Byggahus.se
Någon som har tips eller erfarenheter från nytillverkade fasta fönster i enkelglas till en inglasad veranda?
Fönstren ska vara i allmogestil med spröjs, gärna tips på tillverkare.
Har svårt att hitta enkelglasfönster bland de större leverantörerna.
 
Försök hitta gamla glas med liv i.
 
  • Gilla
ujja
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Försök hitta gamla glas med liv i.
Absolut det trevligaste alternativet men jag vill helst undvika arbetet med att renovera fönster.
 
Det finns nog nytt glas med liv i, men hitta gamla glas och lämna till fönstertillverkaren är nog en väg att gå.
 
U ujja skrev:
Någon som har tips eller erfarenheter från nytillverkade fasta fönster i enkelglas till en inglasad veranda?
Fönstren ska vara i allmogestil med spröjs, gärna tips på tillverkare.
Har svårt att hitta enkelglasfönster bland de större leverantörerna.
Allmogefönster är bra, men det blir dyrt om det är många fönster.

Jag har måttbeställt bågar från byggnadsvårdsföreteg (tex nacka byggnadsvård, Överjärva byggnadsvård, Pärlans byggnadsvård). Du kan få dem obehandlade. Lämna till en glasmästare och måla själv.

Att måla själv är nästan nödvändigt, det blir orimligt dyrt annars.

Själv köpte jag 25 bågar med gammalt glas från en bonde som skulle byta till polska platsfönster. Betalade 1000kr för alltihop. Men att kitta om och måla tog många månader. Det blir dock fint.
 
  • Gilla
ujja och 2 till
  • Laddar…
Hur Gick det för er? Hittade ni fönster till verandan? Jag kan tipsa om ett litet snickeri som heter Överlida Fönster. De är väldigt tillmötesgående och tillverkar efter kundens önskemål.

I övrigt står vi inför liknande utmaning som er. Vi har en tambur där vi behöver hitta nya bågar. Måtten är inte anpassningsbara och spröjsen är tänkta att liva tillsammans med ytterdörren. Vill helst inte ha kopplade bågar och karm utan fasta bågar. Samtidigt är de bra om det går att häkta av för att måla och glasa om.

Det vore i vilket fall roligt att höra om ni kom till beslut! :)
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det finns nog nytt glas med liv i, men hitta gamla glas och lämna till fönstertillverkaren är nog en väg att gå.
Om man inte måste ha munblåst glas så låt oss som vill ha det få det istället. Munblåst har inte tillverkats på snart 100 år och är därmed en "ändliga råvara". (Jo det lär finnas tillverkning i Tyskland i liten skala men kostar därefter).
 
H Handell skrev:
Hur Gick det för er? Hittade ni fönster till verandan? Jag kan tipsa om ett litet snickeri som heter Överlida Fönster. De är väldigt tillmötesgående och tillverkar efter kundens önskemål.

I övrigt står vi inför liknande utmaning som er. Vi har en tambur där vi behöver hitta nya bågar. Måtten är inte anpassningsbara och spröjsen är tänkta att liva tillsammans med ytterdörren. Vill helst inte ha kopplade bågar och karm utan fasta bågar. Samtidigt är de bra om det går att häkta av för att måla och glasa om.

Det vore i vilket fall roligt att höra om ni kom till beslut! :)
Vi har ingen hård tidplan så vi bevakar blocket tills vidare och ser om något intressant dyker upp där.
 
Kolla på drömfönstret.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Om man inte måste ha munblåst glas så låt oss som vill ha det få det istället. Munblåst har inte tillverkats på snart 100 år och är därmed en "ändliga råvara". (Jo det lär finnas tillverkning i Tyskland i liten skala men kostar därefter).
Jag förstår inte vad du menar?
Det finns annat glas än munblåst med liv i, fast inte som jag tycker är vacker i mna ögon, fast det beror på vem som ska ha och var det hamnar.
Själv har jag ett hundratal munblåsta glas från lador och hus, och det finns fortfarande att tillgå om man är vaken.

Kärlek är som munblåsta fönster, det är något man får, inget man tar ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.