suttit där 5 år, utan problem, och på släpkärran har jag två bak för backljus och de har suttit snart 3 år utan problem.
 
K
Låter ju helt fantastiskt. Tyvärr skulle väl $2000 motsvara 50 000 kr här efter alla importavgifter, moms och vinster till mellanled - fortfarande rätt billigt men inte längre fantastiskt.

Värme och kyla känns väl helt meningslöst, det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder (framförallt om vi pratar mellan-södra Sverige och inte området kring polcikeln.

Jag tror absolut att det finns en framtid i små billiga mopedartade bilar, men det kommer dröja rätt länge innan det blir uppenbart, tänker på kommande energikriser. Rangeextendern känns ganska meningslös där det finns tillgång el.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Röd Tesla bil drar en generatorvagn som släpper ut svart rök, humoristisk bildtext "Tesla with powerbank".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar som Citroen har fått fram något bra
Citroen Ami, får goda omdömen överallt
Inte heller en riktig bil, men har smarta detaljer.
 
Kolla in Baojun e300. Det börjar röra på sig bland kinesiska elbilar i lågprissegmentet. Hoppas den kommer till Sverige. Även om den inte klarar krockkraven kan dom ju klassa den som fyrhjulig motorcykel med en passagerare.
 
Baojun e300, verkar verkligen som man får mycket för pengarna.
Hur skall Citroen Ami kunna sälja? Har bara 30 km räckvidd, 2 platser.
Ami är dock rätt så kul. Man har verkligen tänkt till. Den ser likadan ut framifrån och bakifrån.
Det gör att alla fönster och dörrar passar både på höger och vänster sida, allt för att sänka produktionskostnaden. Dock frågar man sig varför priset på denna "leksak" då är 7000E när den andra bilen kostar bara 1200 mera?
En sak som förundrar en lekman som jag. Baojun har både värme och clim. Det måste väl kosta mycket batteri?
En annan sak. Visst det är ju billigt att ladda, men hur länge tror ni farbror staten kan se på hur bensinskatteintäkterna minskar? Dessutom hur länge räcker batterierna? Min fru hade en elcykel . Ett batteri för 4000 sek skulle räcka till 1000 laddningar. Tveksamt om det gjorde det. Det betyder hur som helst sek 4 per laddning vilket kanske betyder ca 1.50 per mil + el. Inte dyrt, men inte heller helt gratis som man gärna tror.
Det bästa och roligaste fordon jag nånsin haft (för 10 år sedan) var en trehjuling Piaggio APE 50.
Den hade en 50cc 2-takt moppemotor, ingalunda bensinsnål. Man kunde väl tycka att Piaggio som är ett så gammalt anrikt företag kunde plocka fram något riktigt bensinsnålt? Dom verkar dock köra i gamla, mycket gamla spår. När jag flyttade till Frankrike för 10 år sedan köpte jag en Piaggio 400,mera en bilscooter än en moped och med 400 cc dieselmotor. Jag köpte den utan att kolla, den hade inte gått mycket, vad skulle kunna bli fel? Frakt från Paris till Provence. Ja , inget fel på Piaggion, men en teknik från Mussolinis tid. Dieseln knackade så fruktansvärt att det överhuvudtaget inte gick att föra ett samtal. Det blev att sälja, med förlust så klart. Drabbar ingen fattig? Jo, det var just vad det gjorde.
Nog borde väl kunna ta fram en bensinsnål motor till lätta fordon som dessa?
Till slut min Ape 50. Ventilationsrutan splittrades.
Ny ruta sek 200 och det tog 3 minuter att byta.
Mera sånt
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Hoppas denna tråd inte är alltför långt ifrån ämnet.
Kinesisk elbil.
[länk]
Den kan också utrustas med extra elgenerator.
Min fråga: Kan en elgenerator producera tillräckligt för att köra direkt eller skulle en sådan bara vara för att ladda batteriet när laddningsuttag saknas? Dessutom, är det ett mycket dyrt sätt att producera el via omväg bensin/generator?
Det skulle också vara intressant att veta: Det pratas ju så mycket om elbilar nu. Framdrift, ja, men den måste ju ha både värme och kyla, det måste väl dra en hel del energi? Det är klart att en bil för 600.000 plus klarar det, men billiga småbilar? Det är väl där framtiden ligger, billiga småbilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.