Byggahus.se
Hej!
Ganska nybliven husägare och tänkt ge mig på ett första projekt att bygga ett trädäck på tomten för att ha en pool på. Har läst en massa trådar här och på diverse byggvaruhus hemsidor om altanbygge, men när jag skulle kicka igång kom osäkerheten så skulle behöva ta hjälp av er om möjligt.
Vill bygga ett trädäck enl. bild 1.. och på den kommer det bland annat stå en rund pool med 3.66m i diameter (med ca 7000L kapacitet)

Har en väldigt ojämn tomt så tänkt använda markskruvar/jordankare.
Lite frågor.. hur många jordankare behövs och var ska man sätta dem? (har ritat ut hur jag tänkt i bild 2, där varje kryss är en jordankare)..
Som jag föstått behöver jag även en (eller två) extra bärlinor pga bredden.. ritat ut hur jag tänkt i orange
Står även och velar mellan 45x170 eller 45x195mm reglar..

Ser det rimligt ut?

Sedan vill ha trädäcket så lågt som möjligt.. så min fundering då är hur man sätter bjälklaget (cc 60cm) i nivå med bärlinorna.. är det bara att skruva i som kortlingar, eller använder man sig utav balkskor?

Tack på förhand!
 
  • Schematisk ritning av ett trädäcks grundplan med måttangivelser i centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad skiss av planerat trädäck med måttangivelser och markeringar för jordankare och bärlinor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en stor och tung pool så jag skulle rekommendera att ställa poolen direkt på marken och bygga trädäcket runt denna.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Det är en stor och tung pool så jag skulle rekommendera att ställa poolen direkt på marken och bygga trädäcket runt denna.
Tack för svaret.. men problemet är som sagt att marken är så ojämn, därav tanken med trädäck. Alternativet är att gräva ut / jämna ut marken vilket spontant känns som ett större projekt
 
Även om det känns som ett större projekt är det mer rätt väg att gå.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard.
ainvd ainvd skrev:
jämna ut marken vilket spontant känns som ett större projekt
Att bygga ett underlag i trä för en pool på ≈700kg/m2 utan människor som ska hålla länge är inte heller ett litet jobb så jag skulle definitivt rekommendera att du lyssnar på bosse.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bild? Förmodligen mer jobb med trädäck, våga vägra svennebananaltan!
 
Lyssna på Bosse. 7 ton är inget du ställer på ett random trädäck eller hänger på några markskruvar. Det går att bygga (trä)ramar som håller men det kräver en hel del eftertanke.

/Göran
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bild? Förmodligen mer jobb med trädäck, våga vägra svennebananaltan!
Vet inte hur bra bilderna visar ojämnheten men..
 
  • Ojämn, delvis brun, gräsmatta med träd i bakgrunden som illustrerar ojämnhet i terrängen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ojämn gräsmatta med bruna och gröna fläckar framför en häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med områden av dött gräs och bakgrund av buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bossespecial skrev:
Även om det känns som ett större projekt är det mer rätt väg att gå.
Sett en del projekt här i forumet där folk ställt pool/spabad på altaner osv, tänkte därför att det är en bra väg att gå..
 
De förra ägarna ser ju ut att ha haft en pool där, eller var det landat ett ufo på gräsmattan?
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
De förra ägarna ser ju ut att ha haft en pool där, eller var det landat ett ufo på gräsmattan?
Haha :)
Vi ställde upp poolen när vi först köpte den, tänkte "gräsmattan är inte sååå ojämn" .. men det blev väldigt tydligt hur snett den stod i vattennivån osv.. men den fick ändå stå fylld till 1/3 så barnen fick svalka sig under de varmaste dagarna
 
Ingen sak att jämna ut marken där och på med ett lass grus, kommer gå 10 ggr snabbare än trätrall mm.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag skulle gräva ut en ring där ni vill ha poolen ca 50-60cm sedan gjutit ett par plintar eller ännu bättre runt hela stommen. Sedan byggt en låg trall runt det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.