Byggahus.se
Jag installerade en kamin i våras i vardagsrummet i sommarstugan.
Men det är lite dåligt drag, måste öppna ett fönster när jag ska elda, glasluckorna blir sotiga på en gång, har även märkt nu att det är redan sot inne på väggar m.m samt att jag tycker det luktar rök för jämnan.
Vag gör jag? Ska jag först sätta in ventiler? För det finns ingen bra ventilation.....
Kan kåpan på skorstenen också påverka om det blir dåligt drag? Funderar på att ta bort den....
Ska jag montera en rökgasfläkt?
Eller förlänga skorstenen ist? Enligt sotaren var det gränsfall på för kort skorsten....
Tacksam för svar
 
Redigerat:
MAN FÅR ABSOLUT INTE ELDA PÅ KANINER. Man ska vara snäll mot djuren.

(Kunde inte låta bli);)
 
  • Haha
  • Gilla
oscarwww och 2 till
  • Laddar…
Tror absolut att det kan bli dåligt drag med kort skorsten. Speciellt denna tid på året då jag upplever att det är svårare att få drag i skorstenen p.g.a. låg temperaturdiff inne och ute. När det blir kallare brukar det fungera mycket bättre. Vet inte om det kan hjälpa med tilluft direkt till kaminen men kanske är svårt att få till i detta fall? All luft som lämnar genom skorstenen måste ju också komma in i kaminen någonstans ifrån så antingen via egen tilluftskanal i typ golvet eller direkt genom vägg eller också måste det komma via annan ventilation i huset eller öppet fönster etc.
 
M Marsman80 skrev:
Tror absolut att det kan bli dåligt drag med kort skorsten. Speciellt denna tid på året då jag upplever att det är svårare att få drag i skorstenen p.g.a. låg temperaturdiff inne och ute. När det blir kallare brukar det fungera mycket bättre. Vet inte om det kan hjälpa med tilluft direkt till kaminen men kanske är svårt att få till i detta fall? All luft som lämnar genom skorstenen måste ju också komma in i kaminen någonstans ifrån så antingen via egen tilluftskanal i typ golvet eller direkt genom vägg eller också måste det komma via annan ventilation i huset eller öppet fönster etc.
Okej, men beror sotet inne på det dåliga draget eller ventilationen?
 
Har du provat med att ha ett fönster öppet i samma rum som kaminen ? då bör du se om det beror på ventilationen.
/B
 
Hustomten på stenstranden Hustomten på stenstranden skrev:
Okej, men beror sotet inne på det dåliga draget eller ventilationen?
Är nog inte helt lätt att svara på. Är ventilation redan dålig så skadar det väl inte att förbättra den? Får du fortfarande sot inomhus om du har ett fönster öppet när du eldar så borde ju inte mer ventilation hjälpa kan jag tycka.

Om det inte är för krångligt kanske man kan testa att temporärt förlänga skorstenen med ett spirorör för att se om det skulle hjälpa.
 
M Marsman80 skrev:
Är nog inte helt lätt att svara på. Är ventilation redan dålig så skadar det väl inte att förbättra den? Får du fortfarande sot inomhus om du har ett fönster öppet när du eldar så borde ju inte mer ventilation hjälpa kan jag tycka.

Om det inte är för krångligt kanske man kan testa att temporärt förlänga skorstenen med ett spirorör för att se om det skulle hjälpa.
Ja det är inte lätt att veta..... Jag har inte fönstret öppet hela tiden, kanske den här luckan gör att det blir sot inne.....
 
  • Ventilationsgaller i vägg med synlig spricka i putsen intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast jag tror att kaminens rökrör går ovanför denna ventil åtminstone gör vår kamins rökrör det men kan ju vara idé att kolla
 
Bono_R Bono_R skrev:
Fast jag tror att kaminens rökrör går ovanför denna ventil åtminstone gör vår kamins rökrör det men kan ju vara idé att kolla
Bono_R Bono_R skrev:
Fast jag tror att kaminens rökrör går ovanför denna ventil åtminstone gör vår kamins rökrör det men kan ju vara idé att kolla
Ja, är nog bäst att prata med han som installerade kaminen, tror att jag också ska ta bort huven på skorsten för att se om det blir skillnad..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.