Byggahus.se
J Jehu skrev:
Nu sa du det igen, utan att specificera vilken typ av service en bergvärmepump behöver.
Rundsmörjning? :)
Och vilka lågprisalternativ finns det när det gäller bergvärme??
en bergvärmepump behöver inte mer service än att kolla filtret på returen till kb och vb
 
DonPablo R134a skrev:
en bergvärmepump behöver inte mer service än att kolla filtret på returen till kb och vb
Jo, om den är feljusterad, vilket tyvärr är vanligt. Men efter åtgärdade, ja då är det bara att hålla koll på att allt fungerar som tänkt. Loggning är bästa metoden för det.
 
K karlmb skrev:
Jo, om den är feljusterad, vilket tyvärr är vanligt. Men efter åtgärdade, ja då är det bara att hålla koll på att allt fungerar som tänkt. Loggning är bästa metoden för det.
Vad ska man justera och hur? (IVT 512)
 
Ja väldigt nöjd med min thermia som jag satte in 2005.Har bytt cirkulationspump,Växelventil samt för 2 månader sedan mjukstarten så kan inte klaga.
 
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo, om den är feljusterad, vilket tyvärr är vanligt. Men efter åtgärdade, ja då är det bara att hålla koll på att allt fungerar som tänkt. Loggning är bästa metoden för det.
Det är inte service anser jag som repar värmepumpar.
Det ska installatören göra, men många installatörer är så djävla kass, så de vet inte vad de håller på med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Det är inte service anser jag som repar värmepumpar.
Det ska installatören göra, men många installatörer är så djävla kass, så de vet inte vad de håller på med.
Dagens sanning. Den som jag använde och som visade sig vara en amatör, skriver numera på sin hemsida att han är "märkesoberoende". Det tolkar jag som att han kommit fram till att han är lika dålig på alla märken. Jag ringde till slut upp CTCs huvudkontor och skällde ut dem för att de inte hade bättre koll på vilka de "certifierar" som installatörer, efter att en ventil börjat läcka pga installationsslarv som i sin tur kortslöt hela pannan. Han står fortfarande listad på CTCs sida som återförsäljare. Aldrig mer CTC...
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
N nmeden skrev:
Vad ska man justera och hur? (IVT 512)
Delta temperatur på kalla sidan ska justeras med pump eller ventil så att det blir 3 grader.
På varma sidan 4-5 grader med gv eller 7 grader med radiatorer.
Sedan ska framledningskurvan vara korrekt så att vp inte behöver göra varmare vatten än nödvändigt oavsett yttertemp, och ev termostater ska då alltså vara helt öppna utom om det är ngn tillskottsvärme som kamin eller liknande i rummet. Endast i det läget ska termostater behöva gå in och strypa flödet.
Det ska bli lagom varmt i alla rum fö, med fullt öppna eller borttagna termostater.
Är det för varmt eller kallt i ngt rum ska aktuell radiator eller gv-slinga justeras så flödet igenom blir lagom.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Jag har en grundvattenvärmepump och jag har fått lite bekymmer i höst. Den löste ut på värmebärarsidan. Enligt firman berodde detta på för dålig cirkulation. Jag fick rådet att sänka temperaturen, vilket jag gjorde, från 43° till 41°. Sedan gick det fint i en månad varefter samma sak inträffade igen. Då sänkte jag från 41 ° till 30° och det har funkat nu i en dryg månad. Jag vet dock inte vad jag skall göra för att komma åt problemet. Handlar det om om igensättning? Jag har plockat bort filtret på den sidan för flera år sedan.
 
Blev fel, från 41 ° till 39° skall det vara.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Löser på högtryck, blir inte av med värmen, har du rensat filtret som ska sitta någonstans före pump och växlare i VP eller utanför dito
 
Jag tog bort det för några år sedan...
 
Ajabaja då kan det bli skit i växlaren och sätta igen den, har du element så avger dom lite skit, är VP kopplat med slangar , kolla om dom är magnetiska.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Kopplad med flexslangar. Kan man då regera växlaren?
 
R Rolfan skrev:
Kopplad med flexslangar. Kan man då regera växlaren?
Är dom magnetiska ? Är dom det eller inte så kan dom samla på magnetit, en järnföreningen och täppa till, du får kolla dom , dom ska vara mjuka och är dom stela så det nästan knastrar om dom, rör dom inte mer. då kan skit gå vidare till växlaren och bom, kan den bli .tät. Så här kan det se ut i värsta fall i slangarna. Börjar du meka med dom och dom är fulla med skit så blir det att sätta nya. Inte fel att köpa dom först, finns på rörgrosister och ska vara klassade för varmvatten , brukar vara en röd rand på dom , blå rand är för KV
 
  • Hand håller en vit slang med en uppsamlad svart förening på änden som blockerar öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Är det meningen att de skall vara magnetiska för att dra till sig magnetit, eller? Kan man rengöra värmeväxlaren? Blir det kalkavlagringar där? Den blir ju väldigt varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.