Byggahus.se
Vi bor i ett 13 år gammalt hus men fönsterna är i riktigt dåligt skick. Bifogar 2 bilder. Hur målar man dessa?

Tänker jag rätt att jag köper en fönsterskrapa och skrapar nertill på fönstret samt den utsatta delen längst ner på mittstolpen och karmen nertill. Därefter målar jag bara dessa ytor med
SNICKERIFÄRG BECKERS FÖNSTER & SNICKERI PLUS.

Det är väl ingen ide att skapa sidorna på fönstret? De är i ganska bra skick. Bara nertill som är dåligt.
Och det är väl ingen ide att måla över den befintliga lacken som är i bra skick?

Tacksam för alla svar! :D
 
  • Fönsterkarm med flagande färg och synliga träskikt, behov av omålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat fönsterkarm och stolpe med flagande färg och förfall vid nedersta delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I sak tycker jag att du tänker rätt, men du hoppar över några steg. Jag skulle:
1. Skrapa bort färg som sitter löst.
2. Slipa ytan för att få bort all gammal färg, för att få den ya färgen att fästa bättre och för att få en lite mjukare övergång mellan delarna med ny och gammal färg.
3. Olja med grundolja för att skydda träet.
4. Grundmåla med grundfärg.
5. Slutmåla 2 gånger med den fönsterfärg du länkade till.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
I sak tycker jag att du tänker rätt, men du hoppar över några steg. Jag skulle:
1. Skrapa bort färg som sitter löst.
2. Slipa ytan för att få bort all gammal färg, för att få den ya färgen att fästa bättre och för att få en lite mjukare övergång mellan delarna med ny och gammal färg.
3. Olja med grundolja för att skydda träet.
4. Grundmåla med grundfärg.
5. Slutmåla 2 gånger med den fönsterfärg du länkade till.
Jättetack för svaret! Då gör jag så (y)
Nu behöver det inte vara Beckers jag köper men jag har en Hornbach/Bauhaus i närheten.

Är det här bra grundolja och grundfärg?
GRUNDOLJA PRIMEX BECKERS TRÄ 0,675 L
TRÄGRUND PRIMEX BECKERS VIT 0,5 L
 
C chokonanana skrev:
Jättetack för svaret! Då gör jag så (y)
Nu behöver det inte vara Beckers jag köper men jag har en Hornbach/Bauhaus i närheten.

Är det här bra grundolja och grundfärg?
GRUNDOLJA PRIMEX BECKERS TRÄ 0,675 L
TRÄGRUND PRIMEX BECKERS VIT 0,5 L
Ja, det tycker jag. Jag ser nu att fönstren inte är så gamla. Eventuellt kan du då hoppa över oljan. Jag gjorde precis en renovering av ett fönster från 1950-talet, och där behövdes verkligen oljan.
 
Funkar säkert lika bra med den.
 
Mitten brädan ser lite röten ut längst ner.
 
Lätt att byta. Dumt att ha kvar.
 
Tack för svaren!

Jag var på Bauhaus idag och skulle köpa färgen och frågade då personalen som tyckte jag skulle göra så här:

1. Tvätta av med JAPE Grön Fri på alla ytor som ska målas samt skrapas. Tydligen etsar den glaset så inget medel på glas. (GrönFri ska tydligen vara lika effektivt som målartvätt).
2. Skrapa bort färg som sitter löst.
3. Slipa ytan för att få bort all gammal färg, för att få den nya färgen att fästa bättre.
4. Olja med grundolja för att skydda träet.
5. Grundmåla med grundfärg.
6. Slutmåla 2 gånger men även på lackade ytor som är ok idag. Hon sa också att jag ska måla kittet och en bit in på fönstret för att regnet ska rinna av utan skarvar.

Tycker ni ovan låter ok? Det blir ju lite mer jobb om jag behöver måla hela fönsterramen samt kitt men om resultatet blir bättre och det håller längre så gör jag självklart det.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
varmt vatten och yes diskmedel+borste och sen en omgång med rent vatten
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Bauhaus har rätt.
 
Jag började med det värsta fönstret/karmen idag. Jag hade föreställt mig att all lackad färg skulle lossna ganska enkelt med en fönsterskrapa men så var det inte.. (helt ny fönsterskrapa)

Räcker det med att man skrapar i bästa möjliga mån och sandpapprar därefter? Eller behöver man få bort all tidigare färg?
 
  • Renoveringsprojekt visande ett fönster med skrapad karm och en ny fönsterskrapa på fönsterblecket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
C chokonanana skrev:
Jag började med det värsta fönstret/karmen idag. Jag hade föreställt mig att all lackad färg skulle lossna ganska enkelt med en fönsterskrapa men så var det inte.. (helt ny fönsterskrapa)

Räcker det med att man skrapar i bästa möjliga mån och sandpapprar därefter? Eller behöver man få bort all tidigare färg?
Ser bra ut. Sitter den gamla alkydfärgen så sitter den!
 
Tack för svar! Så här blev det efter att jag skrapat och slipat med 80 sandpapper. Spontant så känns det ok. Mittpinnen är nog på väg att bli rötskadad nertill men det känns lite onödigt att byta den redan nu. Tänker att jag oljar in det synliga träet och målar den tillsammans med resten av fönstret.

Verkar det som en ok plan?
 
  • Renoverat fönster med slipat trä och synlig mittpinne som visar tecken på rötskador nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet träfönster efter slipning, synlig träyta och begynnande rötskada på mittpinne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipat trä på fönsterkarm med slipverktyg och sandpapper, tecken på slitage och potentiell rötskada nederst på en pinne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.