Byggahus.se
Hej!

Vi ska höja tomten ca 0.4m och behöver grus. Markentreprenören har offererst grus för 75000 kr men nämnde att man kan få tag på det gratis om man nu hittar. Är det någon här som vet något bra sätt att gå tillväga för att hitta grus som företag eller privatperson vill bli av med?
 
Bara av nyfikenhet. Ska ni höja tomten med enbart grus?
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Bara av nyfikenhet. Ska ni höja tomten med enbart grus?
Ingen aning hehe jag undrade detsam.a... enligt offert står det "Schakt" samt "Ytterligare grus". Så jag antar att det under posten "Schakt" ingår material för höjningen. Ska prata med grävarn på måndag.
 
I vilket syfte ska ni höja tomten? För en husgrund eller en gräsmatta/ trädgård?

Att enbart lägga grus/krossat berg för höja en gräsmatta är ingen bra lösning, framförallt en dyr lösning

Schaktmassor däremot, typ morän och jordmassor går att hitta både på blocket, Facebook med mera, brukar oftast vara ”bortskänkes mot avhämtning” alltså man får fixa och betala transporten själv.
Ibland kan firman ombesörja och hjälpa till med det.

Hur stor tomt ska ni fylla?
 
B Björkdahl skrev:
I vilket syfte ska ni höja tomten? För en husgrund eller en gräsmatta/ trädgård?

Att enbart lägga grus/krossat berg för höja en gräsmatta är ingen bra lösning, framförallt en dyr lösning

Schaktmassor däremot, typ morän och jordmassor går att hitta både på blocket, Facebook med mera, brukar oftast vara ”bortskänkes mot avhämtning” alltså man får fixa och betala transporten själv.
Ibland kan firman ombesörja och hjälpa till med det.

Hur stor tomt ska ni fylla?
Det rör sig om en nyproduktion med en platta på 137 kvm. Det är nog min okunskap som rör till detta. Det är antagligen inte gruset som ska användas för att höja tomten utan schaktmassor. Gruset för ca 100k (enligt offert) fattar jag inte vad han ska använda till men det uppfyller säkert något syfte, ska kolla det med honom. Men då är det typ morän eller jordmassor jag ska leta efter. Tack!
 
S Dddd86 skrev:
Det rör sig om en nyproduktion med en platta på 137 kvm. Det är nog min okunskap som rör till detta. Det är antagligen inte gruset som ska användas för att höja tomten utan schaktmassor. Gruset för ca 100k (enligt offert) fattar jag inte vad han ska använda till men det uppfyller säkert något syfte, ska kolla det med honom. Men då är det typ morän eller jordmassor jag ska leta efter. Tack!
sök efter ordet fyllnadsmassa så får du säkert upp fler träffar på t ex Marketplace.
 
H Holmspel skrev:
sök efter ordet fyllnadsmassa så får du säkert upp fler träffar på t ex Marketplace.
Tack, hittade en massa på Blocket. Nu är jag bara nyfiken: finns det "bra" fyllnadsmassa och "dålig" fyllnadsmassa? Eller kvittar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.