Byggahus.se
Hur länge kan man räkna med att filtersand fungerar? Jag har mycket järn i vattnet, även salttabletterna, hur ofta behövs det fyllas på? Hur mycket kostar det att få kommunalt vatten i era kommuner? 75 000 här hos mig.
 
Hur länge salttabletterna/broxosaltet räcker beror på främst följande faktorer,
- Hur mycket vatten ni förbrukar
- Hur hårt vatten ni har från början och hur mjukt ni gör det (mäts i °dH)

Hur ofta avhärdaren regenererar beror på vilken storlek avhärdaren är på samt ovan nämnda faktorer.
 
Då borde du ha två filter, ett sediment (sand) och en avhärdare som laddar om med salt.
Håll koll på salttanken, börjar du få fällningar i botten på saltanken, så är avhärdaren överbelastad.

Annars är det att mäta järnet efter filter ett, finns billiga test på nätet. Sök på Fe test, ex. Sera fe.
 
Har tagit prov på vattnet 2 ggr, mycket järn, har fått förslag på filtermassa, tänkte mest hur länge sånt håller, men förstår att det beror på belastning
 
Ja, det är många faktorer som spelar in när det gäller valet av filtermassa. Självklart mängden järn, men också pH-värde, Humus och andra ämnen som kalk etc. Man kanske ska välja ett filter som åtgärdar flera parametrar alt. Så måste man rena i steg.
Det finns också många olika kemiska förutsättningar i filtermassorna. Ett filtermassa kan fungera perfekt med en sammansättning och sedan vara totalt värdelös vid en annan.

Jonbytare, sand (sediment), birm, katalox, greensand är alla filtermassor som renar järn, men fungerar väldigt olika, vilket resulterar i stor skillnad i livslängd och underhållskostnad.
 
Bra input. Jag gjorde nyligen service på mitt vattenfilter (från Brava) och man hade planerat att byta ut filterpatronen.
Backspolningen gör dock rent filtret fortfarande och då behövde inte filterpatronen bytas utan man rengjorde enbart anläggningen och säkerställde funktionen.

Jag har salttabletter som används vid backspolning. Behållaren rymmer 10 kg salt. Brukar fylla på varannan/var tredje vecka. Men det beror även på hur mycket det backspolas. Maskinen kör olika program beroende på hur mycket vatten jag förbrukat. Köper 25 kg säckar på Bauhaus.

Serviceteknikern sa i princip "allt vatten är annorlunda. Även om grannen har en brunn 50 meter bort kan den kräva helt annan rening".

Så. Som Mogge säger. Allt beror på :)

Om du tycker att det är mycket problem med vattnet och inte vill lägga ner tiden på att underhålla och fippla med anläggningen skulle jag helt klart välja kommunalt vatten. Då har du en faktura i månaden och kan ställa krav på vattnet. 75.000 låter som ett bra pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.