Byggahus.se
R ress skrev:
Som nybliven Parkside-entusiast behöver jag era råd och tips för att få tag i grejer. Har redan köpt fast mig i Ryobi-träsket så det är mest förbrukningsmaterial och småverktyg som inte alltid är i reklamblad jag är ute efter. Tyvärr är hyllorna allt som oftast tomma när jag är där... Finns det något mönster i när hyllorna fylls på?
Här på Ekerö brukar de ofta vara två-tre dagar sena med att lägga fram men många av grejerna brukar finnas kvar länge här. T.ex. Plasmaskäraren som gick åt överallt annars fanns kvar länge här, samma med lilla pinnsvetsen som då kostade 799 kr...
Så... Det varierar lite och räkna inte med att det är slut bara för att det inte finns... Fråga personalen om de vet, de hjälper ofta!
 
”Japan”-sågen är tyvärr inte mycket Japan. Kapsidan har ok tänder men väl små och inte så skarpa samt för mycket skrängta. Klyvsidan är en standard västerländsk kap/klyvtandning mee masiv skränkning och fungerar därför väldigt dåligt i en dragsåg. Den får tre tummar i betyg :thumbdown::thumbdown::thumbdown:
Handsåg med röda detaljer sågar i ett trästycke, med fokus på tänderna och skärningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
bjornhallberg och 1 till
  • Laddar…
F
nanowire nanowire skrev:
”Japan”-sågen är tyvärr inte mycket Japan. Kapsidan har ok tänder men väl små och inte så skarpa samt för mycket skrängta. Klyvsidan är en standard västerländsk kap/klyvtandning mee masiv skränkning och fungerar därför väldigt dåligt i en dragsåg. Den får tre tummar i betyg :thumbdown::thumbdown::thumbdown:
[bild]
Lite tråkigt….. jag har en dubbel 195x45 (alltså 195x90) på altanen som skall sågas av och jag kommer inte åt med nån cirkel och litar inte på tiger-helvetet när det kommer till snitt-precision. Säger du att jag skall glömma detta ”Lidl-fynd” och att jag kommer att bli tokig eller kommer det att gå?

Träregel dubbel 195x45 monterad på en altan, diskussion om svårigheten att såga av den med precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nanowire nanowire skrev:
”Japan”-sågen är tyvärr inte mycket Japan. Kapsidan har ok tänder men väl små och inte så skarpa samt för mycket skrängta. Klyvsidan är en standard västerländsk kap/klyvtandning mee masiv skränkning och fungerar därför väldigt dåligt i en dragsåg. Den får tre tummar i betyg :thumbdown::thumbdown::thumbdown:
[bild]
Hamra ut den värsta skränkningen kanske?
 
F
nivv nivv skrev:
Hamra ut den värsta skränkningen kanske?
Kommer aldrig att dra rakt efter det. Men det kanske den inte gjorde från början heller?
 
Jag har använt min dragsåg från Lidl till att beskära träd uteslutande... Där är den super. Men för riktigt finlir har jag en liten från Classe med en tjocklek på 0.3 mm (?) och ska det bara bli bra har jag en Bahco från Jula som inte är så inspirerande får jag väl säga.
Lidl har bättre "schliiing" än de andra jag testat! Om det är viktigt.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
F fsn skrev:
Lite tråkigt….. jag har en dubbel 195x45 (alltså 195x90) på altanen som skall sågas av och jag kommer inte åt med nån cirkel och litar inte på tiger-helvetet när det kommer till snitt-precision. Säger du att jag skall glömma detta ”Lidl-fynd” och att jag kommer att bli tokig eller kommer det att gå?

[bild]
Köp den dubbelsidiga från CO istället, den är riktigt bra.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Lite tråkigt….. jag har en dubbel 195x45 (alltså 195x90) på altanen som skall sågas av och jag kommer inte åt med nån cirkel och litar inte på tiger-helvetet när det kommer till snitt-precision. Säger du att jag skall glömma detta ”Lidl-fynd” och att jag kommer att bli tokig eller kommer det att gå?

[bild]
Detta sågar du enklast med en vanlig fogsvans.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
F
P peroande skrev:
Detta sågar du enklast med en vanlig fogsvans.
det framgår inte riktigt på bilden men en fogsvans är för hög för att gå in i början uppifrån.
 
F fsn skrev:
det framgår inte riktigt på bilden men en fogsvans är för hög för att gå in i början uppifrån.
Du får ta en bild till, s r ju verkligen ut som att det borde gå :)
 
F
Frustrator Frustrator skrev:
Du får ta en bild till, s r ju verkligen ut som att det borde gå :)
för hög är väl fel. Men sågen är så hög att den behöver vinklas ner så mycket att den fnasar och skaver trät på den längsgående regeln. Har samma lösning på andra sidan och det blev inte bra. La 1mm tjock aluminiumplåt på den men det böjde bladet en del och snittet blev inte rakt. Var ingen kvalitetsfogsvans heller tror jag men det borde ha fungerat ändå.
 
nanowire nanowire skrev:
”Japan”-sågen är tyvärr inte mycket Japan. Kapsidan har ok tänder men väl små och inte så skarpa samt för mycket skrängta. Klyvsidan är en standard västerländsk kap/klyvtandning mee masiv skränkning och fungerar därför väldigt dåligt i en dragsåg. Den får tre tummar i betyg :thumbdown::thumbdown::thumbdown:
[bild]
Den här har jag missat, vad kostade sågen?
 
A Andy78 skrev:
Den här har jag missat, vad kostade sågen?
80 kr har jag för mig. Den har skydd över tänderna så jag tänkte att det är perfekt att slänga i verktygshinken vid fulsnickring. Suck :cry:
 
nanowire nanowire skrev:
80 kr har jag för mig. Den har skydd över tänderna så jag tänkte att det är perfekt att slänga i verktygshinken vid fulsnickring. Suck :cry:
Bör man lägga pengarna på en bättre såg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.