Byggahus.se
Hej,

Se bild. Har en vattenburen radiator i "Rum 1" (fjärrvärme), vill dra PEX-rör inuti väggen till "Rum 2". Innerväggarna har 69 mm reglar. Där PEX-rören kommer ut på väggen, lägga en täckbricka och skarva kromade kopparrör som går vidare till den golvstående vattenburna radiatorn.

Är detta OK?

Och bör jag tänka på nåt speciellt förutom att följa instruktionerna till produkterna?

Tacksam för svar.

• Schematisk bild av värmesystem genom rum med radiatorer, PEX- och kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte kopparrör hela vägen ?

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Och då behövs inga speialdelar för genomförning i vägg. går att ha kromade i väggen kan inte kosta så mycket mer. Hur långt är det

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Sent svar, sorry!

Det är ungefär 3 meter i vägg. Tänkte om pex är enklare och snabbare men kan självklart även dra kopparrör. Kan värmen från rören i innerväggen på något sätt bli ett problem?

M Mjolnir skrev:
Sent svar, sorry!

Det är ungefär 3 meter i vägg. Tänkte om pex är enklare och snabbare men kan självklart även dra kopparrör. Kan värmen från rören i innerväggen på något sätt bli ett problem?
Enklare med samma sort, svaret är nej på problem med rör i vägg och värme.

M Mjolnir skrev:
Sent svar, sorry!

Svar nej med PEX så ska det vara kopplingar för det och dom är inte gratis. PEX kan dras lite lättare genom hål i reglarna, annars ingen skillnad för funktionen

M Mjolnir skrev:
Hej,

Se bild. Har en vattenburen radiator i "Rum 1" (fjärrvärme), vill dra PEX-rör inuti väggen till "Rum 2". Innerväggarna har 69 mm reglar. Där PEX-rören kommer ut på väggen, lägga en täckbricka och skarva kromade kopparrör som går vidare till den golvstående vattenburna radiatorn.

Är detta OK?

Och bör jag tänka på nåt speciellt förutom att följa instruktionerna till produkterna?

Tacksam för svar.
Jag skulle mest sannolikt kört prisolrör fär så kort snutt, då blir det genomgående samma delar. Sen skulle jag lött och inte kört klämring och stödhylsa, men löda går inte med kromrör och kräver dessutom dyrt verktyg om man inte vill vara orolig för att elda upp huset. Så klämringskoppling och stödhylsa är fint.
Och prisolrören skulle jag bockat med bockverktyg där de kommer ut ur väggen. Så blir det precis rätvinkligt och lite snyggare.
Kör du hårda kopparrör i väggen får du en skarv där, 2,5 m längder är vanliga. Dold Skarv i värmesystem är ok, men man behöver ju inte ha dem om man kan låta bli

Redigerat:
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Går bra att ha en blöt svetsduk som skydd mot brändbart och mjuklöda och det håller bättre än klämringskopplingar. Har hårdlött alla mina rör och några stycken med mjuklödning inga läckor på 20 år. Däremot dom delar som är ett måste med klämringskopplingar har det i bland uppstått microläckor som åtgärdats. Angående press så är det inget för mig, då det det inte går att justera om något inte mallar på någon mm. Har sett för mycket av press, som varit ända in på gängade delar, bara skit med sådant montage. Bara kapa ner allt om något händer, men klart det går snabbare och tid är pengar, samt att delarna kostar multum. En press 90 vinkel koppar 28 kostar i grossistledet ca 75 kr och en kappilär ca 40 kr plus moms, vad en röris tar betalt av en kund står i stjärnorna, så bara där är det inte ett svårt val

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Annars är det inga som helst problem att göra som TS säger. Skarva dolt är helt okej, när det gäller värmerör. Kopplingarna är istortsett lika mellan pex och koppar. Kostar inte heller mer än vanliga kopplingar, enligt min erfarenhet. Personligen tycker jag faktiskt att Biltemas produkter är väldigt bra.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Tack till er alla för tipsen 🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.